Ideeen?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
OpenSolutions
0-200
0-200

Ideeen?

Bericht door OpenSolutions »

Hi allemaal,

Kunnen julie misschien identificeren wat er mis is met deze platy?

Ze is al 2 jaar en heeft altijd al een raar staart. De laatste weken valt ze op omdat ze haar vinnen zo dicht op haar lichaam houdt. Dit komt op mij over als ziek/stress. Ze heeft ook iets wit op haar staart. Ik weet niet wat het is, maar kan schimmel zijn. Stip lijkt me niet want ik zie verder geen kleine witte stippen op haar lichaam en vinnen. Haar staart lijkt af te rafelen (vinrot, vechten?)

Ze houdt van stilte, maar schuilt niet. Ze lijkt zichzelf af te zonderen, maar mijdt de andere vissen niet. Ze wilt niet in het open en lichte gedeeltes van de aquarium blijven. Ze zwemt van de ene schaduwrijke plek naar een ander schaduwrijk plek waar ze dan rust en bijna niet beweegt.

Ze eet goed mee en is niet bang voor de andere vissen tijdens het voeren. Poep lijkt normaal.

Ik ben benieuwd hoe de pro's hier tegen aan kijken. Laat het me weten.

[album]4628[/album]
[album]4627[/album]

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Ideeen?

Bericht door Linda »

Waarschijnlijk is ze een beetje op leeftijd. Platy's worden ongeveer twee jaar oud.
Kans dat daarom haar weerstand verlaagd is en ze daarom wat ziekteverschijnselen vertoont. Is de witte vlek op haar staart pluizig?

Onderwerp auteur
OpenSolutions
0-200
0-200

De witte plek lijkt niet harig, maar ik kan het niet goed zien. Het is zeker niet zo harig als beschimmeld voer op de bodem van de aquarium oid.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Heb je vaak beschimmeld voer op de bodem dan??
Als dat zo is is dat niet echt gezond voor je vissen. Dit zou je wekelijks moeten afhevelen.

Is je ooit opgevallen dat er achter haar aan gejaagd wordt door de andere vissen? Daar kunnen vissen veel stress van ondervinden.

Onderwerp auteur
OpenSolutions
0-200
0-200

Nee, ik heb nooit beschimmeld voer op de bodem, maar ik weet het nog van vroegere jaren toen ik nog jong, sterk en dom was ;)

Ik zie geen vissen achter haar aan gaan. Iedereen lijkt rustig/normaal. Ik zie ook niet dat ze bang is voor de andere vissen. Ze gebruikt de schuilplaatsen ook niet. Ze mijdt alleen de open/lichte plekken in de aquarium.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Oh, hahaha gelukkig :mrgreen:

Hmm...Als er verder geen zichtbare aanwijzingen zijn waarom ze zo doet, zou het toch kunnen zijn dat ze misschien gewoon oud aan het worden is.
Mijn goerami's knepen ook zo met hun vinnen en zijn ook erg mager. Nu heb ik ze van de week een wormenkuur gegeven en het lijkt al een stuk beter te gaan met ze. Vinnetjes staan al rechter op. Dit is mij ook opgevallen bij een van mijn pauwooggrondels. De rest heeft nergens last van.
Heb je er onlangs nog nieuwe vissen bijgezet? Of misschien levend voer gegeven?

Onderwerp auteur
OpenSolutions
0-200
0-200

Ik vind ouderdom een plausibel verklaring. Misschien ook omdat ze net iets anders is dan de rest, heeft zij iets meer last van "ouderdom" dan de andere oudere platys.

Onderwerp auteur
OpenSolutions
0-200
0-200

Ik ben Easycarbo aan het uitproberen. Dit is de derde dag vandaag. Sinds dat ik Easycarbo gebruik, met een dosis van 0,5ml/50l water, zie ik verbetering in de besproken platy. Ze beweegt nu meer zoals de andere platys. Eerst was het alleen tijdens het voeren dat ze goed meedeed.

Het kan zijn dat haar verbetering niets te maken heeft met Easycarbo en dat het toeval was, maar het kan ook zijn dat het desinfecterend karakter van Easycarbo er iets te maken heeft gehad. Ik ben blij dat de ze beter lijkt te worden.

Er is aan de andere kant wel een andere platy ziek geworden en ik verdenk Easycarbo ervan. Ik weet het, ik zit vol met contradicties. Deze platy zit sinds het gebruik van Easycarbo op de bodem van de aquarium met snel bewegende kieuwen en beweegt verder erg weinig. Ik heb hem in een andere bak gezet met goede doorluchting. Ik hoop dat hij beter wordt en geen buikzucht krijgt door de giftige stoffen in zijn lichaam.

Het kan zijn dat tijdens het toevoegen van Easycarbo in het water de vis daar zwom en teveel Easycarbo binnen heeft gekregen. Lering daarvan genomen. Volgende keren Easycarbo toevoegen op plaatsen waar geen vissen zijn en waar een sterke stroming is. Hierdoor wordt Easycarbo snel verdund en verminder je de kans dat een vis teveel Easycarbo binnen krijgt.