Gezelschap voor Betta man (en 2 vrouwen)

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

Gezelschap voor Betta man (en 2 vrouwen)

Bericht door GoeieMiddag »

Ik probeer erachter te komen welke vis(sen) er goed met een Betta Splendens samen gaan. Ik ben al veel aan het zoeken geweest maar ik kom tegenstrijdige antwoorden tegen. De één zegt geen kleine visjes want die eten ze op, de ander zegt juist wel want grote zijn bedreigend. Weer een ander zegt geen rood, althans niet bij zijn/haar rode Betta. Wel guppy's want die zijn klein, of juist niet vanwege de vaak mooie staarten, dat zou een Betta als "concurrentie" zien. Of er wordt een vis genoemd die, als ik hem opzoek op de hobbykwekers-pagina, best agressief van karakter is. Het enige wat in verschillende berichten terug komt is dat bodemvissen goed gaan.
Ik heb een 90 liter bak met daarin 4 algeneters (ik denk pleco's), in 3 verschillende maten, 2 albino corydoras, 1 siamese algeneter en dus 1 Betta man en 2 Betta vrouwtjes. En de nodige vuurgarnaaltjes. De afmetingen van de bak zijn 63 breed, 38 diep en 44 hoog (excl. kap). Ik had er 3 kardinaaltetra's in maar eentje zat er steeds achter de Betta aan dus ik heb ze er alle 3 uit gehaald.
Ik zou graag weten war er nog bij zou kunnen, wat niet hoofdzakelijk op de bodem leeft.
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Gezelschap voor Betta man (en 2 vrouwen)

Bericht door Linda »

Het ligt een beetje aan de betta of er gupjes bij kunnen of niet. Zo is een plakat man met een korte staart actiever en agressiever dan een betta met een langere staart zoals de veiltail of halfmoon. Mooi voorbeeld: Ik heb een 20 liter bakje met een halfmoon betta en garnalen. Dat gaat goed samen hij laat de garnalen met rust. Vriendin van mij heeft een soortgelijk bakje met een plakat man. Zij heeft geprobeerd er garnalen bij te zetten maar deze werden meteen aangevallen. Zij kan dus geen garnalen houden met haar betta. Ikke wel :P
Dus het zou goed kunnen gaan met guppen. Echter heb jij er ook dames in zitten en dat kunnen ook behoorlijke kenau's zijn. Je kunt het proberen en als het niet goed gaat de guppen weer eruit halen. Kleinere vissen erbij kan wel, maar het moet niet te klein. Zo zou een rasbora espei of hengelii goed kunnen, maar een boraras brigittae niet die zijn echt te klein en kunnen worden aangezien voor voer. Ik heb eens een betta gehad die jacht maakte op mijn jonge kardinaaltetra's :?
Ik zou sowieso je corydoras een paar vriendjes geven. Dit zijn groepsvissen en voelen zich veel fijner met meerdere soortgenoten.
De reden dat jouw kardinalen jouw betta lastig vielen zou kunnen zijn omdat ze met te weinig waren. Als je ze in een grotere school houdt zie je heel ander gedrag. Dat happen doen ze dan eigenlijk alleen naar elkaar. Misschien komt het omdat je betta blauw is en hij dacht dat hij ook een kardinaal was :mrgreen:
Maar wat zoek je er eigenlijk bij? Een scholenvis of iets anders?

Mooi aquarium trouwens!! :duim:

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Linda! En voor het compliment, ik doe mijn best er een mooi aquarium van te maken. Met de 6 plantjes die ik onlangs besteld heb, ziet het er al een stuk beter uit!

De betta is een veiltail volgens mij.
Het grootste deel van het vissenbestand heb ik overgenomen van iemand anders, vandaar dat de samenstelling niet optimaal is. Ik weet niet of het niet te vol wordt op de bodem als ik er nog meer corydoras bij zet? Er zitten ook nog 4 algeneters van ik gok het type pleco. De grootste is 18cm., dan 2 van zo'n 7-8cm. en 1 kleintje van 4-5cm.
De 2 corydoras schat ik in op 5cm, en er zit nog een siamese algeneter (zo'n visje) van 4-5cm. maar dat stelt qua breedte niet zoveel voor. ;)
Over die brigittae had ik dus van iemand gelezen dat het goed kon, maar ik vond het zelf niet zo logisch. Rasbora, is dat geen vinnen-eter dan? Ik ga ze eens opzoeken.
Ik denk dat een scholenvisje op zich wel leuker is dan allemaal los spul, als het zich maar niet zo rap vermenigvuldigd als de guppy's! :o

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Rasbora's zijn in mijn ervaring geen vinnenbijters :)
Heb je misschien foto's van je vissen? Dan kunnen we ze misschien identificeren voor je.
Ik durf je niet te zeggen of het druk wordt met wat cory's erbij. Heb er zelf geen ervaring mee. Veel hier op het forum echter wel die zouden je daar wel een antwoord over kunnen geven :)

bambi81
0-200
0-200

Bericht door bambi81 »

als de 4 algeneters idd pleco's zijn kon het als die een territorium willen gaan vormen wel eens een uitdaging worden. Cory's zijn dan echte rouwdouwers en schuiven er gewoon doorheen, ook als er nesten zijn.
Dat gezegd hebbende, denk ik eerder dat 4 pleco's op volwassen maat een probleem worden dan dat de cory's uitbreiden een probleem word.
Mss als je van de 4 'pleco's' een foto kunt plaatsen dat we dan erachter kunnen komen of het idd de 'gewone' pleco is (die toch wel erg reusachtig word in een bak van 63 cm) of mss toch een kleinere soort :D (even snel een plaatje van de 'gewone' pleco gezocht) is het deze: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... omus-pleco ??

