Bio CO2 werkt niet?

AquaInfo
0-200
0-200

Re: Bio CO2 werkt niet?

Bericht door AquaInfo »

Bio Co2 moet je niet helemaal dichtdraaien he...dan wordt de druk in de fles te groot en dan gaat of de fles kapot of een van je aansluitingen. De druk moet wel weg kunnen want de aanmaak van Co2 stopt niet omdat je de kraan dichtdraait :P
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

pssst, hobbykweker,

In dit topic had ijsselmeer het over dit co2 apparaat. dat werkt met baksoda (natriumbicarbonaat) en citroenzuur om co2 op te wekken. Dat is een chemische reactie die gestopt kan worden door geen zuur meer toe te voegen aan de baksoda.

Destijds had ik dat apparaatje, en de werking ervan, ook even bestudeerd nadat IJsselmeer het hier op het forum plaatste. Vandaar dat het nog is blijven hangen. ;)

Fenna

AquaInfo
0-200
0-200

Bericht door AquaInfo »

Ah....de chemische reactie wordt gestopt....dat is natuurlijk een ander verhaal. Bij Bio Co2 kan dat niet, bedankt voor de aanvulling.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Fenna & Hobbykeweker,

Het app.waar hobbykweker het over heb is inderdaad met citoenzuur maar dat hab ik niet dus heb ik de flessen met dat app. gevuld met suiker en gist net zoals op Hobbykwekers het staat vermeld .
Maar in beide gevallen dus met het app. en de selfmade install. werkt niet langer dan een paar uur het usa app.laat in op druk komen de flessen kunnen flink wat druk hebben ,maar ook dit app. werkt niet lang de druk loopt van 3 kg/m3 naar 1,5 en dan moet ik hem weer afsluiten omdat anders de druk te laag word en ik zeker 2 dagen moet wachten voor ik weer op druk ben om te lozen in de bak.
De selfmade fles doet het na een paar uur al niet meer en dus geen belletjes in het kleine flesje ,ik krijg wel even belletjes als ik de fles rond draait maar als de kolking in de fles weg is , produceert hij ook geen belletjes meer .

Ik lees dat mede forummers weken met een fles doen maar bij mij dus niet al met al werkt beiden ik mijn geval niet .

Heel jammer maar het is niet anders .

Fenna en Hobbykweker hartelijk dank voor jullie berichtje.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hallo IJsselmeer,

Welk recept gebruik je?
Zelf gebruik ik het diesel recept (suiker gelei maken, laten opstijven en dan pas gist erbij). Een keer gebruikte ik te weinig gist en toen duurde het zowaar bijna 2 weken voor er uberhaupt voldoende co2 werd aangemaakt voor het aquarium. Normaal werkt zo'n fles bij mij 3 tot 4 weken. Bij het toevoegen van de gist (een halve theelepel op een literfles met gelei van 200gram suiker) doe ik ook 2 theelepels losse suiker en en theelepel kamerplantenvoeding, waarna ik afvul tot 85% inhoud van de fles met ietsjes warm water.

Wat invloed heeft op de werking en werkingssnelheid:
- hoeveelheid suiker
- hoeveelheid gist
- dikte van de gelei
- temperatuur waar de fles staat (bij mij op ongeveer 25graden celsius, direct tussen 2 aquaria in een een half dichte kast)

Op welke temperatuur staat je fles? als dat rond de 20 graden is, is de werking al veel trager. Mijn eerste fles met bovenstaand recept had ik in de onderkast staan waar het 20-22 graden is en die kwam ook nauwelijks op gang

Fenna

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Fenna,

Ik maak 16v aan Hobbykweker methode ,ik heb 1x diesel gemaakt maar de gelei moest snel in de fles 1.5 ltr doen omdat het anders moeilijk in de smalle hals van de fles te deponeren valt .

Maar het was geen succes het maakte geen verschil met 16v dus ben ik maar weer overgegaan op 16v ,nu hebt ik de dosering verhoogt naar 150gr suiker in de fles gedaan schudden +/- 1min. 1theelepeltje plantenvoeding dan gist 2gram en weer 150 gram in de fles gedaan zonder schudden de flessen zijn 80 à 90% gevult in het begin na een paar uur ging het wel aardig maar daarna een paar uur belletjes gaf het weer de geest, het usa app. laat ik op druk komen en daar heb ik nog het beste resultaat mee alleen doe ik nu het licht in de bak om 17.00 u aan en om 00.00 u uit en dan is het usa app. ook wel op zijn eind qua druk ,in die tussentijd moet ik het kraantje steeds verder open draaien, s`nachts loopt de druk van het usa app. weer op voor de volgende dag ,maarja het is je van het en een stabiel co2 verkrijg ik er ook niet mee?

Ik gebruikt gist van het reformwinkel en is aardig prijzig in vergelijk met de supermarkt gist, maar dat geeft niet als het dan maar beter werken zou maar nee hoor.

De flessen staan in het kastje bij de filterpomp en de kamer temp. is normaal bij ons niet onder de 25 graden ,dus daar kan het niet aan liggen mijn inziens???

Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik de flessen in de vensterbank hebt gezet in de zon om door de warmte die daar verkregen word de druk zou oplopen maar dat is geval niet dus weer een soft ,als ik de flessen enkele draai beweging geeft zodat er een kolk ontstaat geven de flessen wel bubbeltjes en als de kolk uitgewerkt is worden er geen bubbeltjes meer geproduceerd dus wat er bij mij aan de hand is weet ik niet , maar wel teleurstellend na verschillende pogingen .

