Wel of geen voedingsbodem?

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Voedingsbodem

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Forummers,

Ik ben Henk en nieuw op dit forum.

Ik had zondag ook lekkage en wel mijn 100 x 40 x 30 bak was lek (Juwel),er zat een scheur (snede) van 10 cm in de lijmnaad aan de zijkant het water gutste er uit en de vloer blank dus het laminaat leek wel een bodem van een zwembad ongeveer 60 ltr water op de vloer ,eerst een hevelpompje in het aquarium gezet om de druk en het water omlaag te krijgen en toen als een speer opgedweild en dat duurt even ,ik heb nu de naad helemaal siliconenkit vrij gemaakt en een weinig druk met mijn handen de glasplaten uiteen gedrukt zodat je een kier tussen de glasplaten krijgt ,en nu is mijn zoon vertegenwoordiger van een ongelofelijke goede lijmfabrikant en dus gaf mij lijm om de glasplaten weer aan elkaar te lijmen de lijm is zo goed dat ze in Diergaarde Blijdorp zijn lijm hebben gebruikt toen er een ijsbeer een steen tegen een ruit gooide de duikers hebben toen de lijm van mijn zoon genomen en onderwater alles gedicht ,dus dacht ik die lijmt moet ik hebben en en de juwelbak gelijmd en samen getrokken met een spanband nu ga ik de bak vullen kijken of de bak dicht is .

Nu heb ik een vraag ,ik heb in de jaren `70 een zelf gemaakte volglasbak gebouwd en weggedaan toen het kamertje van bewoner moest veranderen mijn zoon was in aantocht ,maar nu wil ik weer een bak hebben met Aphyosemions en Nothobranchius visjes net als toen en als alles goed gaat kweken .

Nu is er heel veel veranderd sindsdien en wil ik vragen wat voor voedingsbodem moet ik nu tegenwoordig onder de steentjes en anders plaatsen zodat de planten en ander leven het goed doen.

En zijn er forummers die ook Aphyosemions en Nothobranchius etc. visjes in hun aquarium hebben ,dus alleen deze soorten ???

Ik hoor het graag.

Mvg IJsselmeer
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

stylz
1000+
1000+

Re: Voedingsbodem

Bericht door stylz »

Een voedings bodem zou ik zeker niet aanraden, de winkels doen dat wel, maar die verkopen graag.
een voedings bodem gaat altijd voor problemen zorgen, hij gaat rotten, geeft algen enz, binnen het jaar sta je de bak weer leeg te maken.
Normaal zou je als je de bak een keer leeg maakt gewoon je grind of zand uitspoelen, dat gaat met een voedings bodem niet, dus weer verkoop :)
Planten nemen de meeste voeding op uit de water kolom en voor echte wortel planten bv een crypto kan je prima een bolletje klei bij steken.
Dus niet doen een voedings bodem is een recept voor ellende.

Met die ruit, ik weet het niet, ontvetten is voor elke lijm nodig, of dat deze lijm het zo houd ik weet het niet, als noodoplossing prima, maar bij blijdorp hebben ze de ruit ook vervangen :P

Ik zou nu je de kans hebt de hele ruit uitsnijden, goed schoon maken en ontvetten en dan pas plakken, ik zou dus nooit in gaan richten met deze nood reparatie.
Zelfs de beste lijm ter wereld hecht niet op vet en vuil.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rickpad
1000+
1000+

Re: Voedingsbodem

Bericht door Rickpad »

Zoals Stylz al zegt, voedingsbodems worden tegenwoordig niet erg veel meer gebruikt. Helaas worden ze nog wel aangeraden door winkeliers. Maar ja, die zouden nog beweren dat een walvishaai in een vissenkom paste als hun dat geld oplevert.

Voedingsbodems geven een enorme bende bij het verplanten, gaan rotten en geven meer kans op algen. Het enigste voordeel is dat ze voor een korte periode voedingsstoffen geven aan enkele soorten planten. Dit zijn dan alleen de planten die voeding met de wortels opnemen. Ook mag je er vanuit gaan dat de voedingsbodem na een half jaartje toch wel is uitgeput.

Geen voedingsbodem en wel kleibolletjes bij bepaalde planten is dus beter.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Wel of geen voedingsbodem?

Hallo Forummers,

Ik ben nu een paar dagen (uren) aan het lezen :lezen: en ik weet niet wat mij overkomt :kwnie:

Ik heb in de jaren `70 zelf een volglas bak gebouwd 200 x 40 x 30 en daar Aphyosemion en Nothobranchius in gehad en menig jong visjes uit het eitje zien komen ,nu jaren verder wil ik weer gaan beginnen met een Aquarium ,opstarten met een 100 x 40 30 bak .

