Wat veroorzaakt het oplopen van mijn temperatuur terwijl thermostaat op 24 graden staat? +/- 0.1 graden per uur. .. kan dit door de verlichting worden veroorzaakt?
Kamertemperatuur is hier 24 graden. . Aquarium nu 26,4 graden. . Aquarium staat niet in zonlicht.
Oplopende temperatuur. .
Re: Oplopende temperatuur. .
Hallo Victor,
Allereerst, de temperatuurschaal op de thermostaten is niet perse erg nauwkeurig.
Heb hier bv een bakje met de thermostaat op 27 om de temperatuur op de 25 te krijgen.
kun je zien of de thermostaat aan staat? de meeste hebben wel een lampje oid als ze bezig zijn om te verwarmen.
Als de thermostaat nog verwarmt, is het eenvoudigste om de instelling wat lager te zetten (met thermometer blijven controleren tot je de juiste instelling hebt.
Lampen hebben wel een verwarmend effect en als ze in een gesloten kap hangen, kan de warmte niet weg en zal er warmte uitwisseling zijn naar het water.
Bij een vriend van me zijn bij de vorige warmte periode wel wat vissen overleden door te warm geworden water en hij heeft gesloten kappen ....
Zelf heb ik open bakken en was zelfs bij kamertemperatuur rond de 30 de aquariumtemperatuur niet hoger dan de normale 25 en 26.
het kan dus van best wat dingen afhangen hoe warm je aquarium wordt. Kun je iets meer vertellen over je opstelling? dan kunnen we gerichter advies geven
Fenna
Allereerst, de temperatuurschaal op de thermostaten is niet perse erg nauwkeurig.
Heb hier bv een bakje met de thermostaat op 27 om de temperatuur op de 25 te krijgen.
kun je zien of de thermostaat aan staat? de meeste hebben wel een lampje oid als ze bezig zijn om te verwarmen.
Als de thermostaat nog verwarmt, is het eenvoudigste om de instelling wat lager te zetten (met thermometer blijven controleren tot je de juiste instelling hebt.
Lampen hebben wel een verwarmend effect en als ze in een gesloten kap hangen, kan de warmte niet weg en zal er warmte uitwisseling zijn naar het water.
Bij een vriend van me zijn bij de vorige warmte periode wel wat vissen overleden door te warm geworden water en hij heeft gesloten kappen ....
Zelf heb ik open bakken en was zelfs bij kamertemperatuur rond de 30 de aquariumtemperatuur niet hoger dan de normale 25 en 26.
het kan dus van best wat dingen afhangen hoe warm je aquarium wordt. Kun je iets meer vertellen over je opstelling? dan kunnen we gerichter advies geven
Fenna
Heb een losse digitale meter... mijn verwarmingselement slaat niet aan..
Idd.. Wat je zegt, ik heb een gesloten kap en lamp is idd de oorzaak van de oplopende temperatuur. . Had de lamp uitstaan en hij daalde..
Morgen dus even led verlichting halen! !!
De lamp die er nu in zit is de oorzaak. . Weg ermee dus!!
Thx Fenna
Idd.. Wat je zegt, ik heb een gesloten kap en lamp is idd de oorzaak van de oplopende temperatuur. . Had de lamp uitstaan en hij daalde..
Morgen dus even led verlichting halen! !!
De lamp die er nu in zit is de oorzaak. . Weg ermee dus!!
Thx Fenna
-
ijsselmeer
- 200-400

De kap op een keertje zetten zo dat de warmte van de lampen weg kan en blowertjes (Fan) van oude pc,s koppelen en boven het water houden dat koelt het water .
Mijn kap kan aan 2 kanten open de voorste klep die haal ik er af en span dan horrengaas op de opening en plaats de blowertjes op het gaas koelt prima.
Mijn kap kan aan 2 kanten open de voorste klep die haal ik er af en span dan horrengaas op de opening en plaats de blowertjes op het gaas koelt prima.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT
Ik zou niet zomaar overgaan op ledverlichting, Viktor, tenzij je echt voor de dure merken gaat. Goedkopere leds zijn niet goed voor de plantengroei
26 graden vind ik nog niet schokkend
26 graden vind ik nog niet schokkend
-
FreekDekker
- 0-200

Kamer temperatuur is heel belangrijk natuurlijk. Daar bovenop genereren de lampen en pompen ook warmte. En ja als dit door een hoge omgevingstemperatuur niet weg kan dan zal de temp. oplopen. Kap open zetten en wellicht belichtingstijd iets terugschroeven? Zelf heb ik maar 10 uur licht. van 1 tot 11-11:15 ongeveer en voor de nacht een blauw nachtlampje. soort nachtschemer.