Plaag????

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Plaag????

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Forummers,

Ik heb sinds gisteren op het kienhout witte pluisjes zitten heel klei 1-3mm zien er met het vergrootglas donzig uit maar alleen op het kienhout en nu zag ik door het vergrootglas een heel klein wit/transparant beestje op een groen takje van javamos zich bezig houden ,nu heb ik vandaag er 15 garnaaltjes in de bak er bij gedaan ik had er eerst 2 ,nu is mijn vraag is die witte spul bekend onder jullie ervaren aquarianen ?????

Of is dit toch te weinig info ,ik kan een foto maken maar om een foto van het interieur van de bak te maken is mij nog niet echt gelukt en eker niet op die grote van beestjes van hooguit 0,5 -1 mm.

Ik hoor het graag .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Plaag????

Bericht door karinD »

Kan je beschrijven hoe die beestjes eruit zien? Lijkt het op een piepklein garnaaltje? Dan heb je jonkies, die zijn doorzichtig en nog geen mm als ze net geboren zijn.
Als het daar niet op lijkt, dan weet ik het zelf niet, heb gelukkig geen ervaring met plaagbeestjes, maar misschien zijn er anderen die het wel weten.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hallo Karin,

Ik heb vanmiddag 50 % water ververst en gelijk even gekeken en met een klein kwastje kon ik het zo van het kienhout halen het spul leek donzig en leek op kapok van vroeger in kussens maar dan (heel) kleni en gisteren zag ik echt een HEEEEELL klein wit ,transparant minuscuul beestje het had inderdaad de vorm van een garnaaltje ,maar echt zo klein dat ik het met een vergrootglas heb moeten kijken ,maar nu na de water wissel zie ik niets meer dus maar afwachten wat het heb kunnen zijn en of het witte spul terug komt ????
Laatst gewijzigd door ijsselmeer op 21 mei 2015 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik denk dat het een klein garnaaltje was, als ze pas uit het ei kruipen zijn ze echt nog geen mm. Ze zijn ook meesters in het verstoppen, dus best kans dat je hem pas over een paar weken weer ziet, als hij een stuk groter is en misschien al kleur begint te krijgen.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Hoelang heb je het hout in de bak liggen? Er kan in het begin wat schimmel op je hout gaan zitten. Dit is onschuldig en trekt na een aantal weken vanzelf weg.
Greetings...

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Karin, Ik hoop dat het een garnaaltje is/was, ik was al bang dat het andere niet gewenste ongedierte is/was?
Nu heb ik ,2 garnaaltjes (de grootste) 1 is donker oranje en de andere donker oranje met een lichte streep zijn /haar rug , is jou iets bekend over dit verschil???

Roy:
Het kienhout zit er nu vanaf de start in ,dus ongeveer 4 à 5 weken en ik heb het met een kwastje weg kunnen halen ,maar is niet helemaal gelukt want ik zie weer iets komen heel klein.
Ik heb toch het kienhout aardig warm afgeborsteld ?? ik hoop dat je gelijk krijgt Roy.

Karin en Roy bedankt voor jullie reactie.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Als het er zo uit zag, heb je grote kans dat het er inderdaad eentje was. Even afwachten, misschien zie je hem over een paar weken weer maar dan een stuk groter.
Ik heb altijd een vergrootglas naast de bak liggen om jonge garnaaltjes te spotten want die zie je zo moeilijk als ze zo klein zijn, je oog moet er maar net op vallen.
Die lichte streep zie ik hier ook bij sommige van mijn garnalen. Het is gewoon dezelfde soort, maar dan een kleurvariatie. Ze kweken gewoon onderling. Ik heb wel eens gehoord dat die variatie neon heet.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Oke Karin bedankt voor je antwoord ,nu zie ik dat er een garnaaltje (de grootste )witte balletjes lijkt het wel onder zijn/haar staart heb dus tussen de lamellen zo noem ik het maar zijn eitjes of zou dat de witte pluisjes zijn van het kienhout,k`heb totaal geen ervaring met garnaaltjes vandaar de vraag ,vroeger wel maar die aten wij op na het koken.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Roy bedankt je had gelijk het dons is weg , dus voor niets mij zelf ongerust gemaakt ,FIJN he zo`n forum dat maakt je toch rustig .
Roy nogmaals dank
Laatst gewijzigd door ijsselmeer op 03 jun 2015 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ah mooizo. Geen dank hoor, we helpen graag.
Greetings...