Maar nu zie ik wetenschappelijke termen voor bij komen dat ik aan een avondschool moet gaan denken teveel licht en welk licht, Co2 en ik weet al niet meer ,ik heb toen alleen mijn ph waarde in de gaten gehouden en dat is alles ,maar als ik het nu zo lees denk ik wat is er gebeurt in al die tijd en al die attributen ik had toen een eheim 2211 en een bruissteentje en stroming zat en nu moeten de platen flink in beweging zijn anders gaat het niet goed ??????

Ik ben nu te bang om te beginnen met een aquarium als ik alles wat ik gelezen heb moet gaan navolgen mag ik wel 120 jaar worden voor ik alles door hebt en een mooi lopend aquarium .

Dus lijkt het mij beter een Topic te openen alleen voor mensen die een aquarium WILLEN gaan kopen en ze op dat topic kunnen bekijken hoe ze MOETEN beginnen van begin af aan ,dan slaat de benauwdheid niet om hun hart .

Niet verkeerd bedoeld maar het gaat mij boven de pet . :kwnie:

Tech
0-200
0-200

Re: Wel of geen voedingsbodem?

Bericht door Tech »

Er zijn ook vrij veel topic met basis informatie, maar alles blijft toch ook wel dat het kan zoals jij het wilt, zolang het goed draait.

Om een extreem voorbeeld te geven, er zijn mensen die hebben een voedingsbodem, verversen nooit water, en voegen geen CO2 toe en draait perfect, prachtige bak, en andersom zijn er mensen die met CO2, en alles "perfect volgens het boekje" alsnog geen goed draaiende bak hebben.

Als jij je bak inricht zoals je vroeger ook had, en alles groeit en bloeit naar behoren, wie is iemand anders dan om te vertellen dat je het fout doet?

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik denk dat het grootste verschil met de jaren '70 is, dat er vanuit de fabriek vandaan veel meer licht op aquaria geplaatst wordt. Hoe meer licht planten krijgen, hoe meer voedingsstoffen ze gaan gebruiken en dan krijg je dus die ingewikkelde zaken als Co2 en weet ik allemaal wat nog niet meer. Daarbij denk ik, dat de kwaliteit van de tlbuizen ook wel verandert zijn vergeleken met toen.
Ik zie namelijk hetzelfde bij mijn vader. Hij heeft al meer dan 50 jaar aquaria. Had in mijn jeugd (ik ben van eind jaren '70), nooit echte problemen met zijn bak. Dat is de laatste jaren heel anders, terwijl hij nog steeds hetzelfde draait als toen. Inderdaad: gewoon een filtertje die ook zorgt voor sterke stroming en een bruissteentje, licht aan en klaar. Niks aan toevoegingen, geen plantenvoeding, niks. Het licht brandde altijd zo'n 11 of 12 uur per dag. Werkte altijd prima, maar nu niet meer. Nu heeft hij regelmatig last van voornamelijk baardalg en blauwalg, 2 van de meest hardnekkige plagen in mijn ogen. Zijn ramen zijn vaak binnen een week al weer groen matglas. Dus nu heeft hij de lengte van het licht teruggeschroeft en is hij ook begonnen met plantenvoeding en algenspul. Nu begint het weer een beetje op orde te komen, maar het is nog steeds niet zo mooi als vroeger.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het heel ingewikkelt klinkt allemaal. Ik ben vorig jaar ook begonnen met in mijn achterhoofd de bak van mijn vader van vroeger. Heel simpel, niks ingewikkelts aan. Maar toen kwamen de eerste algen en toen vond ik zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Dus heb ik keer op keer weer opnieuw uitleg gevraagt, nu in eenvoudigere woorden alsjeblieft want ik ben een leek. Ik heb probleem voor probleem aangepakt en heb inmiddels, na iets meer dan anderhalf jaar, een systeem gevonden dat leuk werkt voor mijn bak. Maar iedere bak is anders door het enorme verschil in planten (zowelk de hoeveelheid als de moeilijkheidsgraad ervan), licht en dieren dat het huisvest, waardoor er gewoon geen eenvoudige simpele manier te vertellen is aan nieuwe aquarianen. Ik denk dat als jet gewoon begint met hoe je vroeger je bak hield, maar dan met maar een uurtje of 8 licht per dag, dat je al een heel eind komt. Als je dan tegen problemen aanloopt, kan je dat hier voorleggen en kan je het gaan aanpakken, net zo lang tot ook jij een goed systeem gevonden hebt. En dat hoeft helemaal geen jaren te duren, hoor, het valt allemaal best mee, zolang het maar in normale taal uitgelegd wordt. Ten minste, dat is mijn ervaring als beginnend aquariaan.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Hallo Ijselmeer :)

Ik denk dat jij ernstig de boel omdraait :) we zijn niet op CO2 en EI methode of wat dan ook gekomen omdat we graag moeilijk doen :P
Maar omdat we er achter komen dat het gewoon vaak nodig is en zeker beter in alle omstandigheden.
Ik kom ook uit de tijd van Co2 niet nodig en waarom bemesten nee je fosfaat moet juist naar beneden.
Ik weet niet maar jou auto is ook anders, navigatie op een schip is ook anders, smartphones :?