Van Betta's heb ik weer geen kaas gegeten, dus welke bewoners daar goed bij kunnen durf ik je niet te zeggen.

Kiyo
0-200
0-200

Bericht door Kiyo »

Afbeelding groetjes van mijn Betta

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Mooie betta :duim:

Kiyo
0-200
0-200

Bericht door Kiyo »

Afbeelding Mijn Betta heeft een schuimnest gemaak haha

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

Zeker een mooie Betta, Kiyo!

Sorry allemaal voor mijn late reactie, het was weer eens een druk weekje en dan wil ik niet ongezellig achter de laptop zitten...
De Cory's zijn van het model Aneus geloof ik. De andere algeneters zijn volgens mij 2 soorten. Het lijkt erop alsof de grootste van dezelfde soort is als de kleinste, en de 2 middenmaatjes lijken mij van een andere soort. Ik heb alleen de kleinste algeneter zelf gekocht, in de eerste instantie voor m'n andere bak, maar het is de bedoeling dat die bak weg gaat. De andere 3 en de Corydora's zaten in een groep vissen die ik van iemand heb overgenomen.
Ik ga wat foto's opzoeken.
Ben trouwens wel een beetje weg van de Rasbora Galaxy/Hemelse Pareldanio/Celestichthys margaritatus.
Wat een boel namen voor zo'n klein visje, zeg! :o
Zou een klein schooltje daarvan bij mijn eigenheimers kunnen, denken jullie?

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

"De gewone Pleco of Hypostomus plecostomus is in de aquariumhandel de meest aangeboden algeneter. Er bestaan echter meer dan 120 Hypostomus soorten die vrijwel allen onder de naam Hypostomus plecostomus worden aangeboden en lijken vrij veel op elkaar wat het uit elkaar houden van de soorten niet makkelijk maakt."

Het zal vast één van die meer dan 120 soorten zijn! :mrgreen:
Ik lees dat ze 15 jaar kunnen worden, wow! En rond de 25cm. in een aquarium maar tot 60cm. in het echie.

Pfff... mijn laptop is zo traag als dikkestrontbergopwaartsdooreentheezeefje... Ik krijg dus de foto's niet van m'n telefoon en heb met veel pijn en moeite een paar op m'n laptop kunnen vinden. Ik gok een beetje op 2 Pleco en 2 Ancistrus, maar vraag me maar niet welke...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb er ook zo een! :mrgreen:
Zou het familie zijn? :P
Afbeelding
Afbeelding

Hou op over trage laptops....kan de mijne soms wel uit het raam gooien maar doe het niet...Want dan krijg ik ruzie met mijn man omdat hij eigenlijk van hem is :lachen:
Het ligt eraan wat er nu allemaal al in je bakkie zwemt of je er nog Galaxies bij kunt nemen. Ze zijn niet zo groot maar toch ;)
De een na laatste lijkt op een chinese algeneter
de laatste is volgens mij een ansistrus

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

Dat is bij mijn weten een Siamese algeneter...
Van die laatste denk ik ook dat het een ancistrus is. Daar heb ik er dan 2 van, en als die andere een pleco is, dan heb ik er dus eentje van 18 cm. en een smalle van zo'n 4-5 cm. Dan nog 2 corydoras aeneus, 1 betta man en 2 betta vrouw. En sinds vanavond een vuurgarnaal minder, die heeft m'n betta man opgevroten. Wel enigszins gedeeld met z'n vrouwtjes en een corydora en de kleinste pleco hebben er volgens mij ook van geproefd... :?
Maar goed, die zitten dus in een bak van 90 liter.
Ik heb nog een bak van 60 liter (staat te koop) waarin nu de guppen, het garnalenoverschot en de 3 kardinaaltetra's zitten.

Dit laptop-barrel is van mijzelf, dus als ik die uit het raam gooi (en die neiging heb ik regelmatig) dan heb ik alleen mezelf ermee...

En onze betta's lijken inderdaad wel op elkaar! Die van jou is vast de Arnhemse achterneef van de mijne... ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Haha ja denk het :mrgreen:

Oh sorry een siamese inderdaad :?
Betta's willen inderdaad nog wel eens een garnaaltje pikken..De mijne heb ik er nog niet op betrapt gelukkig :P

Onderwerp auteur
GoeieMiddag
0-200
0-200

Ik zal hem straks nog even streng toespreken, dat hij gewoon z'n diepvrieslarfjes e.d. op moet eten... :P
(wat geef jij je betta te eten?)

Maarehhh... wat denk je, zou ik gezien m'n huidige gezelschap aan aquariumbewoners, er een klein schooltje Galaxy's bij kunnen zetten?