Zelfmengen plantenvoeging..Voor Eitjes

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Zelfmengen plantenvoeging..Voor Eitjes

Bericht door Linda »

Hallootjes..

Ik moet van aquariumbesmesting.nl dit recept volgen voor macro en micro oplossingen voor de EI-methode:

Macro
Fles van 500 ml vullen met 432 ml lauw/warm water
21,28gr Kaliumnitraat
1,68gr Kaliumfosfaat
9,68grKaliumsulfaat
28,88gr Magnesiumsulfaat

Micro
3,56gr CSM+B

Vervolgens moet ik een minuut flink schudden tot alles is opgelost en vervolgens nog 48 ml water toevoegen zodat mijn totale oplossing uitkomt op 480 liter.
MAAR!
Nu is 432+48 volgens mij toch echt al 480 liter bij elkaar, daar kom je dus met de opgeloste voedinggstoffen ver boven?! Ik zit er al boven wanneer ik alles heb toegevoegd en de overige 48 ml water nog niet eens heb toegevoegd.. tenminste, bij de macro.
Dus ze willen dat je een totale inhoud krijgt van 480, maar moet er dan niet veel minder water in....? Lijkt me dat je dan weer het probleem krijgt dat niet alles op wil lossen..
Maar voor hetzelfde geld is mijn mengverhouding nu helemaal niet goed.

Aan alle zelfmengende EI-ers...Hoe doen jullie dit???

stylz
1000+
1000+

Re: Zelfmengen plantenvoeging..Voor Eitjes

Bericht door stylz »

Ik maak geen stock oplossingen maar weeg alles direct per dag af, wel zet ik de flessen voor de hele week op mn waterververs dag in een keer klaar, maar ja 25 mg nitraat enzo per dag valt nog wel af te wegen.

wat goed werkt als je er met hun stock oplossingen niet uitkomt is, net doen of je bak 10 x zo groot is, voor een 200 liter bak bereken je dus of je 2000 liter hebt, dan kom je dus net zo uit als ik nu doen :)
De berekening geeft dan aan 25 mg nitraat per dag.
Dat gooi je in een liter fles en je geeft ipv heel de fles zoals ik doe 100 CC, kan je 2 liter flessen scoren nog beter dan lost het nog beter op, maar ja dan moet je weer 200 CC per dag doseren, vul je gelijk je verdamping aan :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Jamaar ga ik dan niet veelsteveel plantenvoeding toevoegen..? Ik snap dat het geen kwaad kan, maar wanneer ze meer krijgen dan ze op kunnen nemen gooi ik er voeding in voor niks...Beetje zonde. :?

Maar wat ik wil weten..Als ik 480 ml water heb, terwijl zij zeggen 480 ml incl oplossing, is dan mijn oplossing niet teveel verdund zodat ik eigenlijk te weinig toevoeg per dag..?
Heb het gisteren anders gedaan, 480 liter alles inclusief.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik maak de stockoplossing die op de verpakking staat en heb er van die knijpflessen bijgekocht.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar je kan hier redelijk veel invullen

http://calc.petalphile.com/nl/

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Catfish schreef:Jamaar ga ik dan niet veelsteveel plantenvoeding toevoegen..? Ik snap dat het geen kwaad kan, maar wanneer ze meer krijgen dan ze op kunnen nemen gooi ik er voeding in voor niks...Beetje zonde. :?

Maar wat ik wil weten..Als ik 480 ml water heb, terwijl zij zeggen 480 ml incl oplossing, is dan mijn oplossing niet teveel verdund zodat ik eigenlijk te weinig toevoeg per dag..?
Heb het gisteren anders gedaan, 480 liter alles inclusief.
Planten voeding is relatief goedkoop dus als je 2 x te veel doseerd loop je daar ook weer niet op leeg.
Wat jij wil weten zijn redelijke getallen achter de comma, zou ik me niet druk over maken, zorg gewon voor ruim voldoende.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

okay :)
Thanks! :k:

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Ik lees al die berichtjes en ik denk waar hebben ze het over ,ja plantenvoeding maar
Macro
21,28gr Kaliumnitraat
1,68gr Kaliumfosfaat
9,68grKaliumsulfaat
28,88gr Magnesiumsulfaat

Micro
3,56gr CSM+B

Gooi het maar in mijn pet en hoe kom je aan dat spul om dat te maken :kwnie:

Ik wil wel maar ik weet echt hoe jullie dat allemaal weten, het lijkt mij sterk dat jullie allemaal chemicus zijn :roll:

Kunnen wij het niet eens over langzaamlopende scheepsdiesels hebben dan kan ik ook volop mee praten en adviseren :idea:
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

bambi81
0-200
0-200

Bericht door bambi81 »

de mengverhouding en bestelling voor de zogenaamde stockoplossing kun je onder andere via http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... calculator vinden :). Hopelijk word het daar al iets duidelijker van ;) De verdere uitleg over de verschillende termen kan iemand anders je beter uitleggen

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Bedankt voor de info Bambi.
ik ga het even lezen
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hahaha! Ik ben ook echt geen chemicus hoor :mrgreen:
Het is inderdaad via die link die bambi al aangaf dat ik dat allemaal weet. En dan is er zelfs nog een hoop dat ik niet weet. Via die calculator kun je zelfs alles bestellen wat je nodig hebt aan plantenvoeding en toebehoren. Ideaal :duim:

Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Ben hier de laatste tijd ook onderzoek naar aan het doen. Heb namelijk nieuwe plantjes gekocht. Gisteren gearriveerd. Oa een thaise lotus, tijgerlotus, helferi en wil dus ook wel mijn voedingsstoffen op orde hebben.

Wat me opvalt van de kosten via aquariumbemesting.nl is dat het veel goedkoper is per jaar om zelf poedertjes te mengen dan kant-en-klare flesjes te kopen: in mijn winkelmandje 123 tegen 45 euro ongeveer. Dat is het voor mij waard om die eerste "beginnersstap" over te slaan. Het afwegen van poedertjes moet toch wel lukken. Genoeg geoefend tijdens scheikundelessen :P

Wilde eerst van 140 liter uitgaan (160 - grind enzo) maar denk nu dat ik maar gewoon 160 liter aansla voor de berekeningen. Neem aan dat dat gewoon kan dan, als ik de fles na 480 ml niet meer verder aanvul?

Trouwens: als ik volgens EI ga doseren, kan ik dan mijn easy life easy carbo/ferro/profito wegdoen of doe ik er voor de rode planten goed aan om alsnog een heel klein beetje ferro te doseren per week?

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Sowieso willen je lotussen graag een voedingsbolletje bij de voetjes. Zij halen hun voedingsstoffen namelijk uit de grond :P
Het is inderdaad veeeeeeeeeel goedkoper om zelf te doseren met poeders en ook erg makkelijk. Ik heb zelf hele kleine bakjes gekocht bij de blokker en een stuk of 6 bakjes voor de makro afgewogen en samengevoegd. Scheelt 1x per maand alles weer moeten afwegen :P Ga ik ook nog doen voor de micro.
Ik zou als ik jou was ( als je dat niet al hebt) ook zo's kleine weegschaal erbij nemen. Is een keer €15 maar je hebt er wel veel aan. Tip: haal de batterijen eruit als je hem niet gebruikt anders is hij zo leeg :?
Je kunt wel 160 aanhouden hoor. Het is niet erg als er iets meer gedoseerd wordt. Minder is niet goed omdat je dan tekorten kunt krijgen.
En je kunt gewoon je flessen opmaken hoor. Voeg dan dagelijks carbo toe (doe ik ook) ter aanvulling van de koolstofbron met je co2. De profito met de micro (niet de makro!!) samen toevoegen maar deze heb je als hij op is niet meer nodig. De Ferro weet ik eerlijk gezegd niet of deze goed gaat met de poeders.....Ik gebruik hem zelf niet.

Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Top bedankt voor je uitleg! Ik weet dat de lotussen een kleibolletje "nodig hebben" en ga die ook bij de aquariumbemesting.nl erbij bestellen.

En natuurlijk ook de weegschaal. Is meteen handig voor de diy co2 voor gist en suiker. De keukenweegschaal die we hebben staan is niet zo nauwkeurig maar wel onhandig groot.

Denk dat ik de bestelling zo maar ga plaatsen.

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Helemaal goed! :mrgreen:
Ben benieuwd hoe je het gaat vinden.

Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Denk wel leuk :). Ze zijn wel vliegensvlug daar bij aquariumbemesting. Binnen een kwartier kreeg ik een mail dat de bestelling klaar was voor verzending!