ik ga voor het eerst proberen zelf een aquarium te bouwen voor mijn schildpadden.
Het gaat om een bak van 140x50x75 met tank zelf 100x50x60, aan de zijkant voorzie ik een kastje voor het nodige voer en materiaal weg te zetten met bovenaan een zandbak voor de waterschildpadden ze komen graag zonnen.
Zelf getekend plan:(enkel de lengte 135 wordt 100 ivm passend maken op huidige kast)

De binnenkant van de bak wil ik waterdicht maken met epoxy en glasweefsel. Met als laatste laag epoxy en blauwe kleurpigment. De randen ga ik vooraf al dichtkitten met TEC7 kit voor de stevigheid.
Hoeveel lagen epoxy kan ik best doen? Ik dacht aan 3 + 1 kleurlaag.
Nu de achterwand wil ik maken uit piepschuim met tegellijm erop. Het inkleuren ervan heb ik een beetje schrik voor..
Met welke verf kan ik dit het beste doen? en hoe maak ik mooie schaduw, boomwortels en stenen?
daarna wil ik hier ook epoxy opdoen. Ook ga ik achteraan de achterwand holte voorzien voor de afvoer en aanvoer buis van de buitenfilter weg te werken. Ergens een soort watervalletje maken omdat de bak niet volledig vol komt te staan, zodat ze bij het water ook droog kunnen liggen. Ik denk z'n 40cm water, dus dan hou ik 15cm over bovenaan en tel ik hierbij 5cm hoogte van de bodemmateriaal.
Als afvoer wil ik werken met een bodemafvoor een pvc buis met gleuven in? en deze via de achterkant naar boven laten gaan en verder aansluiten op de buitenfiler.
Als aanvoer wil ik links in de hoek een soort waterval maken in de achtergrond hoe ik dit juist ga doen weet ik nog niet dus als iemand tips heeft alles is welkom!
De af- en aanvoer zullen alle 2 links boven uitkomen waar ik ze verder aansluit op de buitenfilter die eronder staat.
Verder wil ik in de achtergrond rechts soort klimgedeelte voorzien zodat de waterschildpadden niet al te moeilijk naar de zandbak kunnen, ik heb al wat ideeën in mijn hoofd maar vind het moeilijk te tekenen.. Het geeft totaal geen zicht dan :p Eens alles klaar is deze ook met TEC7 erin plakken.
Heeft iemand nog tips over hoe ik best verwarming erin wegwerk?
Kan ik als bodemmateriaal zand nemen met een bodemafzuiging?
Hoe dik moet het plexiglas zijn?
Alle tips zijn welkom! Ik ben nieuw hier, nog niet veel ervaring maar bereid om te leren!
Alvast bedankt voor de tips en info!