CO2/alg/plantjes problematiek

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200

CO2/alg/plantjes problematiek

Bericht door jl123 »

Hallo allemaal,

Weer eens een vraag van mij. Heb nu ong 4maanden een kleine 30liter bak draaien met 9 boraras brigittae, 3 overgebleven corydoras pygmaeus en veel (echt wel snel voortplantende..) helena's. Bak was mooi beplant en planten sloegen goed aan, maar de laatste maand, vooral sinds de vakantie, zit de bak helaas vol alg.. Draadalg lijkt me, t zijn nl allemaal draden aan de planten en t hout haha. Ik heb oa het mos er al uit moeten halen omdat het niet meer te redden was. Ook de andere planten zien er niet mooi meer uit, echinodorus bladeren zitten onder de draden maar worden ook wat geelbruin. De boraras zie ik bijna niet behalve als ze eten krijgen, de corydoras hebben al eieren gelegd dus voelen zich wel oké al zijn ze wat schrikkerig. Het waren er meer mr in de 1e week na aankoop gingen er 3 dood, komt vaker voor bij kleine corydoras begreep ik al.
Waterwaardes, gemeten met druppeltest:
ph 8
no2 0
no3 0
kh 7
po4 0
Temp 25g
voeg wekelijks profito toe, belichting 11w kleine 10uur.
Mijn vraag: wat te doen? Planten komen wat tekort, das duidelijk, beginnen met macro elementen toevoegen. Of toch aan de co2? Wil daar liever niet teveel geld aan besteden,zag de fluval co2 20set, is dat goed, ik ben geen leek in aquariumland, maar wel met co2...
Lang verhaal, hopelijk kan iemand er wat mee hihi..
Gr Janneke

stylz
1000+
1000+

Re: CO2/alg/plantjes problematiek

Bericht door stylz »

lijkt op een CO2 tekort ja, hoewel dat zo lastig bepalen is.
heb je er al eens een CO2 checker in gehangen dan weet je wat meer ?

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... erle/71265

Van alle sporen elemeneten is CO2 de belangrijkste en ook de gene die je het vaakst te kort komt, bij algen problemen is het eerste advies check je CO2 het tweede advies check je CO2 het derde advies weet je zeker dat het je CO2 niet is ? daar na kan je eens verder kijken.

CO2 tekort kan je op 2 manieren oplossen even er van uitgaand dat je geen bellenbaantje of krachtige turbulentie aan het oppervlak hebt, kan je dus CO2 toevoegen of licht verminderen.
Ik bedoel niet je daglengte met 10 uur is die goed maar gewoon minder licht.
Dat kan door drijfplanten,door afschermen van je verlichting deels, dan daalt het CO2 gebruik en blijven je planten genoeg hebben en voorkom je alg.
je zegt weer eens een vraag van mij maar het is je derde post dus valt wel mee :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200

Bericht door jl123 »

Haha, voor mij is het al heel wat, op deze manier via een forum!
Bedankt voor je reactie, nee heb geen checker erin, aan de hand van de ph en kh lijkt de co2 wel veel te laag. Ik heb een uitstroombuis aan mn pomp, die staat na veel uitproberen ong 5cm onder t wateroppervlak schuin naar boven gericht, de hele bak is wel in beweging maar het oppervlak niet echt. Alle andere manieren, zelfs tegen de achterwand gericht, zorgde ervoor dat alle visjes, zo groot zijn ze tenslotte niet, de bak doorvlogen :roll:
Drijfplanten zitten er al wel wat in, om de boraras tevergeefs wat meer op hun gemak te stellen. Misschien kan ik op zoek gaan naar een lager wattage.
Is zo'n fluval co2 systeem compleet of moet er dan nog wat extra bijkomen zoals zo'n checker, en kan of moet zoiets dan 's nachts uit.. Gr

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Inderdaad is, te zien aan de waardes van je PH en KH, je Co2 veel te laag. Je kan inderdaad je Co2 wat omhoog krijgen door je verlichting minder fel te maken, zoals Stylz ook al zegt, met wat drijfplantjes. Scheelt al een hoop.
Als je dat niet wilt, of als dat niet helpt, zou je toch aan de Co2 toevoegen moeten beginnen. Dat kan op een paar verschillende manieren.
Bijvoorbeeld door een echte Co2 installatie te kopen. Er zijn verschillende systemen op de markt, sommige met hervulbare fles, die kan je laten vullen bij de slijtereij, en sommige met een wegwerpsysteem. Veel merken ken ik zelf niet, ik heb alleen ervaring met het Dennerle wegwerpsysteem. Aanschaf ligt rond de 100 euro, en een nieuwe fles kost 20 euro. Zelf doe ik, met 60 liter water, ongeveer 3 maanden met zo'n fles.
De andere mogelijkkheid om Co2 te gaan toevoegen, is door zelf een bio-systeem te maken. Hier http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=174 lees je hoe je dat kan doen. Goedkoop en het werkt ook goed.

