Beste leden,
Ik heb mijn oude aquarium van 1,20 leeg gehaald omdat er een in lek zit, dit wordt nu een nieuwe aquarium van de zelfde maat.
Ik heb mijn vissen die er inzaten verplaatst tijdelijk naar een 80 cm bak, maar nu zit ik met een probleem.
Ik lees veel over voorstanders en tegenstanders van bodemvoeding?
Wat kan ik het beste doen wel of geen bodemvoeding, en wat zou ik eventueel er dan wel in kunnen doen voor een goede groei van de planten??
Daarnaast, welke bodem bedekking moet ik nemen? ik heb voornamelijk op dit moment siervissen zwemmen, waaronder tetra's, guppen, platys en blackmolly's (wil later naar andere tropische vissen maar op dit moment nog niet)
Zwemmen deze vissen liever op grind, of zand? wat raden jullie mij aan?
Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groeten,
Stephanie
help
Re: help
Een voedings bodenm is in mijn oge alleen bedoeld voor de verkoop je bak is er alleen maar slechter mee af en jij ook.
Vaak al binnen een maand gaat de bodem omdat hij zo compact is rotten en krijg je er allerlei vormen van ellende door.
Je krijgt je grind wat normaal eeuwig mee gaat nooit meer gewassen dus je moet telkens nieuw grind komen, leuk voor de winkel maar je zou normaal alleen hoeven uitspoelen, grind gaat langer mee dan jij zelf.
Planten voeding doe je het best via de waterkolem door EI methode of andere vormen van water bemesting, zie het als pokon voor de plantjes de planten die via de wortels voeding krijgen kan je een kleibolletje geven.
Ik geef de voorkeur aan afgerond grind 2 mm of zo, bv van dennerle dat is veilig voor vissen met baarddraden nooit scherp grind nemen, je kan ook filterzand nemen of soil.
Vaak al binnen een maand gaat de bodem omdat hij zo compact is rotten en krijg je er allerlei vormen van ellende door.
Je krijgt je grind wat normaal eeuwig mee gaat nooit meer gewassen dus je moet telkens nieuw grind komen, leuk voor de winkel maar je zou normaal alleen hoeven uitspoelen, grind gaat langer mee dan jij zelf.
Planten voeding doe je het best via de waterkolem door EI methode of andere vormen van water bemesting, zie het als pokon voor de plantjes de planten die via de wortels voeding krijgen kan je een kleibolletje geven.
Ik geef de voorkeur aan afgerond grind 2 mm of zo, bv van dennerle dat is veilig voor vissen met baarddraden nooit scherp grind nemen, je kan ook filterzand nemen of soil.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0