Hoe op te lossen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
kayleeD
200-400
200-400

Hoe op te lossen

Bericht door kayleeD »

Hallo Iedereen,

Ik heb gister de JBL proscan test gekocht naast m'n sera test set omdat ik niet alles even duidelijk kan zien (KH kan ik hooguit goed zien, verder eigenlijk niets heel goed, omdat ik slecht ben in het vergelijken van kleuren, op papier zie ik het verschil, maar als vloeistof niet).

Nu heb ik dus gescand met de JBL ProScan test en dit zijn de uitkomsten:
Afbeelding

KH vond ik erg hoog en had ik daarna dus voor de zekerheid met de druppels getest en toen kwam ik uit op 6. Het is MIJN fout omdat ik een bakje gebruikte waar de strip niet volledig in pastte.

Nu mijn vraag:
Hoe krijg ik nitraat omhoog en Chloor omlaag?
Het liefste zonder die chemische troep.
Evenals: klopt het dat een KH van 6 te hoog is?

Mijn bak:
Afbeelding

Tips m.b.t de rest van de waardes is welkom. Ik filter over turf. Morgen ga ik het kraanwater testen. Ik ververs NIET met osmose of regenwater, dit kan ik ook niet gaan doen (regent hier weinig en osmose is hier niet te verkrijgen)

Visbestand:
3 platy's (volwassenen, jongen gaan telkens weg)
19 neon tetra's (kan er ook 1 minder zijn)
3 Pangio kuhlii's
6 Corydoras pygmaeus
x aantal mini-japonica's (morgen gaan er weer 10 weg.)

Plantenbestand:
Limnophila sessiliflora
Waterpest
Vallisneria spiralis
Eikenbladvaren
Javamos
Javavaren
Ergens zou er nog wat Althernanthera reineckii moeten staan.
Braziliaanse klimop (begint eindelijk aan te slaan sinds december)

Ik heb vandaag het kraanwater getest:
Afbeelding

Hierbij had ik dus alweer een te klein bakje waardoor KH weer verkeerd is gemeten.
Die is bij het kraanwater 8.

Ik dacht zelf van die nitriet klopt niet, dus test ik het met druppels: 0.5
Daarna nog een keer: weer 0.5

Oftewel een samenvatting van de waardes:
Aquarium JBL Proscan:
PH: 7.2
Kh: 20 (weet zeker dat het verkeerd is gegaan door mijn fout)
GH: 7
NO2: 0
NO3: 0
CL2: 0.8
CO2: 35

Aquarium Druppels:
Ph: tussen 7.0 en 7.5
Kh: 6
GH: >25

Kraan JBL Proscan:
PH: 6.8
Kh: 0 (weet zeker dat het verkeerd is gegaan door mijn fout)
GH: >21
NO2: 0.5
NO3: 18
CL2: 0
CO2: <15

Kraan druppels:
KH: 8
NO2: 0.5

stylz
1000+
1000+

Re: Hoe op te lossen

Bericht door stylz »

Laat ik beginnen met dat ik niet in dit soort testen geloof, meestal gaan mensen met een goed draaied aquarium aan van alles stellen en gaat het daar na alleen maar minder.
Daarbij komt dat je ook moet weten wat je meet, anders ga je helemaal verkeerde dingen doen.

maar KH van 6 is niet te hoog eigenlijk is dat wel prima.
Nitriet komt in je leiding water, niet voor dat is er alleen in de vorm van nitraat.
Er zit geen chloor in je water, wat je meet is chloride een onschuldige verbindings vorm van chloor, zonder verder moelijk te gaan doen, natriumchloride (keukenzout) is een bekende vorm, vrij chloor komt in geen enkel aquarium wat al een paar dagen draait voor.
Nitraat omhoog gaat het makkelijkst met kaliumnitraat maar das in jou ogen chemische troep :) hier zijn er veel tevreden gebruikers van.
pH 7.2 CO2 35 PH 6 kan niet. kijk maar in een CO2 tabel die waardes kunnen niet met elkaar pH 7 KH 6 geeft ongeveer 20 PPM CO2 dat is een wetmatige verhouding dus iets klopt er niet in je meting.
overigens is 20 PPM CO2 wel netjes, doe je aan CO2 bemesting ?

