witte verdikking vin betta

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

witte verdikking vin betta

Bericht door Simone_V »

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Sinds enkele dagen heeft mijn betta een witte verdikking bij een van zijn borstvinnen. Het lijkt wel erger geworden. Hij is ongeveer twee jaar oud en is de enigste vis met deze symptomen. Ik ververs 1 a 2 keer in de twee weken. Visbestand is:
1x betta man
8x neon tetra
5x otocinclus
4x corydoras
Bak is 60x30x30
Waterwaardes deze week nog niet getest. En laatste waterwissel was vrijdag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: witte verdikking vin betta

Bericht door Linda »

Sja..Weet het niet zeker.. :kwnie:
Misschien een gezwel? Betta's worden maar zo'n 3 jaar oud, weet je zeker dat jouw betta niet ouder is dan 2 jaar? Ze zijn soms al 6 mnd-1 jaar wanneer je ze koopt. Niet altijd hoor.. Misschien is hij al oud en begint hij dat nu een beetje te vertonen. Je ziet bij oudere dieren wel vaker gezwellen ed verschijnen.

Hoe reageert hij verder? Zwemt/eet hij wel goed? Zijn er veranderingen in zijn gedrag wat je opvalt? Het hoeft niet aan je waterwaarden te liggen wanneer een vis ziek wordt. Het kan best zo zijn dat hij doordat hij wat ouder wordt een wat mindere weerstand heeft en daardoor vatbaarder is voor ziekten en parasieten ed..

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Toen ik hem kocht was hij 9 maanden en dat heb ik meegeteld met zijn leeftijd. Dus hij is echt zo rond de 2 a 2,5 jaar oud. Hij is/word slomer. Al enkele maanden hangt en ligt hij veel op de grond en in bladeren

Hij eet nog wel goed en komt er dan ook naar toe zwemmen

En ik denk dat ouderdom ook meespeelde, maar of het nou een gezwel en / of schimmelinfectie is?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Een schimmelinfectie herken je aan een pluizig wit bolletje (hoef niet perse een bolletje te zijn maar wel pluizig). Gezwellen zijn meestal glad..

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Oke dan is het iig geen schimmelinfectie denk ik. Ik zie niet echt pluisjes oid

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Tegen de meeste ziekten met gezwellen is volgens mij geen medicijn.

Het zou een vorm van kanker kunnen zijn, die kans neemt natuurlijk toe als de vis ouder word.

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

hier wat foto's want zijn ene oog is nu ook dikker geworden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik ben bang dat dit oudje ziek is Simone....Ik weet niet of dit nog goed gaat komen :(

Jolanda
0-200
0-200

Bericht door Jolanda »

Heyyy Simone,

Dit zijn echt ouderdoms verschijnselen, bij mij zijn vaak de oudjes ook niet meer zo snel en liggen en hangen veel, bij anderen komen er bubbels tevoorschijn zoals bij jou, gelukkig niet bij allemaal, maar het komt vaker voor bij metallic achtige vissen. En ik weet dat deze uit 1 van mijn nesten komt :) heb een broer vrij lang gehad maar die Is een paar manden terug al overleden. Dus die van jou houd het nog lang vol hoor met gemiddeld 2 jaar!! Ik hoop dat hij het nog gaat volhouden. Hou wel in de gaten, dat het gezwel niet verder groeit. Anders zou ik, niet zo heel leuk, hem euthaniseren.
Bettaholic in hart en nieren!

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Hoi Jolanda,

Gelukkig doet hij het nu nog goed en eet hij ook nog. Zwemmen doet hij inderdaad niet veel meer maar gelukkig word het gezwel (nog) niet groter. Hij zit ook nog apart in een kleiner bakje met een lage(re) waterstand zodat hij niet ver omhoog hoeft om lucht te happen.

Stel het word wel groter ,wat is dan de meest humaane manier om hem te euthaniseren?

En bedankt voor je reactie!