Maanvissen

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Maanvissen

Bericht door Rick »

Heey ik heb een vraag..
Ik heb 4 maanvissen in mijn bak maar er is er 1 die valt altijd me andere 3 maanvissen aan..
Hoe kan dit?

Esmee
1000+
1000+

Re: Maanvissen

Bericht door Esmee »

Kun je wat meer informatie geven over je aquarium?
Hallo Afbeelding

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Wat zijn de afmetingen van je aqua?
Het kan zijn dat je maanvissen te klein gehouden worden waardoor er één erg dominant is
tegenover de andere maantjes.
Ik reken altijd 60l per maanvis.In mijn 1000l aqua heb ik 15 maantjes ondergebracht en merk
geen dominantie onder de maantjes.

Maanvissen hebben minstens een aqua van 120cmL x 50cmB x 55cmH (dit is de minimum maat voor
een schooltje van 6 maantjes.
Een maanvis kan je het beste in een groepje van 6 houden (minimum) een grotere groep is beter.
Het aqua kan je beplanten met zwaardplanten en valisneria,als decoratie kan je spiderwood of
wortelhoud gebruiken hier zwemmen ze dan statig doorheen.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

170 liter staat er boven in zijn link Conny :P :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Mijn bak is idd 170 liter
Hij is 100 x 40cmB x 50cmH
Dit zijn maanvissen die klein bleven werd mij verteld, en dat 4 maanvissen voldoende was..
Dat de vissen over een tijd een koppel gingen vormen en dat de rest dan je bak uit kon?

Verder heb ik hout idd en daar zwemmen ze ook doorheen

Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

Ik heb nog nooit gehoord van klein blijvende maanvissen :? denk dat dat een mooie verkoop praat was.
Hallo Afbeelding

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Klein blijvende maanvissen bestaan inderdaad niet. Dat word veelal gebruikt als verkooppraatje. (bijna) elke verkoper zal je vertellen dat ze klein blijvende maanvissen hebben. Als je dan net een hele dominante vis er tussen hebt dan kan dat inderdaad wel problemen opleveren.

Overigens zou ik persoonlijk een schooltje van 6 pas doen bij 150cm ipv 120 cm. Liters per vis zeggen niet zo veel en is naar mijn mening geen goede maat staaf.

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Rick schreef:Mijn bak is idd 170 liter
Hij is 100 x 40cmB x 50cmH
Dit zijn maanvissen die klein bleven werd mij verteld, en dat 4 maanvissen voldoende was..
Dat de vissen over een tijd een koppel gingen vormen en dat de rest dan je bak uit kon?

Verder heb ik hout idd en daar zwemmen ze ook doorheen
Sinds wanneer zijn er kleinblijvende maanvissen...? Ze hebben je tuk gehad daarzo in de winkel.
Ik ga mee in het verhaal dat er ééntje zich gewoon dominant opstelt in de bak. Vergeet één ding niet; maanvissen behoren tot de cichlidenfamilie. In het algemeen zijn het rovers. Doch maanvissen zijn zoals een reeks andere cichliden wat afwijkend. In die zin dat het per individuele vis te bezien valt of die agressief of mild is naar anderen toe.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Er zijn geen kleinblijvende maanvissen.
De gewone maanvis die het meeste verkocht worden bij de LFS worden gemiddeld van
kop tot staartpunt 15cm,van de onder tot de bovenvin 25cm.
De Altum wordt nog groter,deze herken je aan de inkeping die hij heeft ter hoogte van de kop
waarbij deze meer schuin is afgerond,bij een gewone maanvis is de kop meer afgeronder.

De altum
Afbeelding

De gewone maanvis
Afbeelding
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.
We hebben allen een levende en unieke verbinding met onze levenskracht:het is onze thuishaven als ziel.Wanneer we deze verbinding kracht geven, begint ze ons te gidsen, ze toont ons delen van de blauwdruk van onze ziel,ze maakt het pad duidelijk

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Is de "gewone maanvis" niet gewoon een kweekvorm van de scalare..?
Maar ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat er geen kleinblijvende maanvissen zijn ;)

Is de agressiviteit zo erg dat er vissen gewond raken Rick? Zo ja kun je de maanvissen misschien beter wegdoen. Een meterbak is sowieso te klein voor maanvissen plus dat de bak voor een maanvis minstens 60 cm hoog moet zijn.

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Is de "gewone maanvis" niet gewoon een kweekvorm van de scalare..?
Dat is zo Catfish.
Er zijn 3 soorten maanvissen.
De P.scalare waarvan veel kweekvormen zijn in allerlei kleuren zij worden overal te koop
aangeboden.
De P.altum bij sommige LFS worden die weleens te koop aangeboden,ze zijn veel duurder dan
de P.scalare.
De P. leopoldi die moeilijk te vinden is bij een LFS.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

De maanvis is alleen agressief tegen de andere maanvissen..
Maar volgens hem kon dat gewoon in een 170 liter bak..
Wat is nu verstandig volgens jullie?

Is het mogelijk om de 2 koppels te houden?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ja..Maar hij beweerde ook dat het klein blijvende maanvissen waren. Daar had hij dus ook geen gelijk in..Ik vind je bak te klein voor zelfs 1 koppel. Je bak is te laag, deze vissen kunnen wel 25 cm hoog worden zoals Conny ook al zei..
Je zou beter kunnen kijken voor een koppel goerami's of dwergcichliden... Tenzij je die al hebt natuurlijk :P

Conny
0-200
0-200

Bericht door Conny »

Ik zou een nieuwe thuis zoeken voor de maanvissen voor zij zich verkeerd gaan ontwikkelen
omdat hun leefruimte te beperkt is.
Deze misvorming kan gaan van vergroeide vinnen tot vergroeiing van de engewanden waardoor
de vis vroegtijdig kan overlijden.

Misvormde vinnen.
Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn van het internet.
Afbeelding
Sjamanistische wijsheid.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Okee ik zou niet weten waar naar toe, en terug sturen naar de winkel zie ik ook niet zitten met alle verkeerde adviezen