IJsselmeer

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

hallo IJsselmeer,

Heb je wel eens geprobeerd met gist uit de supermarkt?
Zelf gebruik ik alleen maar die gist. het is goedkoop en bij mij werkt het.

Misschien is het een idee dat een ervaren bio-co2-er eens bij je komt meekijken?

Fenna

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Misschien is het een idee dat een ervaren bio-co2-er eens bij je komt meekijken?
Misschien wel een goed idee Fenna, maar er is geen lek te bekennen en de bereiding is als voorgeschreven ons huis zal toch antibacterïen zijn :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ijsselmeer,
De gisting gaat juist sneller wanneer je de flessen in de volle zon zet. Gevolg: Het proces is sneller uitgewerkt. Ik heb de laatste paar weken ook vaker mijn flessen moeten vervangen door het warme weer. Draait een fles normaal makkelijk twee weken, nu was na een paar dagen mijn co2 bakje helemaal leeg en zonder enige activiteit in de flessen..Nu heb ik vorige week dinsdag de flessen aangemaakt met 2 theelepels gist en 300 gr suiker (ipv twee theelepels gist en 250 gr suiker). Zonder pokon oid. En ze draaien nog steeds. Dus al langer weer dan de weken daarvoor :P
Gist van de supermarkt is goed genoeg. Je hebt helemaal geen dure reform gist nodig hiervoor..Pak de goedkoopste gist en de goedkoopste suiker die je kunt vinden.
Je hebt wel goed geschud toch?

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi Linda,

Ik ga het weer proberen zonder zon en pokon ,maar mijn selfmade fles doet helemaal niets meer dus zal ik het maar weer weggooien ,door de fles in de zon te zetten wilde ik juist een snellere gisting veroorzaken snap je, maar dat werkt niet zo tenminste maar even .

Dat het niet uit zal maken of het gist van een reform of supermarkt komt ,is mij om het even ALS HET MAAR WERKT ,dus zal ik eest het reform gist opmaken toch?

Je schreef :Je hebt wel goed geschud toch? nou Linda ik schud nu nog na zonder fles kan je nagaan het suiker is totaal opgelost in de fles en dan ga ik pas verder met het aanmaken,dus daar kan het niet aan liggen.

EN 300 gr suiker en 2 gram gist zou je toch zeggen dat het moet werken, nee dus ondanks dat de kamer temp. 24,5 gr is ,bij las ik inderdaad dat een fles een paar weken zijn werk doet (wat een weelde ).

De planten springen door de tijd omhoog en krijg zelfs nieuwe scheuten dus ik moet klink gaan kortwieken en zelfs planten in z`n geheel verwijderen, wat ik wel raar vind is dat de planten overal aan de stengels wortels hebben zelfs zeer lang ook de drijfplantjes daar zit zelfs dons aan de wortels maar of dat allemaal goed is ?????

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hobbykweker berichte over lekkage en dat had , ik dus alles opnieuw afgekit ,maar nu toch maar weer eens gekeken bij de selfmade fles en inderdaad WEER lekkage alle kit er afgehaald en opnieuw dik in de kit gezet en het kraantje verwijderd en nu werkt de fles wel hij geeft weinig belletjes vind ik dat wel?
Maar het werkt gelukkig .

Dus Hobbykweker en anderen bedankt voor jullie berichtjes .

Fijn zo`n forum met ervaren mensen daar heb ik /wij wat aan .

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Mijn ervaring is dat kit niet zo goed afdicht...Het blijft gewoon niet lekker aan het plastic plakken. Het beste is om de gaatjes net groot genoeg te maken dat je de slangen er met moeite doorheen kunt trekken mbv een tangetje. De enige kit die ik heb gebruikt in mijn bio systeem is om het bakje aan de kap vast te kitten ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik hoor deze discussie best vaak over wel en niet goed afdichten van flessen en slangetjes waarom maken jullie geen bio CO2 flessen van PVC ?

Kost wel wat, maar daar heb je alle verbindingen in en je verloopt zo naar luchtslangmaat ?

ik ben maar leek hoor in Bio land :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi Linda,

Linda je hebt gelijk de kit hecht niet of nauwelijks aan de dop (deksel) .

Ik heb de slangetjes met moeite en met mijn nagels door het boorgat moeten drukken ,maar toch lekkage misschien toch kleine braampjes in het dekselgat ????? maar nu heb ik de kit dik in en op de dop gedaan en is nu lekvrij maar voor hoelang ???? maar nu weet ik dat als ik geen belletjes ziet na een paar uur vermoedelijk WEER een lek zal zijn en dan ga ik iets anders proberen .

Hoi Stylz,

Je hebt het bij het goede eind denk ik ,een pvc buis deksels er op gat(atjes ) boren en afdichten met pvc lijm .
Er hoeft geen licht door de buis te komen dus Ik wil dit toch wel eens uitproberen ook kan het zijn dat de temp.langer behouden blijft omdat de wand dikker is als bij een plasticfles .

Linda en Stylz beide hartelijk dank voor jullie reactie.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

als je in de fles wil kijken is transparant PVC een optie.

http://www.pvconline.nl/product/PVC+Dru ... /PVC+Druk/
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0