Help!? Temperatuurdaling snachts
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Help!? Temperatuurdaling snachts
Hallo iedereen,
Ik ben de laatste twee dagen druk aan het temperatuur meten, omdat ik mijn verwarming niet vertrouw. Aquarium staat in de woonkamer, daalt s nachts 2 graden en de volgende dag klimt dit weer op met twee graden. Kachel word overdag gezet op 18,5 en s nachts op 15 graden, wat adviseren jullie mij?
Groeten Rik
Ik ben de laatste twee dagen druk aan het temperatuur meten, omdat ik mijn verwarming niet vertrouw. Aquarium staat in de woonkamer, daalt s nachts 2 graden en de volgende dag klimt dit weer op met twee graden. Kachel word overdag gezet op 18,5 en s nachts op 15 graden, wat adviseren jullie mij?
Groeten Rik
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Help!? Temperatuurdaling snachts
Mijn temperatuur wil ik graag rond de 23/24 graden hebben. Staat ingesteld op 23 graden, begint s ochtends met 22,0 graden, einde van de dag 23.7 en de daarop volgende ochtend weer met 21.8 graden. Dan klimt hij naar 23.6 graden op het einde van de dag en de ochtend er op is het 22.0 graden.
Ik heb led verlichting dus die geeft geen warmte af.
Ik heb led verlichting dus die geeft geen warmte af.
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Gemeten met een geijkte digitale thermometer.
Ik denk, uit eigen ervaring, dat het niet zo dramatisch is. Hier staat de bak overdag op 26,5 graden en is `s morgens afgekoeld naar 25,1.
De vissen vinden het niet zo erg, heb geen uitval, geen ziektes, of andere rare dingen.
Daarbij is het zo dat het in de natuur `s nachts ook afkoelt, dus ik denk dat je je niet al te grote zorgen hoeft te maken, zolang het verschil natuurlijk niet al te groot wordt.
De vissen vinden het niet zo erg, heb geen uitval, geen ziektes, of andere rare dingen.
Daarbij is het zo dat het in de natuur `s nachts ook afkoelt, dus ik denk dat je je niet al te grote zorgen hoeft te maken, zolang het verschil natuurlijk niet al te groot wordt.
Greetings...
Maar het lijkt er iets op dat je thermostaat aan de krappe kant is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Oke, morgen toch er achter aan, het zit me niet lekker al die gekke temperaturen. Willen jullie ook even meedenken nog voordat ik heen ga? Hieronder de lijst met temperaturen.
5 Februari:
14.30 -- 22,0 graden
22,30 -- 23,7
6 februari:
8.30 -- 21,8
23.15: -- 23,6
7 Februari:
9.00 -- 22,0
16.00 -- 24,1
23.00 -- 23,9
8 Februari:
8.30 -- 22,8
12.00 -- 24,0
15.30 -- 25,5
18.00 -- 26,1
Groetjes Rik
5 Februari:
14.30 -- 22,0 graden
22,30 -- 23,7
6 februari:
8.30 -- 21,8
23.15: -- 23,6
7 Februari:
9.00 -- 22,0
16.00 -- 24,1
23.00 -- 23,9
8 Februari:
8.30 -- 22,8
12.00 -- 24,0
15.30 -- 25,5
18.00 -- 26,1
Groetjes Rik
Hallo Rick,
Dat de temperatuur vandaag overdag zo oploopt vind ik wel een beetje apart. Heb je een reserve thermostaat bij de hand om eens mee te proberen?
Fenna
Dat de temperatuur vandaag overdag zo oploopt vind ik wel een beetje apart. Heb je een reserve thermostaat bij de hand om eens mee te proberen?
Fenna
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

Nee, dat heb ik niet helaas, thermostaat en verwarmer in een is dit. Je bedoelt een andere om die te proberen? Hij vangt nog geen licht van de zon dus daar kan het niet aan liggen.
Apart dat de temperatuur de kamer temperatuur wat lijkt te volgen en nu overdag zo uit de bocht vliegt. ben benieuwd wat vanavond rond 23:00 de temperatuur is.
Hoe heb je de verwarmingsstaaf gepositioneerd in de bak en komt die voldoende onderwater, heb je hem een keer 'droog' laten lopen?
Hoe groot is de bak? een kleinere kan wat makkelijker de omgevingstemperatuur volgen dan een grote
Hoe heb je de verwarmingsstaaf gepositioneerd in de bak en komt die voldoende onderwater, heb je hem een keer 'droog' laten lopen?
Hoe groot is de bak? een kleinere kan wat makkelijker de omgevingstemperatuur volgen dan een grote
De thermostaat in zo'n verwarming is natuurlijk niet erg precies. Een aquarium verwarming met een afwijking van 2 graden is toch wel redelijk normaal. Puur omdat die dingen te duur worden als ze nog preciezer worden. Daarnaast zal een verwarming de temperatuur nooit precies op de ingestelde temperatuur willen houden. Hij zal wat langer blijven branden en wat eerder uitgaan. Dat is ook heel normaal.
Dit zou de hogere temperaturen redelijk kunnen verklaren. Dit kan je oplossen door de thermostaat naar iets lager bij te stellen.
Dat hij er vrij lang over doet om de gewenste temperatuur te bereiken en 's avonds afkoelt kan komen doordat het verschil tussen aquariumtemperatuur en kamertemperatuur te groot word. Dus dat zou volgens mij duiden op een te zwakke verwarming.
Dit zou de hogere temperaturen redelijk kunnen verklaren. Dit kan je oplossen door de thermostaat naar iets lager bij te stellen.
Dat hij er vrij lang over doet om de gewenste temperatuur te bereiken en 's avonds afkoelt kan komen doordat het verschil tussen aquariumtemperatuur en kamertemperatuur te groot word. Dus dat zou volgens mij duiden op een te zwakke verwarming.
Wat Rickpad zegt,
overdag een hogere kamertemp + verlichting zorgt ervoor dat je thermostaat minder hoeft te werken, en het dus aankan, en snachts in de problemen komt.
ik wou toen die tijd een mantaray bodemverwarming kopen, maar moest een wattage hoger gaan ivm de temperatuur dalingen in de kamer waar het aquarium zou komen te staan.
overdag een hogere kamertemp + verlichting zorgt ervoor dat je thermostaat minder hoeft te werken, en het dus aankan, en snachts in de problemen komt.
ik wou toen die tijd een mantaray bodemverwarming kopen, maar moest een wattage hoger gaan ivm de temperatuur dalingen in de kamer waar het aquarium zou komen te staan.
ja, dat verklaart de gemeten temperaturen van de vorige dagen. Wat mij een beetje dwarszit daarin is dat vandaag de temperatuur zo uit de bocht vliegt...
Volgens mij is ook gewoon zn thermostaat aan de krappe kant, wat ik al aangaf, overdag is de kamer warmer en helpen de lampen mee, maar in de nacht komt hij capaciteit te kort en zakt te temperatuuur dus weg ondanks dat de verwarmer verwarmt.
Wat rik ook al aan geeft 2 graden slinger is met een bimetaal thermostaat heel normaal.
Wat rik ook al aan geeft 2 graden slinger is met een bimetaal thermostaat heel normaal.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
-
rikdewind
Onderwerp auteur - 0-200

De lampen zijn led, dus die geven praktisch niks af,..