project bak 250*60*60

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: project bak 250*60*60

Bericht door Roy H »

Plexiglas insmeren met laag epoxyhars en daar zand instrooien. Goed laten drogen, laat nooit meer los.
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wat Roy zegt :P
Klexiglas kan je evt met een schuurmachine wat op ruwen dat helpt de hechting, maar niets plakt beter dan epoxy.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Prima, bedankt voor de tip, epoxy op plexiglas en dan zand er overheen lijkt mij inderdaad ook het beste methode. Ik heb inmiddels mijn bestelling pvc binnen maar volgens mij heb ik de maten wat door elkaar gehaald en ben ik ook wat belangrijke kopelingen vergeten te bestellen. Vanavond even inventariseren wat ik nog allemaal mis en eventueel morgen wat bijbestellen. Het water heeft er nu meer dan 24 uur in gezeten en ik moet weer in het bak aan het werk om de pvc leidingen aan te leggen en een gat te maken voor het onderloop. Straks maar een slangetje er op zetten en leeg laten lopen.

Hierbij een foto van het pvc materiaal die ik binnen heb gekregen:
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je hebt wel goede kranen met die met maar aan een kant wartels heb ik slechte ervaringen, die gaan nl vast zitten

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

@Stylz: Ja ik ben er ook niet blij mee, ik ben ook nog die wartelschroef of hoe je dat ook noemt vergeten bij te bestellen. Affijn, als het er eenmaal op zit dan hoop ik dat ik de komende jaren het niet meer hoeft los te maken.

Inmiddels ben ik met mijn terasjes begonnen, daar zit best wel veel werk in. Om ze recht te houden en te voorkomen dat ze gaan schuiven wil ik ze tegen een stukje piepschuim aanlijmen en vervolgens met piepschuim en al vastkitten op de bodem:

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft mijn water/zandval, de eerste expirementen hier waren niet echt sensationeel. Van de week even weer proberen met een sterkere luchtpomp en kleinere korrels van 1 mm. Ik heb nu alleen maar 2mm korrels in huis helaas.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Dit wordt zo gaaf! :cheer:

brummy
0-200
0-200

Bericht door brummy »

gaaf project!
ga het met veel plezier volgen!
suc6

ik leer hier ook veel van!!;))
i am not a superman...... i am just a man!

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Het ziet er al supermooi uit.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hier nog wat foto's van mijn zandwaterval, gezien het vele werk ga ik mij beperken tot 1 waterval ipv 3. Daarnaast luistert het systeem erg nauw wat betreft de stand van de pijp, korreldikte van het zand en de de terugval van het zand op het juiste plek. Ik twijfel eerlijk gezegd of het systeem wel goed zal werken, ik zal eerst de boel flink moeten bijtunen voordat ik het defenitief ga cementeren en plakken.

Hieronder een foto van het kale systeem, de zandval op het foto valt tegen omdat ik met de ene hand de camera moet vasthouden en met de andere hand het pijp. Maar als ik het juiste stand weet te vinden dan komt er flink wat zand uitstromen:

Afbeelding

En dit is de ombouw voor het pijp, zand komt (hopelijk) verdeeld uit de bovenste hol naar buiten. Hierbij heb ik nog ruimte voor de zand gemaakt links achter boven en direct onder het hol zodat daar ook een (weer hopelijk) flinke zandval gaat ontstaan. Dit alles moet naar beneden vallen/vloeien weer verzameld worden helemaal beneden bij het voetstuk. Ik denk dat het een hoop gepriel gaat worden om de ideale stand te kunnen vinden en tevens langdurig te behouden:

Afbeelding

Inmiddels begin ik wel een beetje zat te worden al dat piepschuim overal, onze kat loopt soms wit van het piepschuim rond het hele kantoor en thuis in het bed vraagt mijn vrouw waarom er piepschuim uit mijn oren en ondergoed komt :D. Al met al tijd om het piepschuim festijn achter mij te laten en mij te gaan richten op cementeren, epoxeren en kleuren van het geheel. Daarnaast moet ik nog even serieus mijn bestelling pvc materiaal doornemen, daar heb ik toch wat flink wat de maten door elkaar gehaald en moet even uitzoeken of en wat ik moet bijbestellen.

Nog een vraag voor de experts onder ons, voor mijn onderloop had ik in de gedachten om 25mm pvc buizen te plaatsen die naar de beiden hoeken van de aquarium lopen. Die 2 buizen komen met een tstuk samen en gaan dan door een 25mm gat mijn overloop binnen. Is een buisdiameter van 25mm voldoende voor de hoeveelheid water wat daar doorheen moet stromen om een flinke afzuiging te kunnen krijgen of zal ik het systeem op 32mm buizen moeten opbouwen ?.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zit zo even te lezen, maar zonder een idee van de pomp kan ik niets zeggen over de dikte van de aanzuigbuis.

