zwaarddragers
zwaarddragers
Hallo ik heb een gezelschapsaqarium met zwaarddragers,neons,grondkuisers en platys. Vroeger had ik regelmatig jongen van mijn zwaarddragers maar sinds ik er een deel weggegeven heb omdat er teveel waren worden er geen jongen meer geboren.Wat zou de oorzaak hiervan zijn? De verhouding in geslacht misschien ok kan de beplanting hier ook iets in betekenen. Alle goede raad of advies is welkom . Groetjes Beeckmans Guy
Re: zwaarddragers
Misschien, omdat je er nu wat minder hebt, krijg je wat minder jongkies die je niet ziet omdat ze worden opgegeten door de ouders en andere medebewoners.beeckmans schreef:Hallo ik heb een gezelschapsaqarium met zwaarddragers,neons,grondkuisers en platys. Vroeger had ik regelmatig jongen van mijn zwaarddragers maar sinds ik er een deel weggegeven heb omdat er teveel waren worden er geen jongen meer geboren.Wat zou de oorzaak hiervan zijn? De verhouding in geslacht misschien ok kan de beplanting hier ook iets in betekenen. Alle goede raad of advies is welkom . Groetjes Beeckmans Guy
Hoe groot is je bak? Heb je sinds de laatste tijd je visbestand nog uitgebreid/verandert?
Dit is een verschijnsel wat ik wel vaker gehoord heb!
In mijn theorie ligt dat aan inteelt,je kweekt met broer en zus.
Aanvankelijk gaat dat goed,en blijkt er niets mis te zijn....
Maar na enkele generaties blijven vissen kleiner,krijgen ze gebreken,planten zich niet meer voort......etc!
Dit kan je verhinderen door af en toe voor vers bloed te zorgen.
In mijn theorie ligt dat aan inteelt,je kweekt met broer en zus.
Aanvankelijk gaat dat goed,en blijkt er niets mis te zijn....
Maar na enkele generaties blijven vissen kleiner,krijgen ze gebreken,planten zich niet meer voort......etc!
Dit kan je verhinderen door af en toe voor vers bloed te zorgen.
-
emeraldking
- 400-600

Hoe oud zijn de vrouwtjes dan inmiddels...?
Erikb heeft wel een punt doch d'r zijn meerdere invalshoeken bij dit gegeven.
Ook bijv. als ze zich niet in de bak op hun gemak voelen zullen er ook geen nakomelingen komen. Ook al komt er geregeld een mannetje dat een vrouwtje wil gaan bevruchten behoeft het nog niet tot een zwangerschap te komen. Het vrouwtje bepaald op zich of ze zaad door laat gaan opdat er een daadwerkelijke bevruchting plaatsvindt. Zoals bekend kunnen vrouwen van eierlevendbarende tandkarpers zaad opslaan in pakketjes.
Maar het komt ook voor dat mannen ineens een terugval in hun paringsdrang krijgen en dan gebeurd er feitelijk op nakomelingschap ook bijzonder weinig. Dat kan door ouderdom zijn doch ook door andere factoren.
Als je bak misschien nog opnieuw met water zet en anders inricht. Ook dat zou eventueel van invloed kunnen zijn. Klinkt misschien raar maar hier heb ik dat ook een x-aantal keren gedaan en na een korte tijd werden ze alsnog geprikkeld om tot paring over te gaan en alsnog na een tijdje de jongen erbij gekregen.
't Proberen waard...
Erikb heeft wel een punt doch d'r zijn meerdere invalshoeken bij dit gegeven.
Ook bijv. als ze zich niet in de bak op hun gemak voelen zullen er ook geen nakomelingen komen. Ook al komt er geregeld een mannetje dat een vrouwtje wil gaan bevruchten behoeft het nog niet tot een zwangerschap te komen. Het vrouwtje bepaald op zich of ze zaad door laat gaan opdat er een daadwerkelijke bevruchting plaatsvindt. Zoals bekend kunnen vrouwen van eierlevendbarende tandkarpers zaad opslaan in pakketjes.
Maar het komt ook voor dat mannen ineens een terugval in hun paringsdrang krijgen en dan gebeurd er feitelijk op nakomelingschap ook bijzonder weinig. Dat kan door ouderdom zijn doch ook door andere factoren.
Als je bak misschien nog opnieuw met water zet en anders inricht. Ook dat zou eventueel van invloed kunnen zijn. Klinkt misschien raar maar hier heb ik dat ook een x-aantal keren gedaan en na een korte tijd werden ze alsnog geprikkeld om tot paring over te gaan en alsnog na een tijdje de jongen erbij gekregen.
't Proberen waard...
Devoted aquarist ever since early 1970's...
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author