Een aquarium was vroeg een soort schemerig verlicht ding met een gegalvaniseerd bodem en 4 ruiten die er met stopverf in zaten.
Ik denk ook dat je je vergist in hoe nu een goed verlicht aquarium er uit ziet ten opzichte van je bakje van vroeger met een voedings bodem er in, aquaria kunnen nu veel mooier staan als we vroeger ooit voor elkaar kregen.

Wat jij toen had was gewoon met alle respect niet zo mooi als wat je nu kan houden, soorten als HC enz waren toen totaal onhoudbaar, als iemand in de vereniging rode planten kon houden dan hield je daar bijna een avond over jeee wat goed.
zeker met jou soorten vissen, heb je altijd laag belichte aquaria gehad en dat kan nu nog steeds op die methode daar is niets in veranderd.
Probleem is vaak dat je dat zelf ook niet meer wil, je ziet wat anderen hebben en wil ook iets dergelijks, zonder CO2 kan nog steeds, maar dan moet je weer terug naar een schemerig verlicht aquarium, intensief belicht zonder CO2 en sporen elementen gaat gewoon niet, dat worden algen fabrieken.
Wij doen niet moeilijk om moeilijk te doen, we doen gewoon wat we moeten doen om een sterk verlicht aquarium te houden.
Uiteraard werkt dat ook voor minder verlichte aquaria, heb je minder dan 0,5 watt per liter aan T5 kan je zonder CO2 en ook redelijk zonder sporenelementen, een bruissteentje is altijd fout maar dat terzijde.
krijg je in zo'n laag verlichte bak toch algen dan helpt het je wel in de strijd om toch CO2 en sporenelementen toe te gaan voegen.
Maar je moet het vooral niet moeilijker maken dan het is !

Het is eenvoudig boven de 0.5 watt per liter is CO2 en sporen elementen noodzakelijk, daar onder maakt het je leven ook makkelijker, maar is het niet noodzakelijk.
Blijf je laag in licht dan kan je gewoon doen als vroeger.

Wil je wel sterker verlicht ook niet moeilijk, je moet dan wel CO2 toedienen, tot je checker licht groen is.
Sporenelementen uitlaten rekenen door deze site http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index en toevoegen volgens het bij geleverde schema.
elke week 50% water verversen, om te voorkomen dat dingen gaan stapelen.

Je hoeft de achtergrond niet te snappen je moet het gewoon doen.

Je snapt ook niet hoe pokon werkt maar dat kan je toch ook volgens de gebruiks aanwijzing doseren ?
Wees ook niet te bang, iets meer of minder, het maakt niet zo uit, als het maar nooit nul wordt, te veel lukt je nooit met 50% verversing.
Vroeger wisten we niet hoe alles werkte, nu weten we veel meer, moet je dat allemaal weten, nee hoor, ik weet ook niet hoe mijn smartphone werkt :P
Bij problemen of vragen zijn er altijd mensen die willen helpen, kijk dat had je vroeger ook niet zo makkelijk :)

Dus de keuze is aan jou, hoe veel licht wil je en welke planten wil je ?
echt jou aquarium van vroeger het kan nog steeds, maar als ik bedenk hoe mijn aquaria vroeger waren, dan ben ik blij met slimmerikken die EI en CO2 hebben ontdekt.

Een aquarium als dit of je het nu mooi vind of niet kon in de jaren 70 niet.
Afbeelding

Hoe je het ook went of keert de gezondheid spat van de planten af, zo stonden planten in de jaren 70 er bij mij niet bij.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Karin D bedankt voor je berichtje , ik had in de jaren begin `70 een zelfgemaakte volglas aquarium van 2 meter met 3 tl`s ,kijk dat mijn bak van toen NU er wel anders uit zou zien kan natuurlijk wel ,maar ik heb het over toen met mijn zelfgemaakte voedingsbodempje en er was nooit wat en inderdaad voeding aan planten ja in de huiskamer maar in mijn bak ????? dus begrijpen jullie nu mijn verwondering als ik dit allemaal leest over hoe men met alle geweld een bak in orde wilt houden ,dat is voor mij en misschien voor anderen beginners 2 uitersten.

Hallo TECH,
ik ben in de jaren verhuist dus ik kan een bak niet meer op de zelfde plek zetten ,dus kijken of het nu ook zo kan dat moet ik uitvogelen , maar mijn voedingsbodem zal toch wel goed zijn geweest en misschien mazzel dat ik geen ellende hebt gehad maar dit was mijn basis dus ging / gaat ik daar van uit .

Beste stylz,

Ik draai niets om waarom zou ik daar zou ik niet wijzer van worden toch?

