Ik deel met jullie mijn verhaal wat erg droevig is en in de hoop voor een goede advies. Voordat ik begin ermee wil ik iets over aquarium vertellen. Bodem is van grind, stenen van ardenner breukstenen,verwarming op 26 graden, filter op water opervlakkte en staat op hoge stand, het aquarium is gloednieuw en bedoeling is Malawi erin te lossen .
Het verhaal:
8 weken geleden richtte ik mijn bak op. Heb water in gedaan en na 7 dagen deed ik 4 Malawi in het bed, de dag erna waren ze allemaal dood. Ben naar vissen winkel geweest en water laten testen, alles was goed en kreeg 4 nieuwe vissen. Ook deze waren de volgende dag dood. Ging terug naar de winkel en eigeaar begreep niet wat er miss kan zijn, mijn water waardes zijn steeds goed en in principe horen de vissen te leven. Erg aardige eigenaar en gaf me geld terug en zei dat ik eerst me bak maar eens moest opnieuw inrichten. Dat deed ik gelijk op de dezelfde, ik ging de grind verschonen, aquarium spoelen, van de ardenne breukstenen gooide ik 70% weg en de 30% deed ik in bakje en liet opnieuw met kokend heet water weken. Daarna richtte ik had bak opnieuw in deed stenen in en grind en gloed nieuwe water, met water conditioner en liet het voor 1,5 week. Daarna ging ik naar de winkel, van de aardige eigenaar kreeg ik ook nog eens 3 vissen voor niks. Deed ze in me bak, deze ademende vrij normaal ( vorige ademde belachelijk hard, amonium was afwezig. Dus daar lag niet!!!) maar bij deze 3 vissen ging 1 dood de volgende vergadering, vervolgens nog een.de dag erop en nog een ongeveer 2 dagen daarop. Ik moet wel erbij zeggen dat deze vissen langer hebben geleefd dan de eerste vissen die in begin kwamen. Maar ik ben zelf zo erg in twijfel waar het aan ligt (de stenen, zuurstof, nieuwe aquarium dus lijm maakt gif) wat het is geen flauw idee, volgens de eigenaar van vis speciaal zaak is dit de eerste keer dat hij zoiets hoort. Zelfs hij weet het niet. Ik hoop dat er iemand hier is, die het wel weet. Want ik sta op het punt om mijn aquarium hobby te stoppen.
Dus a.u.b. Help!!!