Advies nodig!
Re: Advies nodig!
Haha, succes met sparen!
-
MatthijsH
Onderwerp auteur - 1000+

Tanks
Volgende week komt mijn loon weer binnen dus kunnen we weer wat kopen
Volgende week komt mijn loon weer binnen dus kunnen we weer wat kopen
Hoi Matthijs.
Ik heb dit ven het Vivarium. Reken maar uit hoeveel vissen je kan hebben.
De gebruikelijke maatstaf voor het aantal vissen in het aquarium is één gram op vier liter water, men moet er dan van uit gaan dat het volwassen vissen zijn.
Hier onder enkele gewichten van de meest voorkomende vissen:
Neontetra 1 gr Bloedvlekzalm 4 gr
Kardinaaltetra 1,5 gr Sumatraan 5 gr
Kegelvlekbarbeel 1,5 gr Zwaarddrager 10 gr
Nannostomus soorten 1,5 gr Blackmolly 10 gr
Guppen 1,5 gr Maanvissen 20 gr
Bijlzalmen 1,5 gr Dwerg Goerami 4 gr
Dwergcichliden 4 gr Cichliden 30/70 gr
Ik heb dit ven het Vivarium. Reken maar uit hoeveel vissen je kan hebben.
De gebruikelijke maatstaf voor het aantal vissen in het aquarium is één gram op vier liter water, men moet er dan van uit gaan dat het volwassen vissen zijn.
Hier onder enkele gewichten van de meest voorkomende vissen:
Neontetra 1 gr Bloedvlekzalm 4 gr
Kardinaaltetra 1,5 gr Sumatraan 5 gr
Kegelvlekbarbeel 1,5 gr Zwaarddrager 10 gr
Nannostomus soorten 1,5 gr Blackmolly 10 gr
Guppen 1,5 gr Maanvissen 20 gr
Bijlzalmen 1,5 gr Dwerg Goerami 4 gr
Dwergcichliden 4 gr Cichliden 30/70 gr
-
MatthijsH
Onderwerp auteur - 1000+

@trudy,
Bedankt voor je advies! Dat is wel iets duidelijks. Maar ik vroeg me af of het ook uitmaakt welke verschillende lagen. De antennebaars bijvoorbeeld leeft op de bodem, neontetra's weer in het midden en de gourami's vanboven bij mij. Maakt dat geen verschil?
Bedankt voor je advies! Dat is wel iets duidelijks. Maar ik vroeg me af of het ook uitmaakt welke verschillende lagen. De antennebaars bijvoorbeeld leeft op de bodem, neontetra's weer in het midden en de gourami's vanboven bij mij. Maakt dat geen verschil?
Hoi Matthijs.
Nog 1
Enkele voorbeelden van samenstellingen voor een aquarium van:
Afmeting: 150 x 50 x 50 cm
Aquarium vb. 1 aantal Aquarium vb. 2 aantal
Bovenzwemmend Aplocheilussoorten 9 Bijlzalmen 9
Hoofdvis Kongozalmen 9 Knipstaarten 9
Middenzwemmend Bloedvlekzalmen 7 Kardinalen 9
Middenzwemmend Plaatjes 9 Minors 9
Bodembewoners Botia sidthimunki's 7 Botia sidthimunki's 9
Bodembewoners Corydorassoorten 7 Zoetwatergarnalen ?
Afmeting: 100 x 50 x 50 cm
Bovenzwemmend Halfsnavelbekjes 7 Epiplatyssoorten 7
Hoofdvis Sumatranen 7 Schaarvisjes 7
Middenzwemmend Kegelvlekbarbelen 7 Kardinalen 9/12
Middenzwemmend Black mollys 7 Plaatjes 7
Bodembewoners Botia sidthimunki's 7 Corydorassoorten 7
Afmeting: 70/80 x 40 x 40 cm
Bovenzwemmend Rijstvisjes Blauwoogjes 7 Rijstvisje 7
Hoofdvis Barbus titeya's 7 Hoogvinkarpers 7
Middenzwemmend Chinese danio's 7 Vuurstreeprasbora's 7
Middenzwemmend Zebravisjes 7 Zwarte tetra's 7
Van de samenstelling vissen zoals hiervoor is maar een voorbeeld, men kan daar ook van afwijken, maar wel als stelregel aanhouden, grote vissen en zwemmers in een aquarium van minimaal 120 / 150 cm.
Nog 1
Enkele voorbeelden van samenstellingen voor een aquarium van:
Afmeting: 150 x 50 x 50 cm
Bovenzwemmend Aplocheilussoorten 9 Bijlzalmen 9
Hoofdvis Kongozalmen 9 Knipstaarten 9
Middenzwemmend Bloedvlekzalmen 7 Kardinalen 9
Middenzwemmend Plaatjes 9 Minors 9
Bodembewoners Botia sidthimunki's 7 Botia sidthimunki's 9
Afmeting: 70/80 x 40 x 40 cm
Bovenzwemmend Rijstvisjes Blauwoogjes 7 Rijstvisje 7
Hoofdvis Barbus titeya's 7 Hoogvinkarpers 7
Middenzwemmend Chinese danio's 7 Vuurstreeprasbora's 7
Middenzwemmend Zebravisjes 7 Zwarte tetra's 7
Van de samenstelling vissen zoals hiervoor is maar een voorbeeld, men kan daar ook van afwijken, maar wel als stelregel aanhouden, grote vissen en zwemmers in een aquarium van minimaal 120 / 150 cm.
Ik heb niets met regels als zoveel cm of gram per liter enz.
Ik vind een aquarium bezetting koop je beetje bij beetje, dat wil wel zeggen school per school hoor
Je belangrijkste meet instrument ben je zelf.
Elke bak is ook wat anders en rustig kijken en kritisch zijn is belangrijker, jij ziet of je bak te druk wordt, of dat alles in de onderste laag zit en past daar je bestand op aan, je koopt ene bestand met je verstand niet met een liniaal of weegschaal.
Je bak kan op die manier ook rustig aan wennen aan de belasting, ik hou zelf aan niet meer dan een groep/vis per 2 weken, dan kan ik me zelf dwingen om kritisch te zijn en doe ik geen impuls aankopen in de winkel.
Geeft je ook de tijd je in de nieuwe bewoners te verdiepen voor ze er zijn
Ik vind persoonlijk de voorstel bestanden wat mager in aantallen, waarom 7 vissen van een scholen vis, doe er eens 20, das fijner voor de visjes en het is in mijn ogen stukken mooier, ga dan eens kijken wat nog bijpast
Ik vind een aquarium bezetting koop je beetje bij beetje, dat wil wel zeggen school per school hoor
Je belangrijkste meet instrument ben je zelf.
Elke bak is ook wat anders en rustig kijken en kritisch zijn is belangrijker, jij ziet of je bak te druk wordt, of dat alles in de onderste laag zit en past daar je bestand op aan, je koopt ene bestand met je verstand niet met een liniaal of weegschaal.
Je bak kan op die manier ook rustig aan wennen aan de belasting, ik hou zelf aan niet meer dan een groep/vis per 2 weken, dan kan ik me zelf dwingen om kritisch te zijn en doe ik geen impuls aankopen in de winkel.
Geeft je ook de tijd je in de nieuwe bewoners te verdiepen voor ze er zijn
Ik vind persoonlijk de voorstel bestanden wat mager in aantallen, waarom 7 vissen van een scholen vis, doe er eens 20, das fijner voor de visjes en het is in mijn ogen stukken mooier, ga dan eens kijken wat nog bijpast
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Hoi.
Dit komt van het Vivarium. Ik neem aan dat zij er verstand van hebben
Ik weet niet, wie dit schrijft, ik weet ook niet of ik gelijk heb ik geef alleen mijn mening maar, gebaseerd op mijn ervaring.trudy1942 schreef:Hoi.
Ik denk niet dat je een voorstel bestand van een ander zomaar aan een beginner moet linken, als je er zelf geen idee van hebt of dat een goed bestand is
Als ik dit lees en ik weet niet hoe het bedoeld is, maar ik denk dat de visjes bedoeld zijn als of en niet en, maar een meter bak met 7 sumatranen 7 schaarvisjes ? 7 kegelvlekken en 9 tot 12 kardinalen, met 7 blackmolly's en 7 plaatjes komt mij erg druk over en dan vullen ze ook de boven laag en bodem nog met vissentrudy1942 schreef:Hoi Matthijs.
Nog 1
Ik ben geen fan van sumatranen, dus ik zou zeggen neem 25 kegelvlekjes, ga eens 2 weken kijken en bepaal dan of je er nog wat bij wil.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Ja Stylz zou ook mijn bestand niet zijn. Ik heb geen idee waar men dit op baseert.
Ik denk eigenlijk dat je het zo moet lezen, lijkt me ook iets logischer.
Aquarium vb. 1 aantal
Aquarium vb. 2 aantal
Aquarium vb. 1 aantal
- Bovenzwemmend Halfsnavelbekjes 7
Hoofdvis Sumatranen 7
Middenzwemmend Kegelvlekbarbelen 7
Middenzwemmend Black mollys 7
Bodembewoners Botia sidthimunki's 7
Aquarium vb. 2 aantal
- Bovenzwemmend Epiplatyssoorten 7
Hoofdvis Schaarvisjes 7
Middenzwemmend Kardinalen 9/12
Middenzwemmend Plaatjes 7
Bodembewoners Corydorassoorten 7
Greetings...
Wat ik me dan afvraag: hoeveel wegen corydoras pygmaeus en indische modderkruipers (pangio kuhlii).
Ik zou 3*7=21
en 19*1=19
dus 40 gram vis hebben.
Dan zou ik een aquarium van 160 liter moeten hebben als ik alleen m'n 3 volwassen platy's en m'n 19 neon tetra's heb. Ik geloof dus zelf die regel ook niet. En dan heb ik op dit moment 6 pygmy's (Worden er over 2 weken er 15 in totaal) en 3 kuhlii's zitten. Daarnaast ook nog mini-japonica garnalen en binnenkort waarschijnlijk vuurgarnalen.
Ik zou 3*7=21
en 19*1=19
dus 40 gram vis hebben.
Dan zou ik een aquarium van 160 liter moeten hebben als ik alleen m'n 3 volwassen platy's en m'n 19 neon tetra's heb. Ik geloof dus zelf die regel ook niet. En dan heb ik op dit moment 6 pygmy's (Worden er over 2 weken er 15 in totaal) en 3 kuhlii's zitten. Daarnaast ook nog mini-japonica garnalen en binnenkort waarschijnlijk vuurgarnalen.
-
MatthijsH
Onderwerp auteur - 1000+

Aan de ene kant heb ik er zo ook mijn twijfels bij.
Kunnen er nog antennebaarsjes in mijn 1m aquarium?
Kunnen er nog antennebaarsjes in mijn 1m aquarium?
Ik vind het ook een beetje een rare regel...
Matthijs, in een meterbak kunnen zeker antennebaarsjes
Het is echter wel afhankelijk van wat je er nu allemaal al in hebt zitten.
Het zijn wel vrij stress gevoelige visjes en ik weet niet of dit goed gaat met een labeo...Nu misschien wel maar zodra hij wat groter wordt misschien niet meer.
Matthijs, in een meterbak kunnen zeker antennebaarsjes
Het is echter wel afhankelijk van wat je er nu allemaal al in hebt zitten.
Het zijn wel vrij stress gevoelige visjes en ik weet niet of dit goed gaat met een labeo...Nu misschien wel maar zodra hij wat groter wordt misschien niet meer.
Die regel met grammen is wel een hele aparte regel. Grammen zeggen totaal niks over de vis. Niet hoe belastend ie voor het water is of hoe groot hij word. Dus net als de regel met centimeters, is de regels met grammen in mijn ogen ook geen goede maatstaaf.
Daarnaast zijn die regels, voor zover ik het weet, nergens op gebaseerd en totaal uit de lucht gegrepen.
het klopt dat er mensen zijn die de regels zo'n beetje als wet gebruiken. Je zal op het vivarium wel zo iemand zijn tegen gekomen.
Als je met schaarvisjes de Rasbora trilinea bedoeld zou ik dat afraden. Dit worden vissen van meer dan 10cm die behoorlijk graag zwemmen. Zou ze minimaal in een aquarium van 150cm doen.
Daarnaast zijn die regels, voor zover ik het weet, nergens op gebaseerd en totaal uit de lucht gegrepen.
het klopt dat er mensen zijn die de regels zo'n beetje als wet gebruiken. Je zal op het vivarium wel zo iemand zijn tegen gekomen.
Als je met schaarvisjes de Rasbora trilinea bedoeld zou ik dat afraden. Dit worden vissen van meer dan 10cm die behoorlijk graag zwemmen. Zou ze minimaal in een aquarium van 150cm doen.
-
MatthijsH
Onderwerp auteur - 1000+

Ik zit er toch over na te denken om de Labeo weg te doen. Ik weet niet wat hij later als hij volwassen is gaat doen, en ik wil graag geen dooie
Ook wil ik graag dan een harem Betta's nemen. Want ik heb begrepen dat Betta's met een Labeo nou niet bepaald de beste keuze is.
Verder zijn de Antennebaarsjes nog niet op voorraad dus daar mag ik ook weer op wachten.
Maar verder nog iemand tips voor mijn 54L bakje?
Verder zijn de Antennebaarsjes nog niet op voorraad dus daar mag ik ook weer op wachten.
Maar verder nog iemand tips voor mijn 54L bakje?