Dat je een aquarium vergelijkt met mijn auto daar begrijp ik totaal niets van die vol zit met elektronica ,mijn vroegere auto`s NIET en toch rijden ze allemaal en mijn aquarium vroeger draaide ook prima zonder elektronika dus wat is de vergelijking ???

kijk als je een radar bedoeld dan moet dat omdat je verder wil/moet varen en tegenwoordig hebben de schipper /Kapiteins dieptemeter .pc `s etc etc die hadden ze vroeger niet maar ze voeren als of er niets aan de hand was ,maar hadden veel ervaring maar varen deden ze en nu ook alleen veel elektronika die veel stuk gaat .maar om met co 2 te gaan werken begrijp ik niet waarom ,omdat ik dat nooit nodig hebt gehad sterker nog ik wist niet eens dat het bestond voor een aquarium en als je een smartphones gaat vergelijken met de huishouding van een bak denk ik waar gaat dit over ?

Je hebt het maar over schemerige verlichting ???? misschien vind je het gezellig schemerlicht ,ik niet ik wil volhelder licht ,in de jaren `50 schemerde de mensen dat weet ik nog wel en tuurde naar buiten dat vonden ze gezellig maar een aquarium is wat anders mijn inziens en dat mijn bak van 2mtr er niet zo mooi bij kon staan als NU lijkt mij uit de lucht gegrepen WIE bepaalt nou of een bak mooi is of niet ????mijn aquarium stond er wel zeer verlicht bij dat kan ik je verzekeren en nooit water verwisselen wel mijn eheim schoonmaken ,je doet mij denken aan verlichting van de jaren `20 i.p.v. jaren 70. en dat ik een bak had met een frame ,ik weet niet waar je dat vandaan hebt ,ik schreef ik had een 2 METER ZELFGEMAAKTE VOLGLAS aquarium gemaakt toch wel iets anders toch? en de bak zag er prachtig uit niet 3 à 4 brandnetels er in nee echt een mooie bak met prachtige platen en ik had inderdaad een voeding bodem gemaakt en raad eens ....met GRONDAARDE en dat in een netjes ( gaas hordeur) gemaakt ja ik hoor je denken prehistorisch maar het werkte wel ook dagelijks met een BRUISSTEENTJE en daar grind en zand op en als verlichting had ik 3 tl`s het enige wat ik moest doen is een keer mijn ruiten schoon maken en niet omdat die groen waren maar gewoon aanslag en met die zelfgemaakte 2 mtr bak had ik jongen volop, dus begrijp je nu misschien dat ik niet begrijpt hoe men er op komt om al die Co 2 en andere dingen er bij te halen ,vergeet niet ik heb het over 40 jaar gelden dus lijkt mijn onbegrip niet zo gek toch???

Echt Stylz ik heb het over jaren `70 en niet jaren twintig zo als je laat over komen ,ik zat niet met kaarjes als verlichting en ik had geen bolletje in mijn bodem met een spiritusbrandertje er onder als verwarming ,nee die tijd was toen ALLANG voorbij.

Ik zeg niet dat men nu moeilijk doet ,nee ik begrijpt het niet en daar zou ik dan uitleg over willen krijgen vandaar dat het mij goed leek om een topic te maken voor mensen die een Aquarium WILLEN beginnen of mensen die WEER een aquarium willen opstarten maar tegen al die attributen ( HZ ,Co 2 , T5 , o,5 watt per liter El )oploopt daar gaat het mij om zodat men geleidelijk kan opstarten en niet ineens moeten denken een PL af te sluiten of hoopt op een vette erfenis voor alles wat ( wel/ niet )nodig is ,maar misschien is mijn idee daarover, niet goed ?

En je hebt het over sporen ? wat was dat is die jaren `70... ja sporen in de sneeuw en als je iemand tegen kwam dan zei je die spoort wel en die spoort niet en het spoor maakt herrie maar voor de rest sporen ???

Begrijp je nu de moeilijkheid als iemand na 40 jaar weer een bak wil gaan starten en tegen een muur oploopt ondanks zijn grote bak met tl verlichting en jongen die uit het eitje komen, denk je toch wat is er gebeurt een soort TIJDMACHINE, 40 jaar niets en dan opeens POW !

Je schrijf je hoeft de achtergrond niet te snappen nou eerlijk gezegd liever wel, en gewoon doen! ja als iemand die nooit een aquarium hebt gehad en je zegt tegen hem gewoon doen dan is de kans groot dat hij goudvissen , ciclides,tandkarpertjes ,baarsjes bij elkaar flikkert dus dat lijkt mij niet wenselijk en daar is zo`n forum voor, niet om zelf aan te modderen dus leek het mij goed om dan een topic te hebben waar de materie uitgelegd word en de zin en onzin van attributen word weer gegeven zonder dat men alles moet afgaan zoeken wat voor hem /haar belangrijk is , niet dat ik het forum wil veranderen ,ik kom pas kijken en zeker geen idee dat te willen doen daar is iemand anders voor .

