Profito en Easy carbo

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Profito en Easy carbo

Bericht door Tech »

Hallo allemaal,

Ik heb besloten me meer te gaan verdiepen in deze twee producten en ook de toepassing hiervan.
Zoals iedereen anders denk ik ook wil, wil ik graag een mooie plantengroei en minimaal algen.

Nu mijn vraag is natuurlijk waar moet ik op letten met het toedienen van deze twee producten, en natuurlijk ook hoeveel en wat de verdere consequenties zijn. Ik weet niet precies waar mijn vraag begint en ophoudt, dus voor nu hou ik een open geest om zoveel mogelijk info te krijgen.

Mijn idee is, dat ik beide producten dagelijks ( kleine hoeveelheid ) ga toevoegen om zo een betere plantengroei verkrijg. Enige tips en pointers zodat ik niet dadelijk foute beslissingen maak hiermee?

Korte samenvatting van mijn bak:
110L Netto, 1 warm wit T8 lamp, 1 blauwe T8 lamp, 10 uur per dag verlichting, iedere week 25% waterverversing.

trudy1942
0-200
0-200

Re: Profito en Easy carbo

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Met alleen carbo en profito kom je er niet. Dat ligt ook aan je waterwaardes. Maar carbo en profito mag je rustig wat over doseren. Ik geef mijn 200 ltr. netto de maximale dosis carbo en 5 ml. profito per dag. Alleen als je garnalen hebt moet je dit heel langzaam opbouwen. Vallisneria bv. moet je ook heel langzaam wennen die moet eerst een enzym aanmaken en dan groeit hij prima.

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Hoi Trudy,

Welke waterwaardes moet ik dan gaan testen? Ik heb mijn water laatst door de winkel laten testen maar daar testen ze alleen PH/GH/KH en de waardes waren prima ( uit mijn hoofd PH 7,5, GH 4, KH 9 ).

Moet ik toch gaan denken wat dieper te gaan testen om een beter beeld te krijgen?

Ik had wel al gelezen over de garnalen, dus zal sowieso de dosering rustig aan opbouwen.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Bv. Nitraat en fosfaat. Dat zijn echte voedingsstoffen voor planten.

RaDaR
0-200
0-200

Bericht door RaDaR »

Ik gebruik deze combinatie nu ruim een maand. En ben meteen voluit begonnen zonder opbouw. (vast niet verstandig)
Profito na de waterverversing de aanbevolen hoeveelheid. En carbo iedere ochtend de aanbevolen hoeveelheid.
Problemen bij de garnalen heb ik niet gezien. En ook de Vallisneria groeide als een malle.

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.
Laatst gewijzigd door RaDaR op 08 feb 2015 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

rikdewind
0-200
0-200

Bericht door rikdewind »

Ik heb deze producten ook meteen gebruikt, bij de opstart en nu nog steeds zonder opbouw, erg goede resultaten, geen alg e.d. :D De Profito voeg ik een keer per week toe en easy carbo elke dag. De easy carbo doe ik trouwens 's ochtends zodat planten er direct mee uit de voeten kunnen.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Je kan beter de profito per dag toedienen dus delen door 7.

RaDaR
0-200
0-200

Bericht door RaDaR »

trudy1942 schreef:Je kan beter de profito per dag toedienen dus delen door 7.
Zit ik al wel een weekje over na denken om dat te gaan doen.
Maar waarom is dat beter?

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

RaDaR schreef:
trudy1942 schreef:Je kan beter de profito per dag toedienen dus delen door 7.
Zit ik al wel een weekje over na denken om dat te gaan doen.
Maar waarom is dat beter?
Dat ben ik dus nu ook aan het doen

En voor zover ik gelezen heb ( and correct me if i'm wrong ) is dat je ineens alle voedingstoffen toevoegt, je planten in het begin dan meer als genoeg hebben, maar door filtratie en dergelijke, aan het eind van de week minder voedingstoffen hebben. Door dagelijks toe te voegen heb je een gelijkmatiger opname door je planten, wat er weer voor zorgt dat je planten over het algemeen gezonder zijn en beter groeien.

Ik heb ook gelezen dat je ook iets meer mag toevoegen voor maximale opname van je planten als je dagelijks toevoegt. Ik voeg dus op dit moment 2.5ML Profito per dag toe, en 5 ML easy carbo per dag. Ik zal mijn bevindingen plaatsen zodra het de tijd heeft gehad om echt te gaan werken.

Ik voeg beide toe ongeveer een half uur voordat de lampen aan gaan, zodat het netjes door de bak verspreid is voordat de fotosynthese op gang komt.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

RaDar.
Jij zegt dat je 2.5 ml profito en 5 ml. carbo toedient maar hoe groot is jouw bak in ltrs.?
Mijn bak is netto 200 ltr. en ik geef 5 ml profito en 8 ml carbo per dag en mijn vissen en garnalen hebben nergens last van maar ik heb het wel langzaam opgebouwd. Je mag best overdoseren maar dat ligt ook hoeveel planten je hebt. Mijn licht brand 8 uur per dag.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

profito mag je rustig dubbel doseren zeker als je wat meer licht hebt, ik zie dat vaak ook voor easy carbo geadviseerd, daar ben ik het niet mee eens.
Als je naast profito ook macro's doseert, moet je dat om de dag doen, de macro's en profito reageren met elkaar en worden niet opneembaar.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Scalune
0-200
0-200

Bericht door Scalune »

Ik voeg eigenlijk ook iedere dag carbo toe, en weekelijks profito en ferro
nu begrijp ik uit een aantal vorige posts dat het beter is de weekelijks hoeveelheid op te splitsen per dag.

is het dan mogelijk dat ik er een cocktail van maak voor de gehele week, en deze optrek met een spuit en dan dagelijks de hoeveelheid in mijn bak spuit?

of werkt het dan niet meer zoals het zou moeten horen?

Mvg, Remco.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

als je maar geen micro's en macro's mixed wat ik al aangaf :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200

Bericht door Tech »

Ok dus ik kan best mijn Profito en Easy carbo opschroeven naar 5 ML per dag? ( zoals in start van topic, netto 110-115L bak). Ben nu sinds twee dagen begonnen dus ik durf niet te zeggen of mijn garnalen dat dan prettig vinden, meteen een grotere dosis.

En mijn lampen branden 10 uur aan een stuk van 12:00 tot 22:00
Laatst gewijzigd door Tech op 10 feb 2015 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

RaDaR
0-200
0-200

Bericht door RaDaR »

Ik had geen getallen genoem, dat was tech. :P :P Maar dat geeft niet.
Ik geef wekelijks na de verversing 20 ml profito. En dagelijks sochtends 4 ml carbo.
Mijn lampen branden 10,5 uur per dag. Met een pauze van 1,5 uur smiddags.
(deze bak is 180 L)
Ik merk sinds 2 weken dat de planten het beter doen. En harder groeien.
Vooral de Phyllanthus Fluitans heeft nog nooit zulke grote bladeren gehad. Sinds 3/4 maanden :D

Ik zie overigens nog geen reden om meer te doseren, het groeit allemaal goed.
trudy1942 schreef:RaDar.
Jij zegt dat je 2.5 ml profito en 5 ml. carbo toedient maar hoe groot is jouw bak in ltrs.?
Mijn bak is netto 200 ltr. en ik geef 5 ml profito en 8 ml carbo per dag en mijn vissen en garnalen hebben nergens last van maar ik heb het wel langzaam opgebouwd. Je mag best overdoseren maar dat ligt ook hoeveel planten je hebt. Mijn licht brand 8 uur per dag.