Vreemd gedrag Kegelvlekjes..

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Vreemd gedrag Kegelvlekjes..

Bericht door Linda »

Dit fenomeen gebeurd nu al zo frequent dat ik er nu toch een topic over start..
Bijna iedere avond (rond een uur of 8/9) zonder aanleiding, of het nu rustig is in de woonkamer of druk, licht of donker, duiken al mijn vissen naar de onderlaag en blijven daar. Dit kan wel een uur duren. Dan zo ineens is het weer over zonder dat er iets is veranderd. Met name de kegeltjes lijken erg gespannen, blijven op een kluitje en schrikken van het kleinste dingetje. Terwijl overdag wij langs kunnen lopen, mijn zoon rond de kamer rent en de katten op het aquarium springen zonder dat ze een krimp geven. De gourami's lijken overigens weinig last te hebben van dit gebeuren..
Wat is hier aan de hand??
heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Het is alleen 's avonds overdag zie ik dit gedrag nooit.
Ik heb er ook een filmpje van gemaakt zodat jullie zelf dit vreemde gedrag kunnen zien.

https://www.youtube.com/watch?v=7qwF9Ge_2jg

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Vreemd gedrag Kegelvlekjes..

Bericht door amber98 »

Ik zie wel dat mijn vissen dit doen net voordat de lamo uitgaat. Dan gaan ze in slaapstand en zakken naar de bodemlaag. Misschien heeft dat ook iets bij jou ermee te maken?

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Dank voor je reactie.
Ik denk niet dat dat het is. Het stopt namelijk ruim voordat de lampen uitgaan. Als de lampen uitgaan gaan dan inderdaad wel weer scholen, maar niet helemaal onderin..de andere vissen blijven vervolgens gewoon rustig bovenin of waar ze op dat moment zijn.

axelp
0-200
0-200

Bericht door axelp »

Ik heb wel eens gezien dat ze schrikken van schaduw waarvan je s'avonds natuurlijk veel meer last hebt dan overdag. Ik heb dit zelf ook gehad met m'n kardinaal tetra's welke schrokken van de schaduw van de deur als het licht op de gang aanstond. Zette ik dat uit dan gedroegen ze zich bijna direct weer normaal.

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hmm. Ik zal vanavond eens kijken of het daaraan zou kunnen liggen. Gisteren deden ze het niet. Maar nu op dit moment weer wel :?
...Rare beesten :roll:

axelp
0-200
0-200

Bericht door axelp »

Linda schreef:Hmm. Ik zal vanavond eens kijken of het daaraan zou kunnen liggen. Gisteren deden ze het niet. Maar nu op dit moment weer wel :?
...Rare beesten :roll:
Haha tja, alle vissen in m'n thuis aquarium gedroegen zich gisteren ook opmerkelijk actief. Soms is het gedrag heel moeilijk te verklaren.

Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Het ziet er inderdaad naar uit alsof ze ergens van geschrokken zijn wat rechts in de bak zit. Pomp? Verwarming? iets dat een andere trilling geeft? Of misschien heb je te weinig schuil plekken voor ze? Hogere planten waar ze tussen kunnen schieten zodat ze zich in de basis veiliger voelen.

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Allemaal plausibele punten Kreek maar..Nee...
Ze zijn gewend aan de blub van de co2, de pomp doet niets raars, planten/schuilplaatsen genoeg.
Het komt en gaat zonder aanleiding. Ik dacht even dat het misschien kwam omdat de kat op het aquarium sprong (wat ze niet mag!) Maar daar storen ze zich helemaal niet aan.
Gekke is dat ik het de afgelopen paar dagen niet heb gezien............

Misschien toch iets wat alleen zij kunnen opvangen..Maar de vissen in de andere bak hebben op dat moment nergens last van..