Stylz schreef:
Bij problemen of vragen zijn er altijd mensen die willen helpen, kijk dat had je vroeger ook niet zo makkelijk :)

Henk: precies toen MOEST wel uitproberen nu in mindere maten denk ik, dus ik hoop ook nu nog antwoorden op mijn vragen te krijgen in de toekomst .

Stylz schreef:
Hoe je het ook went of keert de gezondheid spat van de planten af, zo stonden planten in de jaren 70 er bij mij niet bij.

Henk:
En geloof mij of niet MAAR die waren er wel net schilderijen maar die mensen leken wel prof`s die waren bijna elke avond bezig om het zo mooi te houden maar ze waren er en toe gegeven wel lid van een vereniging die waren er niet in mijn omgeving .

dan ben ik blij met slimmerikken die EI en CO2 hebben ontdekt, dat is zeker ik misschien ook als ik eenmaal op dreef ben en niet meer zonder kan ?

Ik heb wel wat los gemaakt met mijn vraag ,jammer dat het als pre histories werd gezien.

Maar ik hoop dat dit niet te persoonlijk is overgekomen ,maar het stoorde mij wel gezien mijn mooie 2mtr bak in het verleden .

Dus mensen geen rancune voor in de toekomst en hoop op fijne samenwerking, er zullen wel Nederlandse taalfoutjes in het geschrevene zitten ,maar ik ben ook maar een AQUARIUM mens .

En bedankt allen voor de moeite om te antwoorden .

Varen is fijner dan je denkt .

Met vriendelijk groet .

Henk/IJsselmeer.
Laatst gewijzigd door ijsselmeer op 05 apr 2015 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Karin D bedankt voor je berichtje , ik had in de jaren begin `70 een zelfgemaakte volglas aquarium van 2 meter met 3 tl`s ,kijk dat mijn bak van toen NU er wel anders uit zou zien kan natuurlijk wel ,maar ik heb het over toen met mijn zelfgemaakte voedingsbodempje en er was nooit wat en inderdaad voeding aan planten ja in de huiskamer maar in mijn bak ????? dus begrijpen jullie nu mijn verwondering als ik dit allemaal leest over hoe men met alle geweld een bak in orde wilt houden ,dat is voor mij en misschien voor anderen beginners 2 uitersten.

Hallo TECH,
ik ben in de jaren verhuist dus ik kan een bak niet meer op de zelfde plek zetten ,dus kijken of het nu ook zo kan dat moet ik uitvogelen , maar mijn voedingsbodem zal toch wel goed zijn geweest en misschien mazzel dat ik geen ellende hebt gehad maar dit was mijn basis dus ging / gaat ik daar van uit .

Beste stylz,

Ik draai niets om waarom zou ik daar zou ik niet wijzer van worden toch?

Dat je een aquarium vergelijkt met mijn auto daar begrijp ik totaal niets van die vol zit met elektronica ,mijn vroegere auto`s NIET en toch rijden ze allemaal en mijn aquarium vroeger draaide ook prima zonder elektronika dus wat is de vergelijking ???

kijk als je een radar bedoeld dan moet dat omdat je verder wil/moet varen en tegenwoordig hebben de schipper /Kapiteins dieptemeter .pc `s etc etc die hadden ze vroeger niet maar ze voeren als of er niets aan de hand was ,maar hadden veel ervaring maar varen deden ze en nu ook alleen veel elektronika die veel stuk gaat .maar om met co 2 te gaan werken begrijp ik niet waarom ,omdat ik dat nooit nodig hebt gehad sterker nog ik wist niet eens dat het bestond voor een aquarium en als je een smartphones gaat vergelijken met de huishouding van een bak denk ik waar gaat dit over ?

Je hebt het maar over schemerige verlichting ???? misschien vind je het gezellig schemerlicht ,ik niet ik wil volhelder licht ,in de jaren `50 schemerde de mensen dat weet ik nog wel en tuurde naar buiten dat vonden ze gezellig maar een aquarium is wat anders mijn inziens en dat mijn bak van 2mtr er niet zo mooi bij kon staan als NU lijkt mij uit de lucht gegrepen WIE bepaalt nou of een bak mooi is of niet ????mijn aquarium stond er wel zeer verlicht bij dat kan ik je verzekeren en nooit water verwisselen wel mijn eheim schoonmaken ,je doet mij denken aan verlichting van de jaren `20 i.p.v. jaren 70. en dat ik een bak had met een frame ,ik weet niet waar je dat vandaan hebt ,ik schreef ik had een 2 METER ZELFGEMAAKTE VOLGLAS aquarium gemaakt toch wel iets anders toch? en de bak zag er prachtig uit niet 3 à 4 brandnetels er in nee echt een mooie bak met prachtige platen en ik had inderdaad een voeding bodem gemaakt en raad eens ....met GRONDAARDE en dat in een netjes ( gaas hordeur) gemaakt ja ik hoor je denken prehistorisch maar het werkte wel ook dagelijks met een BRUISSTEENTJE en daar grind en zand op en als verlichting had ik 3 tl`s het enige wat ik moest doen is een keer mijn ruiten schoon maken en niet omdat die groen waren maar gewoon aanslag en met die zelfgemaakte 2 mtr bak had ik jongen volop, dus begrijp je nu misschien dat ik niet begrijpt hoe men er op komt om al die Co 2 en andere dingen er bij te halen ,vergeet niet ik heb het over 40 jaar gelden dus lijkt mijn onbegrip niet zo gek toch???

