Korter indraaien door purifier?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Korter indraaien door purifier?

Bericht door ijsselmeer »

Ik heb bij de 150cm bak een Tropical Aquarium Purifier gekregen nu staat er op internet dat je i.p.v. 3 à 4 weken je vissen al na 3 dagen in de bak kan doen is dat zo en heeft iemand hier ervaring mee???? :kwnie:
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Rowan92
0-200
0-200

Re: Korter indraaien door purifier?

Bericht door Rowan92 »

Ik heb daar geen ervaring mee maar heb wel gehoord dat mensen daar verschillende ervaring mee hebben. Als je toch besluit het te doen test iedere 12 uur sowieso je water. Blijf veel verversen en zorg voor een (half) ingedraaid filter

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Oke ,bedankt voor uw berichtje Rowan, ik zal denk ik filtermatjes(sponzen) uit mijn ingedraaide filter in de filter van andere nog niet indraaide filter doen,pffff het is er uit :lol:

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Het antwoord is JA de indraaitijd is veel korter ik heb de vissen na 1 week in de bak gedaan had misschien wel eerder gekunt ??en het filter (Eheim 2075) gelijk met het verse water aangezet en ze hebben het naar hun zin en geen uitval en het water is prachtig helder ,toch een goed app.

Grimfilth
0-200
0-200

Bericht door Grimfilth »

Is dit niet dat apparaat wat geïoniseerde lucht het aquarium in blaast? Niets mis mee, maar, je zal nog steeds hoge concentraties nitriet krijgen als je visbestand te snel te groot wordt, en de biocultuur in je biologische filter compartiment de capaciteit niet heeft om de opgeloste afvalstoffen af te breken tot nitraat.

Mocht je het aquarium al compleet gevuld hebben met vissen, dan raad ik je dringend aan om zo snel mogelijk een flesje filter biocultuur te halen bij de aquariumspeciaalzaak.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Grimfilth,

Inderdaad het is de philips Tropical aquarium Purifier verstand van de app.van tegenwoordig heb ik niet maar dit app.zat ook bij het aquarium met de Eheim2075 en dacht laat ik het proberen en na 4 dagen heb ik een stel guppy`s opgeofferd en dat ging prima dus een dag later blauwoogjes en dat ging ook goed en toen de rest dus de eirerlegende tandkarpertjes er in gedaan dus 10 bl.oogjes en 14 eierlegende en dat zonder uitval het app.zet ik niet meer dan 4 uur aan en nu niet meer elke dag zoals in het begin , de bak draait nu meer dan anderhalve maand en ververs het water eens per 2wkwn bij de 1mtr bak deed ik dat 1x per week,alleen wil de Bio Co2 niet meer werken ik doe dat precies als de eerste keer met de methode van Hobbykwekers wat toen wel aardig ging 1fles per 3dagen en nu dus niets en dat is wel te zien aan de planten ook krijg ik nu alg in min bak niet verontrustend maar nu toch aanwezig .

Biocultuur zijn dat bacteriën????

Bedankt voor uw berichtje

Ik hoor het graag

Grimfilth
0-200
0-200

Bericht door Grimfilth »

Pfff wat een lange zin :lol: ja de bacteriën in je filter, als je je visbestand rustig hebt opgebouwd dan is de kans dat er een dodelijke concentratie nitriet ontstaat klein. Maar, ik zou wel in de gaten houden of er vissen naar lucht happen. Is het een zelfgemaakt CO2 systeem op gist en suiker? Meestal ontstaat er na verloop van tijd een luchtlekkage waardoor er geen druk meer word opgebouwd.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Ja een lange zin ,als het maar zin heeft om het neer te zetten he Grimfilth.

Het is een zelf gemaakte Co2 zoals op Hobbykwekers het op de site zet, het is nog maar 1 week oud en werkt niet .

De gaatjes in de doppen van de flessen zijn klein , ik moest met mijn nagels de slangetjes er in duwen en ik heb ze afgekit dus lekkage lijkt mij sterk.

En ik heb een app.uit de USA waar je 2 flessen aan moet draaien met drukmeter en overlast ventiel maar die doet het ook niet de druk die ik daar bij opbouwd is (geel) 1 à 1.5 Kg/mg3 en dat was eerst 3 à 4 , maar bij beide app.werkt de Co2 maar even gezien de geringe druk die hij nu opbouwd , het water met suiker en gist ziet er nu na een paar dagen bijna helder uit en veel materiaal op de boodem van de fles en dat lijkt mij niet goed .

Ik denk dat al met al gezien mijn visjes bestand in zeer weinig afval hebt en de filter is toch ook niet klein het water is glashelder en naar luchthappen doen ze niet ,zelfs de bl.oogjes bevinden zich soms op de bodem om voer te zoeken.

Ik hoor het graag.

Grimfilth
0-200
0-200

Bericht door Grimfilth »

Het gaat met nitriet niet om het vuil wat je ziet, maar om een afvalstof tussenproduct, wat in het water opgelost is. Denk maar aan koolmonoxide, maar dan in het water. Maar omdat je aan het beluchten bent zal het wel meevallen.

Zelf heb ik teflon om de schroefdraad van de flessen, anders sluit het niet mooi af, dit raad ik aan om te doen bij alle koppelstukken met schroefdraad. Ruikt het suikerwater ook naar alcohol trouwens? Zo niet dan zou je gist dood kunnen zijn.. En ik neem aan dat je een drukregelventiel hebt met een stel drukmeters? Draai deze nooit dicht, dan kan je fles exploderen (als het een doe het zelf CO2 systeem is). Hier ligt het gist mengsel ook op de bodem terwijl het suikerwater helder is, maar ik zie wel overal belletjes.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Als je de purifier beluchten noemt klopt dat ,maar dan zit er Ozon bij natuurlijk ,maar ik belucht niet met een luchtsteentje en ik heb gisteren weer 50 % water ververst dus qua afvalstoffen zal het wel meevallen toch??

De draad met teflon zal ik eens proberen, ik heb gisteren weer 2 flessen gemaakt voor de Co2 , de vloeistof die uit de fles kwam (suikerwater met gist) ruikte wel iets naar alcohol maar niet zo als bier en zeker niet zo`n fijn luchtje maarja ruik eens de lucht die uit een blikje energiedrank kom ,je gaat spontaan over je nek.

De flessen die ik gisteren klaar maakte heb ik op de zelfgemaakte Co2 gedaan en de andere fles op de USA app. en de zelfgemaakte app. geeft geen belletjes net zo als de fles er voor en de USA app. staat de meter op 1 kg/mg3
en dus ook te weinig om Co 2 te geven als ik beide flessen ronddraait en dus een kolk in de flessen maakt dan krijg ik wel belletjes tot de vloeistof in de fles weer stil staat, als ik de kraan (metertje)niet dicht draait van het USA app. dan krijg ik nooit druk dus doe ik de kraan dicht tot de fles op druk is zeg ongeveer 3 kg/mg3
het zelfgemaakte app. staat gewoon aangesloten maar doet niets het aquariumwater hevelt zelfs over tot het terugslagklepje wat tussen de aanvoer leiding zit .

Dus wat er aan de hand is weet ik niet maar het is niet goed en word een beetje moedeloos van dat Bio Co 2.

Waarom de eerste keren wel en nu niets meer ook niet op het USA Co2 app, ik heb de fles in de zon gezet en de fles soms rondgedraaid en nu heb ik eindelijk iets meer druk 2 tot 2.5 kg/mg3.met het USA app. maar nu na 1 uur zakt de druk weer naar 1 kg/mg