Sommige systemen die je kant en klaar koopt, hebben er al een checker bij zitten. ik zou wel zorgen dat je zo'n checker hebt, ook als hij niet bij het systeem geleverd wordt. Daaraan kan je namelijk altijd zien, of je niet te veel toevoegt. Want, als je teveel toevoegt, komt er te weinig zuurstof in je water en dan verdrinken je vissen. Een van de redenen om je systeem langzaam op te starten en niet gelijk hoog open te draaien zodra je hem hebt aangesloten ;)
Als je een magneetventiel erbij neemt, kan je het 's nachts uitschakelen. Je planten gebruiken alleen overdag Co2, dus hoef je het 's nachts niet toe te voegen. Je kan zo'n magneetventiel op een tijdklok aansluiten, en het beste is het, om het een half uur voor je licht aan gaat aan, en een half uur voor je licht uit gaat, uit te schakelen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Je fosfaat en nitraat zijn ook veels te laag. Je kunt wel co2 gaan toevoegen, maar als je dit niet completeert met po4 en no3 blijf je tekorten houden.
Ik zou dus co2, fosfaat en nitraat toe gaan voegen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Linda schreef:Je fosfaat en nitraat zijn ook veels te laag. Je kunt wel co2 gaan toevoegen, maar als je dit niet completeert met po4 en no3 blijf je tekorten houden.
fosfaat en nitraat zijn alleen maar de waarde die hij weet Linda :P :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Linda schreef:Je fosfaat en nitraat zijn ook veels te laag. Je kunt wel co2 gaan toevoegen, maar als je dit niet completeert met po4 en no3 blijf je tekorten houden.
ph 8
no2 0
no3 0
kh 7
po4 0
D'r staat toch 0 dan weet hij het toch.. :?:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Linda schreef:
stylz schreef:
ph 8
no2 0
no3 0
kh 7
po4 0
D'r staat toch 0 dan weet hij het toch.. :?:
Dat bedoel ik niet Linda, jij zegt CO2,Fosfaat en Nitraat gaan toevoegen, ja klopt die zijn veel te laag, zo kan een gezond aquarium niet draaien.
Maar dat zijn alleen maar de waardes die hij weet, wat is de GH ? ,ijzer ? , Calcium ,magnesium, micro speren elementen, denk dat dat ook allemaal nul is.

Ik bedoel te zeggen je advies was niet volledig :) hij moet gewoon overwegen alles toe te voegen :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

OHH!! ZO!
Zeg dat dan! :P
Ja dan was mijn berich inderdaad niet volledig..
Inderdaad gewoon micro en macro elementen toe gaan voegen dus... :Innocent:
Spiek hier maar eens http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home :)

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200

Bericht door jl123 »

Uhm, hij is een zij, maar toch bedankt voor alle reacties en het meedenken :P !
Ik ben al wat wijzer en alles aan het doorlezen, kom er vast uit en anders zien jullie me weer terug!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

jl123 schreef:Uhm, hij is een zij, maar toch bedankt voor alle reacties en het meedenken :P !
Ik ben al wat wijzer en alles aan het doorlezen, kom er vast uit en anders zien jullie me weer terug!
Lol! Sorry, gebeurt mij wel vaker :P

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

jl123 schreef:Uhm, hij is een zij, maar toch bedankt voor alle reacties en het meedenken :P !
Ik zou het wel jammer vinden als we haar alleen terug zien als ze er niet uitkomt :P

zou ook leuk zijn om te horen van Hey het werkt bedankt :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Ik zou het wel jammer vinden als we haar alleen terug zien als ze er niet uitkomt :P

zou ook leuk zijn om te horen van Hey het werkt bedankt :P
Ja dat maakt het adviezen geven op een forum wel dankbaar hè :mrgreen:

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200

Bericht door jl123 »

Daar hebben jullie uiteraard helemaal gelijk in :duim: !

Onderwerp auteur
jl123
0-200
0-200

Bericht door jl123 »

Helaas nog geen succesverhaal haha, maar wel het begin: heb een co2 set besteld. Bovendien ingelezen wat betreft de voeding etc. Twijfel alleen of ik met name de 50% waterwissel wel zal volhouden, niet omdat het zoveel water is :oops: , maar niet elke week dezelfde dagen thuis ben, en dat geldt dus ook voor de dagelijkse toevoegingen. Dus vraag ik me af of ik ook al een heel eind zal komen met profito en NPK- booster, deze bv http://dennerle.com/sites/default/files ... -250ml.jpg
Of mis ik dan een goed schema wat echt specifiek bij de EI methode hoort en wat alleen kan met de mengsels daarvan... alvast bedankt gr