Echt Stylz ik heb het over jaren `70 en niet jaren twintig zo als je laat over komen ,ik zat niet met kaarjes als verlichting en ik had geen bolletje in mijn bodem met een spiritusbrandertje er onder als verwarming ,nee die tijd was toen ALLANG voorbij.

Ik zeg niet dat men nu moeilijk doet ,nee ik begrijpt het niet en daar zou ik dan uitleg over willen krijgen vandaar dat het mij goed leek om een topic te maken voor mensen die een Aquarium WILLEN beginnen of mensen die WEER een aquarium willen opstarten maar tegen al die attributen ( HZ ,Co 2 , T5 , o,5 watt per liter El )oploopt daar gaat het mij om zodat men geleidelijk kan opstarten en niet ineens moeten denken een PL af te sluiten of hoopt op een vette erfenis voor alles wat ( wel/ niet )nodig is ,maar misschien is mijn idee daarover, niet goed ?

En je hebt het over sporen ? wat was dat is die jaren `70... ja sporen in de sneeuw en als je iemand tegen kwam dan zei je die spoort wel en die spoort niet en het spoor maakt herrie maar voor de rest sporen ???

Begrijp je nu de moeilijkheid als iemand na 40 jaar weer een bak wil gaan starten en tegen een muur oploopt ondanks zijn grote bak met tl verlichting en jongen die uit het eitje komen, denk je toch wat is er gebeurt een soort TIJDMACHINE, 40 jaar niets en dan opeens POW !

Je schrijf je hoeft de achtergrond niet te snappen nou eerlijk gezegd liever wel, en gewoon doen! ja als iemand die nooit een aquarium hebt gehad en je zegt tegen hem gewoon doen dan is de kans groot dat hij goudvissen , ciclides,tandkarpertjes ,baarsjes bij elkaar flikkert dus dat lijkt mij niet wenselijk en daar is zo`n forum voor, niet om zelf aan te modderen dus leek het mij goed om dan een topic te hebben waar de materie uitgelegd word en de zin en onzin van attributen word weer gegeven zonder dat men alles moet afgaan zoeken wat voor hem /haar belangrijk is , niet dat ik het forum wil veranderen ,ik kom pas kijken en zeker geen idee dat te willen doen daar is iemand anders voor .

Stylz schreef:

Henk: precies toen MOEST wel uitproberen nu in mindere maten denk ik, dus ik hoop ook nu nog antwoorden op mijn vragen te krijgen in de toekomst .
stylz schreef
.

Stylz schreef:

Henk:
En geloof mij of niet MAAR die waren er wel net schilderijen maar die mensen leken wel prof`s die waren bijna elke avond bezig om het zo mooi te houden maar ze waren er en toe gegeven wel lid van een vereniging die waren er niet in mijn omgeving .

dan ben ik blij met slimmerikken die EI en CO2 hebben ontdekt, dat is zeker ik misschien ook als ik eenmaal op dreef ben en niet meer zonder kan ?

Ik heb wel wat los gemaakt met mijn vraag ,jammer dat het als pre histories werd gezien.

Maar ik hoop dat dit niet te persoonlijk is overgekomen ,maar het stoorde mij wel gezien mijn mooie 2mtr bak in het verleden .

Dus mensen geen rancune voor in de toekomst en hoop op fijne samenwerking, er zullen wel Nederlandse taalfoutjes in het geschrevene zitten ,maar ik ben ook maar een AQUARIUM mens .

En bedankt allen voor de moeite om te antwoorden .

Met vriendelijk groet .

