Misschien heeft iemand suggesties?
Ik heb al heel wat jaren een aquarium, en die heb ik net opnieuw opgestart - meer hout, meer dieptewerking is het idee.
Nu heb ik de eerste vis losgelaten, een botia striata, en die hapt naar lucht aan de oppervlakte - dat heb ik nog nooit gezien... Dus heb ik 'm weer gevangen en truggestopt in de reserve bak - waar z'n 3 soortgenoten ook zitten (de overblijfselen van de vorige bak)
Waterwaardes via druppeltesten Kh7, Gh7, Ph6,5 (6,9 volgens de Ph sonde), NO2 0-10, NO3 0-10
- dus geen nitriet?
Zo zag ie er na de opstart uit:

Na twee weken

Verdere details:
Filterzandbodem 0.4-0.8 ; Spiderwood, Mopani, hard kienhout, zacht kienhout, stukje kurk (al het hout is afgespoed en afgeborsteld - ik zie wel de standaard witte schimmel erom heen), 2x150W HQI verlichting, 10u/dag
CO2 met computer via externe reactor op Eheim 2028
Ik ben clean gestart, dus geen water of spullen uit de vorige bak.
Er zijn een (heel) aantal plantjes gesmolten - Pogostemon Erectus en Helferi - kan gebeuren?
Ik heb al gemerkt dat de restanten daarvan niet aangenaam ruiken - dus heb ik de troep afgeheveld
Verder wat alg ontwikkeling, bruinig tussen de wortels van de H Aristata, groenige slijmerige draden elders. Maar goed , net gestart, moet nog kunnen, denk ik?
Het aquariumwater ruikt een beetje viezig - restanten rottende planten?
Kan dat een probleem voor de vissen zijn?
Wat zou er mis kunnen zijn? Zuurstof gebrek? Lijkt me toch sterk...
Als iemand een idee heeft - ik hoor t graag - dank alvast!
Groeten, Bas