KEMPVIS

Plaats reactie

Onderwerp auteur
EEE
0-200
0-200

KEMPVIS

Bericht door EEE »

Hoi iedereen.
Ik heb een kempvis in een bak van 16 liter zitten met 2 slaketende slakken.
Mijn kempvis is altijd een grote eter geweest en nu al een week ondertussen heeft hij amper trek in voedsel. Ik varieer vaak met voedsel, hoofdvoedsel voor beta's, gewone vlokken, diepvries voer (daar is hij minder voor dus dit geef ik zelden) en een soort van korrel. Hij eet het wel ,maar de helft spuugt hij terug uit. Zijn dit symptonen van iets of is dit gewoon geen goesting hebben ? Heb hem volledig gecontroleerd en zie geen gebreken, alleen is ie minder actief als anders en gaat hij graag rusten waar de stroming niet fel is. Iemand een idee ???

Groetjessss

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: KEMPVIS

Bericht door Linda »

Volgens mij heb jij net als ik, een kieskeurige eter. Wanneer ik de mijne vlokvoer geef zijn er vlokken die hij wel accepteerd en vlokken die hij zo weer uitspuugt. Vooral toen ik hem net had was dit erg..Die van mij rust ook vaak uit op de bodem of in het mos. Gewoon moe van het zwemmen met zijn lange staart (ik weet niet welke staartvorm jij hebt..?) Vriendin van mij heeft een plakat en die is veel actiever.
Omdat je zegt dat hij normaal wel goed eet, is hij misschien uitgekeken op de voeren die hij nu krijgt. Misschien een keer een ander merk proberen?
Zou je nog wat info kunnen geven over zijn leefomstandigheden? Wellicht dat er nog iets anders aan de hand kan zijn.

Onderwerp auteur
EEE
0-200
0-200

Bericht door EEE »

Afbeelding

Zo ziet die van mij eruit.
En het is zoals je zegt een kieskeurige eter. Hij eet alles wat de kleur rood heeft, al de rest moet hij niet hebben, maar dat is het net. Zelfs daar heeft hij het niet meer op dus daarom dat ik dat raar vind. Ik heb hem ruim 2jaar nu en hij heeft zijn eten altijd netjes opgegeten, maar nu is het erg tegen zijn goesting dat hij eet. Ik zal eens overschakelen naar iets anders.Heb je enig idee wat ze nog graag lusten ? En kwa leefomstandigheden, hij heeft plaats genoeg om rond te zwemmen, veel plantjes waar hij zich tussen kan verstoppen. Het is enkel de stroming dat hij niet zo graag heeft, maar dat heeft geen enkele kempvis graag. Ik heb ook niet zo een grote bak dus probeer ik soms wat wat erin te steken dat de stroming minder is, maar dat is het ook niet altijd, want dan krijg ik na een duur last van algen. Ik heb ook de water waardes gecontroleerd en daar was ook alles goed op.

Groetjes en bedankt om te reageren.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb een filter die je kunt regelen in mijn 20 liter bakje.
Heb je niet een klein elleboogje erbij gekregen? Die zou je dan richting het glas kunnen richten. Zo is de stroming wat minder sterk.
Ik weet niet hoe oud hij was toen je hem kocht? Misschien begint hij een beetje oud te worden. Ze worden namelijk maar een jaar of 3 :?

Oh ja! Mijn betta doet een moord voor rode muggenlarfjes uit de diepvries :mrgreen:

Onderwerp auteur
EEE
0-200
0-200

Bericht door EEE »

Ja ik heb zo een elleboogje. Als je kijkt op de foto zie je hem en helaas kan ik mijn filter niet regelen. Dat is een losse filter die ik bij de bak toen heb bijgekregen. De orginele was kapot. Er is sowieso met dat elleboogje minder stroming aan ene kant, maar dan zit ze enkel daar vaak te zwemmen en ik heb de vis in dit formaat gekocht. Hij was al volgroeid veronderstel ik. Dan is dat normaal dat ze dan niet zoveel meer eten als ze wat ouder zijn ?

Grtjs

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Het kan best zijn dat hij zijn eetlust verliest wanneer hij wat ouder wordt....Het zou ook verklaren waarom hij wat meer rust dan anders.
Je ziet verder niets geks aan hem? Verkleuringen, wondjes oid?

Onderwerp auteur
EEE
0-200
0-200

Bericht door EEE »

Nee, hij ziet er heel normaal uit.
Ga hem morgen eens rode muggenlarven proberen te geven, kijken hoe hij daar op reageert anders ga ik eens kijken voor ander voedsel wat ik hem nog kan geven. Hij heeft vandaag 6 van die kleine minni vlokjes gegeten en dat is het, anders eet die een hele portie (bij wijze van spreken) op.