Welk filterzand?
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Welk filterzand?
Mijn keuze voor bodembedekking is zo goed als zeker gevallen op filterzand, aangezien ik hier veel voordelen over lees. Ik heb twee sites gevonden die dit verkopen, namelijk hier en bij Wildkamp, hier
Is dit hetzelfde soort zand? Ik vind het prijsverschil van ruim 10 euro per zak nogal aanzienlijk. Wildkamp verkoopt ook nog eens drie soorten. Volgens mij is de 0.40-0.80 mm het best toch?
Mijn vrouw heeft echter haar zinnen gezet op zwart fijn grind. Lees ook vaak dat de vissen dan beter tot hun recht komen. Is dat echt zo en zo ja, kan je het dan misschien mengen of een zwarte grindlaag bovenop het filterzand leggen?
Is dit hetzelfde soort zand? Ik vind het prijsverschil van ruim 10 euro per zak nogal aanzienlijk. Wildkamp verkoopt ook nog eens drie soorten. Volgens mij is de 0.40-0.80 mm het best toch?
Mijn vrouw heeft echter haar zinnen gezet op zwart fijn grind. Lees ook vaak dat de vissen dan beter tot hun recht komen. Is dat echt zo en zo ja, kan je het dan misschien mengen of een zwarte grindlaag bovenop het filterzand leggen?
Re: Welk filterzand?
Dat ligt eraan welke vissen je hebt, aangezien veel bodemsoorten ervan houden om lekker in het zand te woelen. Wel komen de kleuren van sommige vissen beter uit op zwart grind. Als je zwart grind op het zand legt gaat het toch allemaal door elkaar als je de bodem afhevelt, dus dat maakt niks uit. Ik weet niet of bodemvissen het wel zo fijn vinden als grind en zand door elkaar zit en het oogt denk ik ook niet echt natuurlijk. Planten komen wel beter tot hun recht in grind, omdat ze in dik zand nog wel eens kunnen verstikken. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Tom
Tom
Greetings, Tom :)
Ik zou filterzand van de Wildkamp kopen. Stuk goedkoper en je zou het ook nog eens kunnen afhalen zodat je niet met die verzendkosten zit te kijken. Slibt niet dicht en idd de kleinste korrel kiezen.
Greetings...
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb inmiddels besteld bij Wildkamp, er kwamen geen verzendkosten bij dus laat het lekker thuis bezorgen.
Twee zakken van 25 kilo, zo heb ik ruim genoeg en kan ik misschien zelfs nog wat verhogingen maken hier en daar. Een volledig vlakke bodem vind ik niet echt mooi en natuurlijk. Was nog geen 15 euro kwijt, geen geld dus.
Twee zakken van 25 kilo, zo heb ik ruim genoeg en kan ik misschien zelfs nog wat verhogingen maken hier en daar. Een volledig vlakke bodem vind ik niet echt mooi en natuurlijk. Was nog geen 15 euro kwijt, geen geld dus.
Daar kan ik ook iets mee! 
Dat is idd geen geld, ik ga het ook maar bestellen.
Dat is idd geen geld, ik ga het ook maar bestellen.
Ik heb ook die van Wildkamp. Twee zakken besteld, zonder bezorgkosten. De zakken werden al snel, elk verpakt in een doos, thuisbezorgd. Geloof alleen dat de bezorger van TNT de ziektewet in ging die middag. Hahaha.
Bij mij gaat het er hopelijk snel in (in de bak dus).
Dennis
Bij mij gaat het er hopelijk snel in (in de bak dus).
Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?
Ik heb het eergisteravond besteld en gistermorgen al binnen. Netjes! En dat zonder verzendkosten.
Ik heb het zojuist ook al in mijn 54L bakje gedaan. Die mag nu indraaien en dan kunnen de vissen erin.
Ik heb het zojuist ook al in mijn 54L bakje gedaan. Die mag nu indraaien en dan kunnen de vissen erin.
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

Hier kwam het gisteren binnen, inderdaad elke zak verpakt in een doos. Bezorger was er minder blij mee, daarom maar even geholpen met naar boven sjouwen
Gaan jullie het nog uitspoelen? Las dat dit niet nodig was bij dit type zand, maar toch even vragen.
Gaan jullie het nog uitspoelen? Las dat dit niet nodig was bij dit type zand, maar toch even vragen.
Ik heb het niet gedaan. Heb het gewoon geprobeerd en het ziet er nu goed uit. De waas valt ook behoorlijk mee
Ik heb mijn filterzand juist wel uitgespoeld. Er komt evengoed vuil vanaf, dit wil ik zeker niet in mijn bak hebben.
Ik zou dus ongeachte welke bodembedekking dan ook, het altijd uitspoelen.
Je kan problemen beter voor zijn, dan dat je dalijk weer allerlei ingrepen moet gaan doen om het goed te krijgen.
Ik zou dus ongeachte welke bodembedekking dan ook, het altijd uitspoelen.
Je kan problemen beter voor zijn, dan dat je dalijk weer allerlei ingrepen moet gaan doen om het goed te krijgen.
Greetings...
-
Marsellus74
Onderwerp auteur - 0-200

En wat is dan de beste manier? Alles in een emmer gooien, water erbij door elkaar husselen? En dan proberen het water eruit te krijgen zonder zand mee te spoelen natuurlijk. 
Dat is een manier, Je kan het ook met een emmer en een slang doen. Slang op en neer halen in het zand, net
zolang totdat je schoon water krijgt.
Er zal altijd een beetje zand wegspoelen, maar das te verwaarlozen.
Er zijn er ook die het in het aquarium zelf doen, maar dan moet je hem steeds leeg maken en weer vullen,
met emmer lijkt me handiger.
zolang totdat je schoon water krijgt.
Er zal altijd een beetje zand wegspoelen, maar das te verwaarlozen.
Er zijn er ook die het in het aquarium zelf doen, maar dan moet je hem steeds leeg maken en weer vullen,
met emmer lijkt me handiger.
Greetings...