25 mm klinkt klein voor een aanzuig buis zeker al er een flinke lengte is door de diameter te verdubbelen verviervoudig je de doorlaat, in een zuig systeem wil je zo min mogenlijk weerstand omdat het je doorstroming sterk hinderd.

in jou geval niet van toepassing, ik heb me niet helemaal in je systeem verdiept maar hoe regel je hoeveel onderlangs en hoeveel boven langs gaat en waarom wil je onderlangs ?
Ik heb jou onderlangs systeem gewoon niet goed voor de geest, maar in het algemeen wil je de buisdiameters zo groot mogenlijk.
Ik heb een totaal ander systeem dan wat jij hebt ik werk met een HMF en overloop, vuil op de bodem heb ik niet maar een HMF zuigt ook van onderen, toch heb ik met systemen met enkel een overloop ook niet perse de ervaring dat alle vuil blijft liggen, dat is vooral een kwestie van stroming.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hoi Stylz,

İk wilde onder ook afzuigen voor het geval er daar zich vuil ophoopt, in mijn vorige opzet had ik flink last van rotzooi op de bodem namelijk. Maar dat lag natuurlijk toen ook grotendeels aan een niet goede filtratie. De pomp die ik nu heb is een 75W/4100 L/pu pomp. Daarbij heb ik ook nog een 2000 L/pu pomp staan als reserve of als eentje die ik laat meedraaien. Tevens heb ik nog een doorstroompomp waarvan ik nog niet weet of ik het ga inzetten. Voor om het watertoevoer via de onderloop te regelen was ik van plan om een kogelkraan aan te sluiten op het plek waar de onderloop het overloop binnen gaat. İk zal dus of geen onderloop gebruiken of wel onderloop maar dan met 32mm buizensysteem ?. Of is het handiger om het hele onderloop verhaal maar over te slaan en gewoon een 10.000 L/pu pomp aan te schaffen ?.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ehhhh ff denken :)

voor een goede planten bak met veel licht adviseer ik rond de 10 x de bak inhoud aan circulatie dat is niet perse wat over je filter gaat ongeveer 1/3 over je filter is al goed.
ik kom voor jou aquarium op 900 liter dus ongeveer 9000 l/h aan circulatie waarvan 3000 liter per uur over je filter.

dat zijn alleen maar richt getallen er zijn aquaria zat die daar van afwijken, maar voor mij zijn dit vuistregels.
vuil op de bodem kan je prima afhevelen met een klok ik doe dat zelf ook en echt niet met elke verversing.
Ik gooi er weekelijks een 50% waterwissel in en hevel dan gelijk met een slang wat af, als ik denk dat het nodig is.
Die pomp van jou is een energie vreter 4000 liter op 75 watt :) in mn vijver ligt 10.000 liter op 75 watt.

Jij hebt niet voor een HMK gekozen ik wel maar ik doe 12000 liter voor 22 watt omdat ik geen opvoerhoogte heb.

Maar een bioloog heeft zeker ook voordelen.

als je alleen een kogelkraan hebt om de stroming te regelen wat gebeurt er dan als de stroom uit valt ?

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hoi Stylz,

Het waterverversen wil ik gaan automatisch gaan laten doen, hoe ik dat ga doen moet ik nog uitvogelen maar ik denk aan een pomp die uit een reservoir om de bepaalde tijd wat water in de bioloog pompt. Het extra water kan ik dan weer uit laten lopen door een overlooppijp in mijn bioloog te plaatsen. Wat betreft je opmerking wat er gebeurt als mijn pomp uitvalt met mijn onderloop ingebouwd, het onderlooppijp wat in mijn overloop uitkomt maak ik 3/4 cm korter dan de hoogte van mijn overloop. Als het pomp uitvalt zal dan maximaal 50/60 liter water in mijn bioloog komen. In zijn ergste geval loopt dan de bioloog over via de overloop regelrecht naar het riool.

Wat betreft het pomp, die is weer bijna 10 jaar oud, wellicht tijd voor een nieuwe dan maar. Er komen bij mij geen of heel weinig planten.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hallo hobbyers, het begint eindelijk ergens op te lijken, hierbij een aantal fotos, ben benieuwd wat jullie er van vinden. De boel moet nog een beetje passend worden gemaakt en er komt nog 2 lagen epoxy er overheen. Daarnaast speel ik nog met de gedachte om een paar strepen donkerrood/bruin hier en daar te verven.

Cement aan het maken, bij de 2de laag heb ik verf door het tegellijm gemengd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:duim:
Ziet er steeds beter uit!
Lijkt me een goed idee om er wat strepen rood doorheen te doen. Kan heel mooi zijn als het goed gedaan wordt :)