Bio CO2 voor 450 liter?
Bio CO2 voor 450 liter?
Hallo,
Mijn vraag is kort en simpel: kan ik in een aquarium van 450 liter bruto BIO-CO2 gebruiken voor plantenbemesting?
Mijn vraag is kort en simpel: kan ik in een aquarium van 450 liter bruto BIO-CO2 gebruiken voor plantenbemesting?
Re: Bio CO2 voor 450 liter?
Ja, dat kan.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Maar misschien vind je het ook leuk als ik een toelichting geef....
Ik had een literflesje met brouwsel op de rio240 (240 liter), en dat was voldoende. Ik heb ook de indruk dat er weinig CO2 via de diffussor ongebruikt de lucht in werd geslingerd. Het kan dus zijn dat op 450 de diffussor amper gevuld blijft. Je kan proberen een 2 literfles te gebruiken, of twee van een liter, of... maakt niet zoveel uit eigenlijk.
Het gaat meer om de hoeveelheid CO2 er gefabriceerd wordt. En dat is naarmate je meer volume hebt natuurlijk ook meer CO2 per tijdseenheid. (Waarschijnlijk gaat 10 liter even lang mee als 1 liter, dus daar hoef je het niet voor te doen.)
Ik had een literflesje met brouwsel op de rio240 (240 liter), en dat was voldoende. Ik heb ook de indruk dat er weinig CO2 via de diffussor ongebruikt de lucht in werd geslingerd. Het kan dus zijn dat op 450 de diffussor amper gevuld blijft. Je kan proberen een 2 literfles te gebruiken, of twee van een liter, of... maakt niet zoveel uit eigenlijk.
Het gaat meer om de hoeveelheid CO2 er gefabriceerd wordt. En dat is naarmate je meer volume hebt natuurlijk ook meer CO2 per tijdseenheid. (Waarschijnlijk gaat 10 liter even lang mee als 1 liter, dus daar hoef je het niet voor te doen.)
Groeten,
Patrick
Patrick
Bedankt voor het snelle antwoord.
Jij zegt dus dat een fles van 10 liter evensnel leeg is dan eentje van 1 liter omdat de hoeveelheid per tijdseenheid die geproduceerd wordt gelijk is
Jij zegt dus dat een fles van 10 liter evensnel leeg is dan eentje van 1 liter omdat de hoeveelheid per tijdseenheid die geproduceerd wordt gelijk is
Ja, mits je het recept ook aanpast.
Stel, 200 gram suiker, 1 gram gist in 1 liter -> 54 liter gas in 14 dagen
2000 gram suiker, 10 gram gist in 10 liter -> 540 liter gas in 14 dagen.
Als je het gistgehalte lager houdt gaat hij wel langer mee, maar produceert minder gas per dag.
Als je 1 arbeider 200 kilo zand laat wegscheppen dan is hij daar 3 uur mee bezig,
Als je 10 arbeiders 2000 kilo zand laat wegscheppen dan doen ze daar ook 3 uur over... theoretisch.
Pas als je 5 arbeiders het werk laat doen, dan zal het wel 6 uur duren..
Ik draaf door he? ja, ik draaf door..
Stel, 200 gram suiker, 1 gram gist in 1 liter -> 54 liter gas in 14 dagen
2000 gram suiker, 10 gram gist in 10 liter -> 540 liter gas in 14 dagen.
Als je het gistgehalte lager houdt gaat hij wel langer mee, maar produceert minder gas per dag.
Als je 1 arbeider 200 kilo zand laat wegscheppen dan is hij daar 3 uur mee bezig,
Als je 10 arbeiders 2000 kilo zand laat wegscheppen dan doen ze daar ook 3 uur over... theoretisch.
Pas als je 5 arbeiders het werk laat doen, dan zal het wel 6 uur duren..
Ik draaf door he? ja, ik draaf door..
Groeten,
Patrick
Patrick
hoeveelheid per tijdseenheid per gram gist... dan wel jaRon schreef:Bedankt voor het snelle antwoord.
Groeten,
Patrick
Patrick
Nu kan ik effe niet volgen:
1 liter fles levert 54 liter gas
10 liter fles levert 540 liter gas
tot hiertoe snap ik het, maar die zijn allebei evensnel leeg?
1 liter fles levert 54 liter gas
10 liter fles levert 540 liter gas
tot hiertoe snap ik het, maar die zijn allebei evensnel leeg?
Dat komt omdat de gistbeestjes er een bepaalde tijd over doen om het zuiker op te eten.
Als bijv. 10 korreltjes gist er 10 minuten over doen om 10 korreltjes zuiker op te eten, dan zullen 20 korreltjes gist er ook 10 minuten over doen om 20 korreltjes zuiker op te eten. Alleen zullen die 20 korreltjes meer scheten (CO2) laten dan dat groepje van 10 korreltjes.
Als bijv. 10 korreltjes gist er 10 minuten over doen om 10 korreltjes zuiker op te eten, dan zullen 20 korreltjes gist er ook 10 minuten over doen om 20 korreltjes zuiker op te eten. Alleen zullen die 20 korreltjes meer scheten (CO2) laten dan dat groepje van 10 korreltjes.
gr, Rico
Dus de overtollige scheten verdwijnen in de lichtbak en worden dus niet opgenomen in het water?
Is 10 a 15 mg CO2 per liter water een veilige waarde om mee te starten. Als ik een hogere waarde wil zal ik dus de diffusor moeten aanpassen?
yep, groter diffusor-oppervlak, meer CO2 in het water.
Groeten,
Patrick
Patrick
En met Suiker is het verhaal hetzelfdeRico schreef:Dat komt omdat de gistbeestjes er een bepaalde tijd over doen om het zuiker op te eten.
Groeten,
Patrick
Patrick
Slotvraagje:
De druppeltestjes voor CO2 zijn die een beetje betrouwbaar?
De druppeltestjes voor CO2 zijn die een beetje betrouwbaar?
Nee, die zijn puur indicatief; te weinig of teveel CO2... geen waarde.
De enige juiste methode is het meten van de KH (druppeltest) en het meten van de pH.. bij voorkeur met een digitale meter, anders met druppels. En dan met ons rekenblad berekenen. (als je dat excelblad probeert kun je het effect van 0,5 pH eenheid bij een bepaalde KH goed zien.. vandaar, hoe nauwkeuriger hoe beter)
De enige juiste methode is het meten van de KH (druppeltest) en het meten van de pH.. bij voorkeur met een digitale meter, anders met druppels. En dan met ons rekenblad berekenen. (als je dat excelblad probeert kun je het effect van 0,5 pH eenheid bij een bepaalde KH goed zien.. vandaar, hoe nauwkeuriger hoe beter)
Groeten,
Patrick
Patrick