Purigen en Siporax in JBL 901

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Joy
0-200
0-200

Purigen en Siporax in JBL 901

Bericht door Joy »

Goeiemiddag,

Gister heb ik Siporax en Purigen besteld.
Ik heb een JBL 901 Greenline buitenfilter.

Nu las ik op verschillende forums dat mensen het zakje Purigen onder filterwatten leggen.
In de JBL 901 filter zitten verschillende verdiepingen (mandjes).
Ik welk mandje kan ik het beste het zakje Purigen leggen en moet in dat mandje dan ook de siporax, of moet ik die verder leeg laten?

En kan ik dan het zakje het beste op of onder filterwatten leggen?

Ik weet dat er 3 verschillende kleuren filterwatten zijn.
Wit (fijn), groen (grover) en blauw (grof).
Welke zijn dan aan te raden?

Ik heb inmiddels gebeld naar de webshop (tevens een gewone aquashop) waar ik Purigen heb besteld, en die man zei dat ik de Purigen het beste in het op 1 na bovenste mandje kon doen en in de 2 daaronder de Siporax (Hij filtert van onder naar boven)... Hij zei ook dat de blauwe matjes (watten) die in de filter zitten voldoen om het zakje gewoon in te leggen.

Wat vinden jullie?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Purigen en Siporax in JBL 901

Bericht door Kees »

Wat die winkel medewerker zegt, klopt wel en volgens mij is de bovenste een voor filter.
Maarik heb zelf ook een JBL (1501) en purigen en deze heb ik ook in de ene bovenste.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Joy
0-200
0-200

Bericht door Joy »

Heeft jouw type JBL ook 4 korfjes?

Heb de knikkers in de onderste zitten. In die daarna Siporax en in de op 1 nabovenste Purigen. In de aller bovenste zit nu niks, behalve dan de standaard blauwe matten.

Maar jij zeg... De bovenste is een voorfilter? Of de bovenste is voor een filter?
Wat heb jij in de bovenste?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Waarom stop je knikkers in een filter ? ik kan me hooguit iets bedenken met stroming breken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Joy
0-200
0-200

Bericht door Joy »

Geen echte knikkers uiteraard.

De witte filterballen die bij de filter waren inbegrepen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ok :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Joy schreef:Heeft jouw type JBL ook 4 korfjes?

Heb de knikkers in de onderste zitten. In die daarna Siporax en in de op 1 nabovenste Purigen. In de aller bovenste zit nu niks, behalve dan de standaard blauwe matten.

Maar jij zeg... De bovenste is een voorfilter? Of de bovenste is voor een filter?
Wat heb jij in de bovenste?
Volgens mij wel, maak hem niet zo vaak open :)
Uit mijn hoofd, onderste Sera Seporax, daarop, easylife symbiont met wat overgebleven Seporax, dan die standaard blauwe filter waar in het midden een stuk uit kan. In dit stuk heb ik de Purigen gedaan met wat extra witte watten.
De bovenste is het voorfilter met daarin de grove blauwe matten.
Hier komt het aquarium water als eerste in de filter waarna het via de zijkant naar beneden gaat en weer omhoog komt door de andere 3 mandjes en dan vervolgens weer terug stroomt, de bak in.
Als je de handleiding pakt en kijkt naar plaatje 8, dan zie je wat ik bedoel.
https://www.jbl.de/en/aquatics-freshwat ... e#download
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Hoewel de meeste aquarianen purigen gewoon in hun potfilter steken met goed resultaat,ben ik persoonlijk niet zo overtuigd van deze opstelling.Purigen zal op deze manier zeer snel verzadigd zijn en niets meer doen.Purigen is speciaal ontworpen om de allerfijnste,zeg maar de volledig opgeloste organische verrbindingen uit het water te filteren.Purigen is een geweldig product op zich,over the bag waarin het goedje gehouden wordt,was ik steeds zeer ontevreden.Bij mij zit purigen dan ook in een aparte reactor,en laat ik het water eerst door een 1 micron filter stromen alvorens het doorheen de purigen gaat! Op deze manier haal je een veel hoger rendement uit je purigen,al gaat dit voor de meeste hobbyisten wat ver ;) Gewoon in je potfilter opstelling werkt het ook,maar je zal veel regelmatiger moeten regenereren en er rekening mee moeten houden dat gewoon filterwat het purigen onvoldoende beschermt tegen vervuilende deeltjes.Ook kan ik je vanuit mijn ervaring meedelen dat the bag meestal maximaal 2 regeneraties meegaat alvorens te scheuren,wat je best missen kan!

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Ik lees hier wat tegenstrijdigheden,
Eerst zeg je dat het niet goed gaat werken omdat het vuil wordt, en dan weer dat je het meer moet gaan regenereren.

