Natuurlijk wel, sowieso al voor de gezelligheid en het directe contact met anderen die dezelfde hobby hebben.
De kennis die je met elkaar uitwissel via een lezing, een open gesprek e.d., is toch anders dan die je op het internet vindt.
Catfish schreef:Ik vraag me af of het de kosten waard zijn vergeleken met wat je ervoor terug krijgt. Dit verschilt misschien per vereniging en de mensen die er lid zijn/besturen..?
Moet je niet lid zijn van een vereniging voor een aquariumkeuring? En moet je per se je bakkie laten keuren als je lid bent..?
Ik vind het de kosten dubbel en dwars waard en ik kan iedereen adviseren om eens bij een vereniging in zijn/haar buurt te gaan kijken. Zolang je niet in een vereniging zit en/of geen lid bent geweest, is het oordelen over iets wat je niet kent.
Als je een aquariumkeuring wilt dien je lid te zijn van een aquariumvereniging die is aangesloten bij de NBAT en nee, je bent zeker niet verplicht om mee te doen aan deze keuringen. Hoewel het wel zeer leerzaam is, om het wel eens een paar keer te doen. Meerdere verenigingen doen ook een soort van beginnerskeuring/aspirantenkeuring/advieskeuring. Wat een manier is om 1 op 1 de problemen van je bak te bespreken en direct aan te pakken.
Meer voordelen die je via een vereniging hebt:
Gratis plantjes van leden en dat zijn allen plantjes die uit een aquarium komen en dus niet moeten veranderen naar hun onderwatervorm.
Soms gratis vissen of voor een schijntje. Dit s afhankelijk of je hobbykwekers in je vereniging hebt.
Direct hulp, bij een defect van aquarium en/of andere hulpmiddelen, zoals o.a. filters en verwarming. Ook op zondag, avonden en 's nachts als de winkels dicht zijn.
Heel veel kennis uit ervaring en niet door na-apen van wat men zelf ook kan lezen op het internet, slechts een telefoontje verwijderd van je huis en mocht het probleem groter zijn, dan direct hulp. Bijvoorbeeld opvang van je vissen als je aquarium is gaan lekken.