Aquariumtemperatuur loopt vanzelf op.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Smcripcord
0-200
0-200

Aquariumtemperatuur loopt vanzelf op.

Bericht door Smcripcord »

Ik heb gisteren een groter aquarium aangeschaft (180 Liter) met t8 tl lampen en nou liep gisteren de watertemperatuur met verwarming op naar 30,4 graden dus de verwarming uitgezet en de hele nacht uitgelaten. Vanmorgen de temperatuur mooi op 27,3 graden en de hele dag op 27,3 graden zonder de verwarming aan ( stekker is uit het stopcontact ) en nou loopt de temperatuur vanzelf op naar goed 28.7 graden alleen de verlichting is aan en de pomp. Waar kan deze temperatuursverhoging vandaan komen de temperatuur in huis is ongeveer 22 graden en de bak staat niet in direkt zonlicht of bij de verwarming of zo in de buurt.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Aquariumtemperatuur loopt vanzelf op.

Bericht door Fabian »

De verlichting warmt het water ook enorm op ;)

Onderwerp auteur
Smcripcord
0-200
0-200

Bedankt voor de reactie dan ga ik daar ff vanuit.

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Hoeveel lampen heb je? En wat voor thermometer gebruik je?

Onderwerp auteur
Smcripcord
0-200
0-200

Er zitten 2 t8 tl lampen in. Een sun glo 30 Watt en een nature 30 Watt. Digitale thermometer met de sensor ongeveer 20 cm uit de hoek van de bak.

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Het lijkt me sterk dat 60 watt verlichting een bak van 180L 4 graden verwarmd...
Een bak die in een ruimte staat van 22 graden kan nooit 27 graden blijven zonder verwarming...

Zou je het eens met een gewone thermometer na willen meten?
Het kan namelijk zo zijn dat de voeler kapot is.

RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

Hoe dan ook, als je water met verwarming aan warmer wordt dan gewenst, staat je verwarming dus ook te hoog. Je verwarmingselement zou namelijk uit moeten gaan als de ingestelde watertemperatuur wordt bereikt. Het lijkt er nu op dat jou element te hoog staat ingesteld of om een andere reden niet afslaat.

Mijn water is nu ook wat warmer, maar dat komt ook omdat het in huis warmer is. Als het weer wat koeler wordt in huis ligt m'n temperatuur netjes op 25 a 26 graden.

Wat Simon aangeeft kan natuurlijk ook nog :)

Onderwerp auteur
Smcripcord
0-200
0-200

De temperatuur zat nu op 26,9 nu zijn net de lampen weer aan maar de verwarming was denk ik al niet helemaal top denk dat de thermostaat kapot is die wordt vervangen. Zal het eens nameten met een gewone thermometer.

kayleeD
200-400
200-400

Bericht door kayleeD »

Zijn het nieuwe lampen?
Toen ik net een nieuwe aqua had (2de hands) zat er 1 lamp in die de bak met 6 graden verhoogde, die lamp bleek kapot te zijn en heb er een nieuwe lamp in gedaan en nu blijft de temperatuur zo goed als gelijk.

Onderwerp auteur
Smcripcord
0-200
0-200

Heb 1 lamp vervangen en morgen de andere lamp. Vanavond de watertemperatuur teruggebracht naar 25,5 graden door een water te verversen met kouder water en de temperatuur toen ik net de lampen uitdeed was 26,2. De digitale thermometer is niet stuk deze bleef continu gelijk met de analoge thermometer. Wel de verwarming vervangen want de thermostaat van de oude was kaduuk. Van mij mag deze gesloten worden de problemen zijn nu zo goed als opgelost. Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en adviezen.