Het zal wel zo zijn dat door de mindere mechanische filtering deze vlugger verstopt gaat zijn dan diegene die na een microfilter zitten. Maar juist daarom zal jij met je extra filter vlugger moeten regenereren omdat het veel beter zijn werk doet. De andere moeten enkel af en toe het een proper spoelen, maar jiet regenereren omdat het nog niet uitgewerkt zal zijn.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Je hebt het niet begrepen denk ik.Ik zei niet dat het niet zal werken,alleen dat het rendement wat je uit purigen haalt veel minder is als je het gewoon in een potfilter gebruikt.Jou stelling dat door een betere mechanische werking bij mij het purigen sneller zal moeten geregenereerd worden is al helemaal fout.In een ver verleden gebruikte ik purigen net zoals bijna iedereen,gewoon in the bag in een potfilter.Ik weet uit ervaring dus heel goed wat je van purigen kan verwachten.Purigen is geheel niet bedacht om mechanisch vuildeeltjes te gaan filteren,zelfs al steek je purigen in het laatste compartiment,dan nog sta je er versteld van hoe snel het vol met vuildeeltjes zit.Water kiest ook steeds de makkelijkste,snelste weg......Dus een zakje purigen wat behoorlijk dichtgeslagen is door vuildeeltjes,daar gaat het water zo omheen en je purigen doet nauwelijks wat! In een aparte reactor moet het water geheel doorheen het purigen,rendement vele malen hoger! Ook de 1 micron voorfilter haalt zowat elk vuildeeltje tegen alvorens het doorheen purigen gaat,zodat purigen enkel en alleen de volledig opgeloste organische vervuiling hoeft te filteren.Net hiervoor is purigen ontwikkeld! The bag is zowat 160 micron,daar gaan dus nog behoorlijk wat kleine deeltjes doorheen.Ook krijg je het purigen in the bag nooit nog echt goed geregenereerd zoals het me wel lukt in een aparte reactor.

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Als de puringen in jou filter beter de oganische stoffen kan verwerken zal hij sneller vol zijn en geregenereerd worden.
Als je hem in een potfilter houdt dan zal hij waarschijnlijk verstoppen maar dan moet je enkel soelen en niet regenereren!

dat is het verschil wat ik wilde aantonen.
Jou filter zal veel beter werken dus ook vlugger in zout water gelegd worden

JbMalawi

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik ga er vanuit dat iedereen die purigen gebruikt ook wenst,dat purigen zijn werk doet.
Het onoordeelkundig gebruiken met als motivatie dat je het dan ook minder snel zal moeten regenereren,lijkt me vandaar een zeer vreemde benadering van aquaristiek :| Dan kan je het als het ware evengoed niet gebruiken!
Purigen wordt bovendien met een chlooroplossing geregenereerd en niet met zout,zoals we dat kennen bij zeoliet en of ionenwisselaars.Als je met kennis van zaken purigen gebruikt en goed regenereerd en schoon spoelt,dan kan je purigen eindeloos gebruiken en wordt het goedje spotgoedkoop voor de eindgebruiker.Voor de handel daarentegen is er dan nauwelijks wat verdient,net daarom doet seachem weinig moeite om mensen correct te informeren naar mijn mening :lol: Ook de beschrijving op de verpakking is geheel onrealistisch,een klein zakje purigen houd een aquarium dus geen maanden aan een stuk clean :D Kortom,purigen is een super product......,maar wees een beetje inventief in het gebruik ervan.Je rendement en levensduur zal dan merkelijk gunstiger uitvallen ;)

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Mensen,

Ik lees dit met aandacht maar wat is (Siporax en Purigen ) nog nooit van gehoord dus graag uitleg zodat ik het beter kan volgen en REACTOR wat moet ik mij daar bij voorstellen is daar op het internet een schema van zodat je kan zien hoe het werkt .

Alvast bedankt.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Siporax zou je moeten kennen,het zijn de zeer gekende keramische pijpjes van sera.
Wat mij betreft zowat het meest gekende biologische filtermedium.
Purigen is wat minder gekend,het wordt door Seachem op de markt gebracht(zie seachem website).
Purigen zijn zeer kleine kunststof harsbolletjes,vergelijkbaar met de harsen van ionenwisselaars.
Het werkt echter geheel anders,het wisselt namelijk geen ionen maar bindt opgeloste organische stoffen.
Hierdoor wordt je water kristal helder,en krijg je een hogere redox waardoor je aquarium in zijn geheel frisser oogt.
Na verzadiging optisch waar te nemen door het donkerder worden van de purigen,kan je het zelf zeer eenvoudig regenereren met chloor.Een reactor is niets meer dan een kunststof zuil waarin de purigen zitten.Seachem zelf levert purigen alleen in een bag,het gebruik van een reactor is dus een eigen oplossing omdat ik niet tevreden was met de bag.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Erik,

ik reageer wel laat ,maar ik lees het nu pas ,hartelijk dank voor de uiteenzetting .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT