Zuid-amerika/amazone biotoop

Plaats reactie

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Zuid-amerika/amazone biotoop

Bericht door michel1976 »

OK, ok heel wat gelezen hier op het forum, echt top!

maar ik heb toch nog twijfels, ik wil zeld in mijn bak (160x50x60) een Zuid-amerika/amzaone biotoop aanleggen en ga beginnen met de bodem (lijkt wel een pizza ;-))

Nu zijn er allemaal verhalen over zand grind enz.

Wat zou voor mij de beste grond zijn, ik wil zoiezo discus/maanvissen en algeneters en verder gevarieerd en redelijk beplant incl stenen voor kruipruimtes enz.

wat zou de beste combinatie zijn (voedingsbodem en hierop grind?) en welke dikte van de lagen en dikte/kleur van grind zou juist zijn.

jari4now

Re: Zuid-amerika/amazone biotoop

Bericht door jari4now »

michel1976,

Ik heb één bak met discussen en maanvissen van 2.00 meter, helaas zit daar grind in en vrij grof, nu wat fijn zwart grind erin met een terras.
Thuis heb ik discussen, daar heb ik na lang overwegen voor een zandbodem gekozen, ik vindt het mooier als grind, maar ook de Discus en algeters vinden het prettiger, discus is een "slome"eter en eet zijn voer van de grond door te blazen, met zand komt het eten wat makelijker van de bodem.
Zorg ook wel voor wat wortelhout o.i.d.

Als je voor zand kiest kies dan voor korrel 0.75/1.25 en ik zou er geen voedingsbodem onder doen die is op den duur toch uitgewerkt en als je een plant later wil verplaatsen, komt die bodem mee omhoog, planten doen het ook wel op het zand en beter is dan vloeibaar plantenvoeding toe te voegen....

Kijk wat je eraan hebt en misschien komt er nog wel correctie of aanvulling op mijn verhaal

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Bericht door michel1976 »

bedankt voor de reaktie, hahah en michel is prima hoor 1976 is mijn geboortejaar.

Ik moet zeggen dat ik zand ook natuurlijker vindt, wat ik wel soms lees is dat het beter is een donkere bodem te hebben voor de rust van de vissen. klopt dit?

Ik ga morgen even wat ideeen opdoen bij een winkel in mijn buurt (Romberg te Delft, iemand ervaring?)

en eens info inwinnen wat hun zouden aanraden

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik ken Romberg niet ondanks ik vlak bij Delft woon.

Ik heb inmiddels heel wat bakken gezien waarin discussen zwemmen, bakken met 5 discussen maar ook met 24 discussen, bakken van 1.50 maar ook van 2 en 3 meter zelfs een van 2.50x1.25x1.00, waarvan een aantal van discuskwekers en die gebruiken allemaal filterzand.

Discus zwemt toch wel.....en heb jij in de natuurlijke habbitat van de Discus wel eens zwart grind zien liggen op de bodem???
Trouwens is een leuke bijvis een coreadoras en die vindt zand ook prettiger.

Nou zegt dat niet overigens, ik heb ook stenen in mijn bak die er niet te vinden zijn.

Als je in Delft woon kan ik je aanraden eens naar discuskwekerij Haaglanden te gaan kijken.

Kijk Hier maar eens

henkh
0-200
0-200

Bericht door henkh »

Ik heb ook gekozen voor zuid amerikaans, maar dit wil niet zeggen dat je niet wat andere dingen mag verwerken. Ik ben nu een meterbak aan het inrichten en daar heb ik delen met zand en delen met grind, gescheiden door terrasafscheidingen. Het grindgedeelte heb ik gemengd met zand om minder donker te maken en wat makkelijk doorwoelbaar voor de meervalachtigen. En het zand heb ik met wat grind gemengd om het iets meer doorlatende eigenschappen te geven en wat minder licht te maken. Ach, en zo doet ieder het net weer anders.

In ieder geval succes ermee.

Henk

Oja, ik heb wel voedingsbodem gedaan, maar dat is meer omdat ik dat gewend ben en de vloeibare plantenvoeding geen ervaring mee heb.