2x 840 beter dan 1x 840 1x 865?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

2x 840 beter dan 1x 840 1x 865?

Bericht door Linda »

Hallootjes
In mijn aquarium heb ik 2x t8 TL buizen van Philips. Eén keer een 840 (wat geler) en één keer de 865 (wat witter)
Nu valt mij op dat een vriendin van mij met één keer een 840 NUL algen heeft. Ikzelf heb last van penseel/baardalg..Veel op de achterwand en hout en iets op de planten. Nu vraag ik mij af of dit door het type lampen kan komen...
Het kan natuurlijk ook komen door de watersamenstelling. Ik woon in Arnhem zij in Beuningen (bij Nijmegen)

Zij heeft ook een homemade co2 set net als ik. Mijn paffraithbakje is natuurlijk groter, haar bak is maar 56 liter :P

Iemand ervaringen met deze combinaties van lampen en planten/alggroei?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: 2x 840 beter dan 1x 840 1x 865?

Bericht door Kees »

865 heeft een wat hoger blauw spectrum die algen wel lekker vinden.
Is dus wel logisch en was ooit ook mijn ervaring na wat verschillende soorten philips lampen te hebben geprobeerd, staat vast nog wel ergens op het forum.
Vind zelf wat harder / witter mooier licht geven, met arcadia lampen krijg ik dat en zo goed als geen alg.
Je kan nog eens kijken hoe het gaat met 850 of 950, die vond ik ook minder alg geven als de 865.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: 2x 840 beter dan 1x 840 1x 865?

Bericht door Linda »

Oké dank je Kees! Ik vind zelf wat witter ook mooi maar de kleur van de 840 valt nog mee. Ik heb er volgens mij nog een in de kelder liggen. Eens kijken of het helpt. Moet vandaag toch mijn bak rigoureus onder handen nemen, dus dan kan een tl vervangen er ook wel bij :mrgreen: