vraagje(s)

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
ragna
0-200
0-200

vraagje(s)

Bericht door ragna »

Hallo, ik zit nu al de gehele middag en avond op dit forum te kijken en ik heb me toch maar aangemeld. Omdat iedereen elkaar echt super tips geeft hier heeeeel leerzaam eigenlijk.

Ik denk er al een tijdje aan om een aquarium aan te schaffen. Maar omdat iedereen hier altijd veels te makkelijk over denkt zit ik al een aantal dagen dingen uit te zoeken met betrekking op de waterkwaliteit en allerlei andere dingen. Nu heb k twee vragen

1. Ik heb een aquarium gezien van ferplast dubai 120 met een interne filter nu zit deze filter aan de rechterkant en bovenin zie ik een soort gaten. Wat k me afvraag is of dat dan te uitstroom is. Zoals ik overal tegenkom is de uitstroom richting waterovervlak belangrijk voor de waterbeweging. Mits deze het water niet openbreekt. Maar k weet niet hoe je een foto hier upload van het desbetreffende aquarium.

Vraag 2. Heb me ingelezen in de ph de kh en co2. Tot zover snap ik het allemaal maar nu kom ik overal nitriet tegen. En nitrietpieken en dat het schadelijk kan zijn voor het onderwaterleven. Maar kan je hier iets aan doen als je hier last van heb.

Ook heb ik me door een vriend laten adviseren om het aquarium zowiezo een maandje te laten draaien met alles erop en eraan maar zonder vissen uiteraard. Is dit een goed advies zelf had hij 3 zout water aquariums en ik zou graag een zoetwater aquarium willen.

Bedankt alvast

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: vraagje(s)

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA, Ragna. Je gaat zeker antwoord krijgen op jouw vragen.

Alles over het plaatsen van foto`s lees je hier(klik)
Greetings...

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hallo Ragna,

Welkom op het forum :)

op vraag 1 heb ik geen antwoord voor je (dat aquarium heb ik nooit van dichtbij gezien.)

Vraag 2 over de nitrietpiek hangt erg samen met het advies van die vriend.
Dat advies opvolgen zorgt voor de beste kans op een gezonde start van je aquarium. Die nitrietpiek komt tijdens die maand indraaien ergens in week 3 ongeveer. Dat is de tijd die de bacteriën nodig hebben om voldoende te groeien om de afvalstoffen af te breken via nitriet naar nitraat. Nitriet is uitermate ongezond voor je vissen en zolang je nitriet naar nitraat omzetting nog niet goed voor elkaar is, loopt de concentratie daarvan dus flink op. De nitrietpiek... De omzetting van ammonium naar nitriet is sneller op gang dan de omzetting van nitriet naar nitraat

succes, Fenna

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Hallo Ragna, welkom hier :lol:

Goed dat je je eerst inleest voor je aan een aquarium begint, dat is altijd goed. Zou eigenlijk iedereen moeten doen voor het aanschaffen van een dier :tums:

Ik heb het filter opgezocht, maar het lukt me niet om de foto te copiëren. Bedoel je dit aquarium met filter?
http://www.ferplast.com/en/shop/dubai-120-walnut
Dat filter heeft een soort bakje aan de onderkant van het gat, dat is inderdaad de uitstroom. Waarom dat bakje eronder zit weet ik niet, het lijkt mij dat dat de stroming belemmert en dat lijkt me niet heel handig. Maar misschien hebben andere mensen daar ervaring mee, ik niet.

Als je het aquarium een maandje laat indraaien voor je je dieren plaatst, dan krijg je je nitrietpiek al voor je je dieren plaatst. En daarna over een paar weken verspreid je dieren plaatsen, niet alles in 1x anders krijg je nog een nitrietpiek. Maar als je het zo doet zoals die vriend het zegt, dan komt het gewoon goed.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Roy H
Als ik op die link klik en ga naar foto album instellingen krijg ik alleen te zien abonneer en nog eens abonneer maar geen creeer een album. Die afbeelding van jou ziet er heel anders uit. Mij lukt het ook niet om foto's te plaatsen.
Gr. Trudy

Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

Hallo Ragna,

Goed zeg dat je eerst aan het inlezen bent.

Wat betreft nitriet heeft Fenna je dit al uitgelegd. Ter aanvulling, na het indraaien van vier weken, wanneer de nitriet gezakt is en je bacterien in het filter hun werk doen kunnen je visjes er in. In principe zal nitriet dan niet weer voorkomen in je aquarium. Tenzij je filterbacterien afsterven door bijvoorbeeld het filter te lang stil te zetten of chemische middelen te gebruiken die je biologische media in het filter om zeep helpen. Het enige wat je dan kunt doen is water verversen, meten voor nitriet en meer water verversen tot het evenwicht weer hersteld is. Maar zoals gezegd, een beetje aquariaan voorkomt dit probleem.

Qua aquarium is de Dubai een goede keus. :lol: Ik vind hem net iets beter afgewerkt dan de Juwel. Ik heb zelf de Dubai 100. En dus ook dat filter. De uitstroom vindt plaats door het pijpje links bovenin. (blauwe pijl op schema) Je kunt die draaien, naar oppervlak bijvoorbeeld. De pomp zit namelijk aan de linkerkant in de behuizing onderin. (vooraanzicht) Een pijpje loopt daardoor ook naar boven naar de uitstroom ( door het active kool filter). De rest van de gaten is instroom. Het filtermedia zit in aparte tubes. Dat is wel handig. Je kunt die verwijderen. Ik heb ooit een gebruikt om er een filter voor een kleiner bakje van te maken. Staafverwarming zit er ook in.

Nu gebruik ik dit filter niet. De reden dat ik voor de Dubai koos is omdat het filter makkelijk te verwijderen is en ze voorzieningen hebben getroffen voor het plaatsen van een buitenfilter. Niet alleen zitten er uitsparingen aan de achterkant (moet je wel nog even stukje plastic verwijderen. Maar dat is daarvoor bedoeld), maar er zitten aan beide zijkanten ook kleine uitsparingen voor snoeren. En de lampenkap loopt op rails. Geloof me, dat is wel zoooooo praktisch. Mocht je geen buitenfilter overwegen, bij aanschaf of in de toekomst, dan zou ik voor de Juwel kiezen daar dit bluewave filter wel mega veel ruimte in beslag neemt. Maar dat is aan jezelf. Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.