In mijn juwel vision 450 zitten er nu 4 lampen(tl daylight van juwel met reflectors).
Maar merk dat sommige planten licht te kort komen,dit komt omdat ik steeds over turf filter en graag wat gekleurd water heb.
Nu heb ik gedacht om aan de onderkant van elke lichtbalk een led strip te kleven om de tl te helpen,zou dit genoeg extra licht opbrengen,het zijn er van rgb en zou voor gewoon wit kiezen.
Graag advies,en dank.
Marc.
Goed idee voor extra verlichting?
-
vandorpemarc
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Goed idee voor extra verlichting?
Ik heb zelf achter mijn aquariumkast een t8 54 watt gemonteerd. Voor mijn gevoel werkt het wel
Je kan het altijd proberen toch?
Ik heb onder de 2 lichtbalken ook RGB strips geplakt, maar alleen voor de zonsopkomst en zonsondergang te simuleren.
Ik vind de RGB strips niet genoeg licht geven om "meer" licht te hebben. Wel voor een kleur effect toe te voegen.
Dus ik zou zeggen plak er witte SMD strips onder, maar of de meer licht gaan geven weet ik zo niet.
Gewoon proberen, de kosten zullen het probleem niet zijn lijkt me.
Ik heb inmiddels wel al 2 dimbare ballasten liggen om de tl balken om te gaan bouwen naar dimbare T5 lampen.
Heb alleen nog geen idee hoe ik dat aan moet gaan sluiten.
Deze worden dan tzt aangestuurt door een dim computer. Die ik nog niet heb.
Ik heb onder de 2 lichtbalken ook RGB strips geplakt, maar alleen voor de zonsopkomst en zonsondergang te simuleren.
Ik vind de RGB strips niet genoeg licht geven om "meer" licht te hebben. Wel voor een kleur effect toe te voegen.
Dus ik zou zeggen plak er witte SMD strips onder, maar of de meer licht gaan geven weet ik zo niet.
Gewoon proberen, de kosten zullen het probleem niet zijn lijkt me.
Ik heb inmiddels wel al 2 dimbare ballasten liggen om de tl balken om te gaan bouwen naar dimbare T5 lampen.
Heb alleen nog geen idee hoe ik dat aan moet gaan sluiten.
Deze worden dan tzt aangestuurt door een dim computer. Die ik nog niet heb.
-
vandorpemarc
Onderwerp auteur - 0-200

Dank voor de antwoorden en tips.
Maar snap het niet echt,je hoort toch steeds weer dat leds zoveel beter zijn dan tl's?
Gaan twee strips van 1,5 meter,met 60 leds(5050) wit per meter(ze geven 1000 lumen per meter) dan geen echt verschil maken?
Groetjes
Marc
Maar snap het niet echt,je hoort toch steeds weer dat leds zoveel beter zijn dan tl's?
Gaan twee strips van 1,5 meter,met 60 leds(5050) wit per meter(ze geven 1000 lumen per meter) dan geen echt verschil maken?
Groetjes
Marc
Het probleem is dat er veel verschil in de leds zijn die er aangeboden worden. Wat me opvalt is dat de duurdere leds meestal beter zijn en meer licht geven.
Kijk even naar dit artikel http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1662533
Kijk even naar dit artikel http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1662533
-
vandorpemarc
Onderwerp auteur - 0-200

Heb dat eens bestudeerd,dan zou ik ongeveer 3000 lumen erbij hebben met die strips,en samen met de vier tl's moet dat toch een goed verschil maken.
Zo goedkoop zijn die leds ook wel niet,iets van 100 € voor twee strips met de dimmer erbij. Voor die prijs heb je vier nieuwe lampen met reflectors.
Zo goedkoop zijn die leds ook wel niet,iets van 100 € voor twee strips met de dimmer erbij. Voor die prijs heb je vier nieuwe lampen met reflectors.
zoals ik al zei, gewoon proberen als jij denkt dat het meer licht geeft.
Maar je hebt al 4 tl lampen met reflectors, en dan nog een paar led's erbij, vraag me af of dat niet teveel van het goeie is.
Maar als het bij jou goed werkt dan gewoon doen.
ieder aquarium is immers anders.
Maar je hebt al 4 tl lampen met reflectors, en dan nog een paar led's erbij, vraag me af of dat niet teveel van het goeie is.
Maar als het bij jou goed werkt dan gewoon doen.
ieder aquarium is immers anders.