Henk/IJsselmeer.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Hoi Henk,

Ik begrijp je frustratie goed. Wij hebben destijds een topic gehad waarin alles stond beschreven over de opstart van een aquarium. Dit topic is echter momenteel niet op het forum te vinden, omdat we de index hier en daar wat aan het aanpassen zijn. We zitten nu alleen in dubio of we 1 topic maken, of dat we het topic splitsen in verschillende onderdelen (filtering, verlichting, verwarming enz.). ;)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik begrijp ook heel goed hoe je je voelt. Het is ook frustrerend. Maar waar het ook door komt, om de een of andere reden is het tegenwoordig gewoon vaak nodig om een aquarium te houden met Co2, meerdere soorten plantenvoeding en weet ik wat nog al meer.
Ik had het er gister nog met mijn vader over, toen ik naar zijn bak zat te kijken. Hij begreep ook niet waar het door kwam, maar hij merkt zelf ook de laatste 10, misschien zelfs wel meer jaar, dat het gewoon niet meer kan zoals vroeger. Onbegrijpelijk, maar het is zo.
Dat betekent dat het in veel aquaria eigenlijk gewoon noodzakelijk is om te werken met Co2 (en daarmee ook andere voedingsstoffen), om te voorkomen dat je een ware algenexplosie krijgt en je hele bak wordt overgenomen door allerlei verschillende soorten alg. Waarom? Geen idee. Dat het zo is? Absoluut waar.
Maar niet iedereen gebruikt Co2, en toch hebben die mensen een mooie, goed draaiende bak. Waarom die dat niet nodig hebben? Over het algemeen doordat ze weinig verlichting hebben maar ook doordat ze weinig of weinig eisende planten hebben.
Daarom zeg ik ook al: probeer gewoon je bak te laten draaien zoals vroeger, maar dan met weinig licht erboven. Ik zou ook dat bruissteentje achterwege laten, maar verder zou ik het gewoon proberen. Loop je ergens tegenaan, vraag het, wij kunnen je helpen met het uitzoeken wat er aan de hand is, en er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen met het vinden van een oplossing. Je zal dan meerdere ervaringen, dus meerdere mogelijke oplossingen krijgen, maar dan zal je gewoon moeten uitproberen wat het beste bij je bak past. Wat iedere bak en iedere aquariumhouder is anders. Wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander gewoon absoluut niet. Uitproberen dus. Probeer op die manier je eigen, nieuwe manier te vinden als de oude toch niet goed blijkt te werken. Maar misschien werkt bij jou de oude manier wel gewoon, als je het niet probeert weet je het niet ;)

Ik kan je uitleggen wat Stylz bedoelde met dat bruissteentje, waarom je dat beter niet kan gebruiken.
Vroeger werd er gedacht: vissen hebben zuurstof nodig en een bruissteentje voegt die zuurstof toe. Tegenwoordig is er ontdekt, dat zo'n bruissteentje helemaal niet zo heel veel meer zuurstof in het water brengt, maar het doet wel iets anders: het verjaagd Co2. Co2 is een verbinding van koolstof en zuurstof. Co2 is een heel belangrijke voedingsstof voor planten. Ze gebruiken de koolstof en stoten de zuurstof weer uit. Waardoor er dus juist extra zuurstof in het water vrij komt voor de dieren. Een bruissteentje brengt de oppervlakte van je water extra in beweging, waardoor de Co2 verjaagd wordt uit je water.
Laatst gewijzigd door karinD op 06 apr 2015 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Oeps, dubbelpost :oops:

Fabian, misschien is het een idee om 1 topic te maken over opstarten, met eventueel verwijzingen naar andere topics voor nadere uitleg over bepaalde zaken? Zodat mensen die (opnieuw) willen opstarten, 1 topic hoeven te lezen, maar als ze meer informatie erover willen toch makkelijk door kunnen zoeken?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik denk inderdaad dat we dan 1 topic gaan maken. Deze zal dan geplaatst worden bij 'Aquarium algemeen' ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Hoi Ijselmeer, wat ik probeer aan te geven is dat alles razend snel ontwikkeld, de huidige auto's kan je niet vergelijken met die van 40 jaar geleden, ik zeg niet dat die auto's toen slecht waren, maar bij de huidige standaard wel.
inzichten veranderen.
ik had in de jaren 70 nog gewoon een stopverf aquarium hoor, nu heb ik nooit wat gehad met volglas maar das een andere discussie.
Ik had in die jaren ook een prachtig aquarium, nummer een op de vereniging, landelijke competitie enz.
Toch als ik eerlijk vergelijk is het aquarium niveau met sprongen voor uit gegaan, tenminste bij mij.

Ik bedoel dit goed laat ik dat voorop stellen ik probeer jou bak uit de oudheid niet af te kraken ik stel alleen dat het nu beter kan.
Jij had 3 tl's op een 2 meter aquarium, dus hoe je het ook went of keert je schemerde :) mensen hadden toen lampen boven hun aquarium die nog geen 10 % aan planten licht geven van wat de huidige lampen bij het zelfde wattage doen.

Ik maak het niet moeilijker dan het is, ik heb nu meer inzicht in de achtergronden dan toen, toen had ik ook geen CO2 nodig, ik bemerk bij jou veel weerstand tegen de nieuwe inzichten, maar das wat ik bedoel je hebt nu ook een andere TV dan 40 jaar geleden, techniek en inzichten staan niet stil, verzet je er niet tegen maar doe er je voordeel mee.

Jij houd vast aan je voedings bodem, terwij het huidige inzicht is beter niet, moet je zelf weten, ik zeg alleen mijn mening gebaseerd op mijn ervaring en die van anderen.
Bruissteentje idem wat karin al uitlegt, omdat luchtsteentjes juist je zuurstof en belangrijker je CO2 verlagen, zijn het algen fabriekjes.
Natuurlijk vind je aquaria die het goed doen zonder Co2 maar met is makkelijker met, en met de huidige standaard verlichting vrijwel altijd noodzakelijk.

