Easy-Life Ferro

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Easy-Life Ferro

Bericht door Marvis »

Ik heb vandaag een grote bestelling voedingsstoffen binnen gekregen voor EI, maar ook voor mijn nano-aquarium (20 liter). Onder andere Easy-Life Ferro.

Nu staat er op de achterkant van de fles:
Normale dosis: 10 ml per 100 liter verhoogt de concentratie met 1 mg/l
Dus ik neem aan dat 2 ml per 20 liter de concentratie dan ook met 1mg/l verhoogt.
Ik dacht van: "Wat is dan de ideale Fe-concentratie?" en via google kwam ik op de het volgende op de site http://www.visaquarium.nl:
Fe
De Fe waarde geeft de hoeveelheid ijzer aan. IJzer is nodig voor de plantengroei. Het is één van de belangrijkste voedingsstoffen voor waterplanten. Bij een gebrek aan ijzer worden bladeren geel van kleur. Teveel ijzer is echter schadelijk voor vissen en planten, hogere dan 0,5 mg/liter is schadelijk
Naast het ongepaste spatiegebruik viel me nog iets op: deze website zegt dat de waarde niet hoger dan 0,5 mg/l mag liggen, maar volgens easy-life moet ik de waarde met 1,0 mg/l verhogen als "normale dosis". :?:

Ik weet wel dat als alle ijzer gebruikt wordt, gemiddeld de concentratie 0,5 mg/l is geweest, maar is die 1,0 mg/l in het eerste deel van de week dan schadelijk of niet? Kan iemand mij vertellen wat het beste is om te doen? Wat juist is en wat niet? Ik voeg nog even geen Ferro toe ivm het welzijn van de garnaaltjes in het bakje.

stylz
1000+
1000+

Re: Easy-Life Ferro

Bericht door stylz »

Streef getal voor ijzer is boven de 0.2 PPM en rond de 1 PPM ik heb nooit schadelijke effecten op mn garnalen gezien, in je berekening maak je een komma fout.

2 ml doet 1 mg/l in een 200 literbak.

nooit ijzer gelijk met fosfaat doseren hou daar altijd 24 uur tussen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Een beetje laat deze reactie maar toch:

10 ml Ferro per 100 liter aquariumwater verhoogt de ppm met 1 . Dat betekent een verhouding van 1 ml staat tot 10 liter, dus 2 ml staat tot 20 liter. Dat betekent dan toch gewoon dat 2 ml Ferro de ppm met 1 verhoogt?

Heb je bericht zo'n 10 keer nagekeken en mijn eigen bericht ook en ik snap niet precies wat ik fout doe in mijn "berekening". Dat betekent natuurlijk niet dat ik het goed doe, maar toch.

Bedankt trouwens voor het advies over ijzer en fosfaat doseren.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

jij hebt gelijk ik heb je verkeerd gelezen sorry voor de verwarring.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

In mijn bakken is fe onmeetbaar laag,van 1 Ppm is er dus in de verste verste geen sprake ;)
Wie beweerd dat dit niet kan,zie naar mijn planten ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Erikb schreef:In mijn bakken is fe onmeetbaar laag,van 1 Ppm is er dus in de verste verste geen sprake ;)
Erik.....Jouw bak is écht niet te vergelijken met de bakken van de meesten hier........... :P

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

:lachen: ,had al langer die indruk ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef:In mijn bakken is fe onmeetbaar laag,van 1 Ppm is er dus in de verste verste geen sprake ;)
Toch moet er ijzer beschikbaar zijn voor je planten zonder ijzer groeien planten niet goed.
er ontstaat chloroze, vooral de jonge bladeren worden geel/groen geel tussen de nerven, dat je het niet kan meten wil niet zeggen dat het er niet is, aan je planten zie je dat er wel ijzer beschikbaar is.
ons soort meten is zo onbetrouwbaar dat er net zo goed 1 PPM in kan zitten :)

Ik vind een ijzergehalte onder de 0.2 PPM te laag, je kan koorddansen of gewoon de brug nemen, net wat je wil.

op een veilige waarde gaan zitten zeg 0,5 tot 1 PPM houd je planten gezond en niets ondervind er schade van waarom dan de grens opzoeken ?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Een goede fe waarde is voor mijn geen cijfer,zoals voor de meeste hier wel duidelijk.
Ik weet exact wat ik dagelijks doseer,ik noem geen cijfers ;) ,maar het is banaal weinig!
Te weinig om meetbaar te zijn,ruim genoeg voor een weelderige plantenbak.
Dat is waar mijn systeem voor staat!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef:Een goede fe waarde is voor mijn geen cijfer,zoals voor de meeste hier wel duidelijk.
Ik weet exact wat ik dagelijks doseer,ik noem geen cijfers ;) ,maar het is banaal weinig!
ja ik had al ff door dat koorddansen je hobby is :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Erikb schreef:Een goede fe waarde is voor mijn geen cijfer,zoals voor de meeste hier wel duidelijk.
ja ik had al ff door dat koorddansen je hobby is :P
Het maakt het wel spannender, maar ik pak zelf toch liever de brug :lachen:

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Een goede fe waarde is voor mijn geen cijfer,zoals voor de meeste hier wel duidelijk.
Voor mij is het afgelopen jaar geen enkele waterwaarde een cijfer geweest. Behalve de temperatuur. :oops:

Wil er wel voor zorgen dat er niet te veel voedingsstoffen in komen, alhoewel er van co2 veel te weinig in zit. Binnenkort kan ik beginnen met doe-het-zelf co2. Vandaag de checker geïnstalleerd in de rio 180 en hij staat bijna op donkerblauw. Hopelijk dat dat volgende week mooi groen is. :mrgreen:

Nog even over de ferro voor de nano: Misschien dat ik kan uitzoeken hoeveel ppm de profito toevoegt, en daarnaast zou ik ferro toe kunnen passen als dat dan nog nodig blijkt te zijn. Bij de nano ben ik in ieder geval (nog) niet van plan om EI te beginnen. Heb nu al die oude voedingsstoffen toch nog staan.

Wat Eriks bak betreft: het levert in ieder geval veel discussies op, wat dit forum lekker levendig houdt :lachen:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Let op, nu gaat stylz je vertellen dat er nooit teveel voedingsstoffen in je bak kunnen zitten en Erik gaat dat tegenspreken :lachen:
Discussiëren kunnen ze zeker, ze beslaan bij mij al 3 pagina's aan berichten!!!
Maar dat mocht van mij :P

In mijn Nanobak (20 Liter) voeg ik 2,5 ml per week toe en verder niets. Mijn crypto en een pogostemonnetje hebben beide wat klei bij de wortels. Geen alg en blije visjes/plantjes :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Linda schreef:Let op, nu gaat stylz je vertellen dat er nooit teveel voedingsstoffen in je bak kunnen zitten en Erik gaat dat tegenspreken :lachen:
Ik ga jou eens tegenspreken Linda :) tuurlijk kunnen er ook te veel voedingsstoffen in zitten, maar zelfs als je je vergist en je doseert 2 x of 3 x te veel per week zolang je maar 50% blijft ververssen, is dat geen gevaar voor je dieren.

Het brengt alleen ook niets extra's voor je planten, EI is uitgetest en vanaf bepaalde waardes treed er geen betere groei meer op en dus heeft verhogen geen enkele zin.
Behalve voor de verkoper van sporen elementen :P :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:mrgreen: