omdat ik met het probleem blauwalg kwam te kampen moest ik daar wat aan gaan doen. naar meten en wat dingen met de filtering, voerwijze,verversing van water, lichtsterkte en duur veranderen, kwam ik erachter dat mijn afvalstoffen in mijn bak vrijwel nul waren,(nitriet nitraat ammoniak) met uitzondering van de fosfaat. bij regelmatige waterverversing blijf mijn nitraat op 0, en mijn fosfaat ging tegen nadering van waterverversing af en toe tegen de 2mg/l. naarmate de blauwalg vermeerderde zo verslechterde mijn planten groei, tot zeg maar nul. fosfaat word dacht ik wat afgebroken door planten groei. wat belangrijker is de redfield ratio waarde die wil je een algenarme bak hebben tussen de 10 en 20 zou moeten liggen. dat geeft de verhouding weer van nitraat, fosfaat en stikstof weer.
dmv een redfield calculator ben ik gaan testen en kijken hoeveel ik het beste voor die verhouding te krijgen water moet verversen en hoevaak.
nou na een vier keer waterververst te hebben en daarna met de hopelijke juist aangevende calculator kaliumnitraat toe te voegen, heb ik de blauwalg nu tot zover zichtbaar naar de bodem van de zee verbannen, wel na de vierde keer van toevoeging van kaliumnitraat heb ik een antibiotica kuurtje tegen blauw alg in mijn bak gedaan. na een week kon ik de resten blauw alg van de bodem afzuigen en van de planten trekken.
het nitraat waarde ligt nu op 15 mg/l en het fosfaat op een vrij stabile lijn van 0.6 mg/l, maar mijn mening denk ik zo goed gehandeld te hebben en door een stof toe te voegen het probleem opgelost te hebben(please)
Ook de planten schrikken echt wakker die ik eigenlijk al opgegeven had, en schieten aan alle kanten uit zo als het zou moeten zijn.
nu: was een lange uitleg maar een korte vraag:
Wie voegt er nog meer kaliumnitraat toe, of heeft hier ervaring mee?
Wie weet zie ik wat over het hoofd waardoor het misschien anders opgelost kan worden?
of misschien de bevestiging dat ik op deze manier idd de goede kant op ga.
En misschien verkeerde opvattingen in mijn verhaal wat verbeterd moeten worden?
nou wellicht is dit een brainstormer voor patman, die vaker een uitweg gevonden heeft.
Wie voegt ook
toevoeging van kaliumnitraat Kno3
Re: toevoeging van kaliumnitraat Kno3
Heel ILM,
wat kan ik er nog over zeggen? Je hebt de zaak geanalyseerd, je hebt juist gehandeld naar de resultaten hiervan en het probleem getackeld..
Prima beslissing toch? Maar voor degene die wat minder bedreven zijn in analyseren van feiten... niet zomaar doen.
En ook ik heb problemen waar ik mee kamp, zoals blauwalg in de Malawibak. Maar daar is geen gebrek aan nitraat, geloof me. Ik filter nu over Phosvec granulat, en ververs dagelijks 3 emmertjes water (Rio180)... Nu krijg ik hem er wel onder hoor.....uiteindelijk!
wat kan ik er nog over zeggen? Je hebt de zaak geanalyseerd, je hebt juist gehandeld naar de resultaten hiervan en het probleem getackeld..
Prima beslissing toch? Maar voor degene die wat minder bedreven zijn in analyseren van feiten... niet zomaar doen.
En ook ik heb problemen waar ik mee kamp, zoals blauwalg in de Malawibak. Maar daar is geen gebrek aan nitraat, geloof me. Ik filter nu over Phosvec granulat, en ververs dagelijks 3 emmertjes water (Rio180)... Nu krijg ik hem er wel onder hoor.....uiteindelijk!
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
ah dan heb ik het toch goed gedaan, ik vroeg me dat af omdat er weinig gesproken word over toevoeging van kaliumnitraat, of stoffen in die zin.
dus jij denkt niet dat het nitraat tekort is/was. eerlijk gezegd denk ik nog steeds van wel, want nu toevoeging van nitraat, schieten de planten de lucht weer in, en de alg is vrijwel weg (mede door bestrijdings middel).
Wat je zegt elke dag waterverversen heb ik ook een tijd gedaan, maar daar werd de blauw alg juist zwaar erger van.
ik hoop dat ik het probleem nu opgelost heb, dat ik naar een algenvrije bak kan tuuren.
Patman wat voeg jij toe aan je water qua water verbetering, planten voeding, vitamines en andere middelen die een positive werking hebben?
dus jij denkt niet dat het nitraat tekort is/was. eerlijk gezegd denk ik nog steeds van wel, want nu toevoeging van nitraat, schieten de planten de lucht weer in, en de alg is vrijwel weg (mede door bestrijdings middel).
Wat je zegt elke dag waterverversen heb ik ook een tijd gedaan, maar daar werd de blauw alg juist zwaar erger van.
ik hoop dat ik het probleem nu opgelost heb, dat ik naar een algenvrije bak kan tuuren.
Patman wat voeg jij toe aan je water qua water verbetering, planten voeding, vitamines en andere middelen die een positive werking hebben?
Bij jou was het waarschijnlijk wel nitraattekort (redfield) Maar in mijn malawibak is volop nitraat als ik niet voldoende ververs. Daar is weer sprake van een fosfaatoverschot in combinatie met een hoge nitraatwaarde. Ook reden genoeg voor blauwalg...
In de malawibak zijn planten ondergeschikt natuurlijk... in jouw bak niet neem ik aan...
Het wordt niet veel gedaan, Kaliumnitraat toevoegen, maar als je volgens Redfield rekent, en een nitraattekort hebt.. dan is het een optie... zoals je hebt gezien..
In de malawibak zijn planten ondergeschikt natuurlijk... in jouw bak niet neem ik aan...
Het wordt niet veel gedaan, Kaliumnitraat toevoegen, maar als je volgens Redfield rekent, en een nitraattekort hebt.. dan is het een optie... zoals je hebt gezien..
Groeten,
Patrick
Patrick
yep bij mij staan er redelijk wat planten in die mijn nitraat dus opsnoepen, en je hebt helemaal gelijk dat je bij jou dan veel moet verversen, en anders krijg je ook de schadelijke blauwe beestjes, haha.
Ik heb ook eerst getwijfeld of ik kno3 toegingvoegen omdat het bijna niet gebreukr wordt, laat staan dat ik het ergens kon kopen. maar wat je eerder poste, dat als je niet helemaal goed weet wat je toevoegd en waarom, dan kan hetb wel mis gaan met zo een stofje.
Ik heb ook eerst getwijfeld of ik kno3 toegingvoegen omdat het bijna niet gebreukr wordt, laat staan dat ik het ergens kon kopen. maar wat je eerder poste, dat als je niet helemaal goed weet wat je toevoegd en waarom, dan kan hetb wel mis gaan met zo een stofje.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem.
En om nu hetzelfde topic nog een aan te maken leek me ook weer wat veel
. (mag altijd verplaatst worden door het beheer hoor! )
Maargoed.
Mijn nitraat is 0 mijn nitriet is ook 0 maar mijn fosfaat is ook onmeetbaar hoog! (het blauw is bijna zwart) Nu heb ik het water half om half verdund met osmose water en blijft het heel diep donker blauw (tetra testje). Dus dan denk ik dat verversen bij mij ook niet echt heel veel zin heeft. (heb nu al 100 liter aquarium water vervangen door 100 liter osmose water. en nog steeds hetzelfde resultaat.
Iemand een idee wat ik moet doen?
En om nu hetzelfde topic nog een aan te maken leek me ook weer wat veel
Maargoed.
Mijn nitraat is 0 mijn nitriet is ook 0 maar mijn fosfaat is ook onmeetbaar hoog! (het blauw is bijna zwart) Nu heb ik het water half om half verdund met osmose water en blijft het heel diep donker blauw (tetra testje). Dus dan denk ik dat verversen bij mij ook niet echt heel veel zin heeft. (heb nu al 100 liter aquarium water vervangen door 100 liter osmose water. en nog steeds hetzelfde resultaat.
Iemand een idee wat ik moet doen?
gr, Rico
Testje nakijken
meet je kraanwater er is mee, of een beetje water uit een fles uit de winkel. Als hij daar ook allemaal zulke hoge waardes aangeeft.