Wat is er nu eigenlijk gebeurt, ik de jaren dat jij er ff niet was zeg maar :P

Er was opeens veel meer licht, niet alleen het licht wat je ogen zien, maar vergelijk de lumen (geen planten licht) bij het zelfde wattage van een hoog rendement T5 maar eens met een oude T8, je schrikt je rot.
overgang van T8 naar T5 dikke naar dunne TL buis, is alleen al een verdubbeling van je verlichting, daarnaast liggen er nu ook meer lampen boven, zijn de spectra enorm verbeterd.
niemand verlicht een 2 meter bak met 3 dikke TL's, de huidige buizen zijn beter planten licht meer PAR (licht voor fotosynthese) en we pompen er nog steeds meer buizen boven, nu ook LED's dat is zo maar 4 x zo efficient als jou oude T8, dus als jij 3 x 55 watt had en nu neem je 3 x 55 watt LED dan heb je ruim 4 x zo veel licht.

Wordt een lang verhaal sorry voor al het lees voer, ik doe mn best :lol: :lol:

net als in de natuur heeft al dat licht gevolgen, in de winter gaat de plas waar je op vaart prima, dat is niet alleen temperatuur maar mn ook weinig licht.
in de zomer met veel zon gaan planten harder groeien, net als een motor heeft een plant als hij harder groeit meer voeding nodig, dat zijn sporen elementen en dan mn CO2, geef je die niet dan slaat de motor van de plant af, stop hij met groeien en nemen algen hun kans, dat gebeurt ook in elke sloot buiten, vandaar in de zomer blauw alg, Vaak speelt daar ook het ontbreken van hogere planten.

in de jaren 80,90,00 tobde heel veel menen met hun aquarium ik ook.
De oorzaak wisten we niet, redieldratio's, fosfaat,fosfaat killers,meer licht, buizen elk jaar vervangen, reflectoren,andere spectra, meer pompen, minder pompen,bodem verwarming, voedings bodems, van alles geprobeerd nix hielp, veel mensen zijn toen ook gestopt met de hobby, zwaar gefustreerd.
Pas de laatste jaren dringt het besef door dat de oorzaak van al die problemen de verbetering van de verlichting is.
Door die enorme verbetering van de lampen, werken we ons zelf in de algen problemen, de planten groeien eerst goed, dan raakt de voeding (brandstof) op en slaat de motor af (fotosynthese stopt) en daar zitten algen nu net op te wachten.
Vroeger in jou minder verlichte bak (ik zeg het voorzichtig :) ) raakte de CO2 nooit op daar had je niet genoeg licht voor.
Wat je nu aan PAR (fotosyntheselicht) op planten kan zetten was vroeger totaal niet mogelijk, maar niet de fout maken met je ogen te kijken, je ogen zijn waardeloos als planten licht meters.
planten groeien mn op blauw en rood licht, wij ervaren dat als donker, geel groen vinden wij veel licht dat is voor planten weer donker, je zou dus PAR moeten meten, maar ja wie koopt zo'n meter.
een philips 33 van vroeger leek wel veel licht te geven, maar de huidige series geven een veelvoud van dat licht.

Je kan licht maar tot een bepaald percentage opvoeren en dan moet je CO2 aan toevoegen, niet omdat ik het zeg hoor, het is gewoon een wet matigheid onder de 5 PPM CO2 groeit een plant niet :) gooi je er dan toch licht op dan maak je alg want die hebben geen CO2 nodig.
http://www.easylife.eu/pg.html?id=51 in de link een goed stuk over planten groei, vol dingen die we 10 jaar geleden nog niet eens wisten.

de 0.5 watt per liter met T5 (eenvoudige som je deelt je wattage aan verlichting door de liters van je bak) dit is een vuist regel, niet nauwkeurig afhankelijk van welke lamp enz,enz, maar we een getal waar we het een beetje over eens zijn, met T8 is het ongeveer 1 w/l en mijn huidige LEDs draaien op 0,1 w/l

Onder de 0,5 w/l T5 wat toch nog een beetje de standaard is, kan je evt zonder CO2, daarboven gebruiken je planten alle CO2 op voor de dag om is en valt de boel stil en ga je algen maken.
ik merk bij jou, dat je graag boven de 0,5 w/l wil veel licht en dan CO2 niet wil doen dat is een recept voor ellende.
Je mag het met alle liefde proberen en wie weet lukt het, maar de kans dat het fout gaat is 99,9 %.

De keuze is aan jou, maar mijn advies uit ervaring is dat je geheid alg gaat kweken.
Ik probeer alleen maar te helpen en mee te geven wat ik geleerd heb in de jaren dat jij ff weg was :P

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Dit (aanklikbaar) is het topic waarin alle informatie staat m.b.t. het opstarten van een aquarium :)