Kijk vooral goed naar je bak, voor je ook maar iets doet met deze waardes.
Je nitraat zit veel te laag, vermoedelijk je fosfaat ook, dat is vragen om algen problemen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
kayleeD
200-400
200-400

Bericht door kayleeD »

Ik testte alleen een keer om te kijken hoe en wat, ik heb namelijk geen problemen in mijn aquarium behalve Draadalg, maar ik heb begrepen dat dat niet verkeerd is. Ik gebruik geen co2 en als plantenvoeding geef ik profito.

Op een ander forum hoorde ik dat kh6 veel te hoog was en dat het ronude 2 moet, maar dat os dus niet zo.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Mijn KH zit rond de 8. De meeste planten houden juist van wat harder water. Net als bv slakken en garnalen/Kreeften ivm met hun huisjes/schalen.
Rond de 2 vind ik juist erg laag.

Onderwerp auteur
kayleeD
200-400
200-400

Bericht door kayleeD »

Dan had ik het toch goed dat die netjes is.

Ik vind dingen al ph+ en dat soort dingen troep. Plantenvoeding (zoals kaliumnitraat) vind ik geen troep ;) ik was al van plan om dat te bestellen , maar ik moet even kijken wanneer ik geld heb

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

KH+ is niet perse troep, je aquarium heeft van calcium en magnesium nodig, bij mij zit er voldoende calcium in het leiding water, je kan dat opvragen bij je waterleiding bedrijf.

Tom Barr adviseert juist standaard altijd wat GH te verhogen om zeker te stellen dat je genoeg hebt.

KH minimaal 5 GH tussen 6 en 12 met minstens 10 PPM magnesium en 30 PPM calcium, is wat ik handhaaf.

Onderwerp auteur
kayleeD
200-400
200-400

Bericht door kayleeD »

Oftewel GH en KH is goed. Ik wil op een gegeven moment de plantenvoeding van Aquariumbemesting bestellen, maar eerst zorgen dat ik genoeg geld heb.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja GH en KH is goed, zeker voor de meeste planten, maar sommige mn wildvang vissen neem de ramirezi als voorbeeld hebben weer zacht water nodig, helaas is het nooit een simpel ja of nee :)

Je moet wel oppassen, de processen in je aquarium gaan gewoon door en wachten niet altijd geduldig af tot je er klaar voor ben, voor je het weet heb je algen en ben je druk daar weer van af te komen.

Onderwerp auteur
kayleeD
200-400
200-400

Bericht door kayleeD »

Ik heb mijn aquarium nu 1 jaar draaien, en eigenlijk nooit algen gehad, zelfs niet toen ik m'n lampen 2 weken uit moest hebben ivm temperatuur (aquarium werdt rond de 28 á 30 graden, alleen maar door m'n lampen). Mijn waardes zijn altijd rond deze waardes geweest.

In september de waardes:
PH = 8.1
KH = 8
GH = 20 (weet ik niet voor 100% zeker)
NO2 = 0
NO3 = 0
FE = 0
PO4 (10 ML) = 0.5
PO4 (5+5) = 0.2
NH3/NH4 = 0

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kayleeD schreef:Ik heb mijn aquarium nu 1 jaar draaien, en eigenlijk nooit algen gehad, zelfs niet toen ik m'n lampen 2 weken uit moest hebben ivm temperatuur (aquarium werdt rond de 28 á 30 graden, alleen maar door m'n lampen). Mijn waardes zijn altijd rond deze waardes geweest.

In september de waardes:
PH = 8.1
KH = 8
GH = 20 (weet ik niet voor 100% zeker)
NO2 = 0
NO3 = 0
FE = 0
PO4 (10 ML) = 0.5
PO4 (5+5) = 0.2
NH3/NH4 = 0
Van 2 weken donker zal je ook geen algen krijgen wel geef je de bak een enorme oplazer, je licht uitzetten is heel slecht voor je planten dus ik denk dat je beter een andere oplossing voor je warmte probleem kan zoeken, bv een ventilator over je oppervlak.
De waarde die je nu opgeeft zijn weer totaal anders, je kan er met deze waardes van uit gaan dat er niet meer dan 3 PPM CO2 in je water zit, terwijl je met de vorige meting nog 35 PPM had. kijk maar in de CO2 tabel.
Afbeelding
Nitraat en CO2 op nul is wel een voedings bodem voor algen, ook ijzer op nul is geen goede zaak, maar nogmaals als je bak het goed doet is dat de beste meter.