hulp nodig bij mijn aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
iris88
0-200
0-200

hulp nodig bij mijn aquarium

Bericht door iris88 »

mijn aquarium draait nu geruime tijd, donkere grond en een aantal planten het betreft een ferplast dubai 125 liter.
Vandaag ben ik naar een prachtige winkel gegaan en heb ik 5 kardinaal tetra's gekocht en 5 hyphessobrycon en was er 1 dwerg kogelvisje over in een bak die er erg zielig bij zat (geen ziekte) maar bleef achter met zijn groei en die heb ik gratis mee gekregen genaamd Henk :D
Nu zit ik te denken over met wat wil ik het uit gaan breiden....... wij zijn beide gek op discussen maar ik heb geen verstand van die vissen? kan je die in een 125 liter bak houden een koppel, kan je er mee kweken? kunnen er andere vissen bij? verder vind ik de kersenbuik altijd erg leuk (koppeltje) vanwege de kleintjes die in het bekkie worden gehouden en je bent ze zo weer kwijt. ik wil absoluut geen plaatjes, guppys of molly's die kweken als een gek en dat hoeft voor mij niet. ramirezi vind ik ook een leuke vis maar goed ik zoek dus een mooie kleurrijke vis waarmee ik kan kweken in mijn bak.........advies?
groetjes iris

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: hulp nodig bij mijn aquarium

Bericht door Roy H »

Discussen kunnen zeker niet in jouw bak, die is veel te klein. Ditzelfde geldt ook voor maanvissen.

De kersenbuikjes zouden kunnen. Hou er alleen rekening mee dat wanneer ze jongbroed hebben ze erg terrotoriaal
zijn en agressief kunnen zijn naar de andere bewoners.
Verder zul je er voor moeten zorgen dat er voldoende verstopplekken en planten aanwezig zijn.

Ipv de ramirezi zou je mss beter voor de Microgeophagus altispinosa kiezen.
Deze zijn veel sterker dan de ramirezi, en qua uiterlijk lijken ze erg veel op elkaar.
Je zou wel beter voor maar een cichlidesoort kunnen kiezen ivm stress in de bak.

Dat kogelvisje is leuk maar stelt weer bepaalde eisen, zie link: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus
Greetings...

Breakytom
0-200
0-200

Bericht door Breakytom »

Hallo Iris,

Als je discusvissen wilt gaan nemen dan gaat de dwergkogelvis waarschijnwaarschijnlijk aan de vinnen van de discusvissen bijten. Wat zijn de afmetingen van je bak? Discusvissen kunnen ook pas vanaf een bak van 150 cm. Het beste was geweest om de kogelvis in een apart bakkie te houden, dan was er namelijk meer keus voor je bak. Als je geen kogelvis erin had gehad , had je ook bijvoorbeeld een koppeltje dwerggoerami's kunnen nemen. Als je besluit de kogelvis te houden, dan zou je moeten zoeken naar een vis die net zoals de tetra's aardig snel zijn, ook al heb ik ook geen voorkeur om tetra's bij dwergkogelvissen te houden, aangezien ik het zelf ook geprobeerd heb, totdat de kogelvis ondanks alle slakken toch aan de vinnen van de tetra's begon.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Tom
Greetings, Tom :)

Onderwerp auteur
iris88
0-200
0-200

Bericht door iris88 »

bedankt voor de reactie's dan gaat de discus het niet worden :D
ik hou het wel bij de wat kleinere visjes zoals een gezelschap bak hoort.
bedankt
groetjes

Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Voor jouw formaat aquarium zou ik uitgaan van een scholenvis. Afhankelijk van de grootte hou je het dan op 10 tot 15 vissen, met wat Google werk vind je vanzelf wel wat er in jouw aquarium van de vis die je leuk vind past.

Daarbij kun je dan een leuke blikvanger doen, bijvoorbeeld een kleinere Colisa zoals de Lailia of Chuna. Maar hier zijn ook genoeg andere opties zoals inderdaad een Ramirezi.

Daarnaast kun je er dan nog iets op de bodem bij doen. Corydorassen zijn hier het makkelijkst voor, maar bijvoorbeeld kuhlii's zijn ook goed mogelijk.

Als laatste zou je dat nog aan kunnen vullen met garnalen.

Mijn advies zou dus zijn om van 1 van je 2 scholenvissen afscheid te nemen en 1 van de 2 uit te breiden. Dus de kardinaal tetra's of hyphessobrycon. Daarnaast kun je op bovenstaande manier dus verder uitbreiden.

Tip: lees je via Hobbykwekers of Aquavisie ook eens in op vissen soorten die je leuk lijken. Zo kom je er al snel achter wat wel en niet mogelijk is en voorkom je dat je vissen koopt die later helemaal niet op hun plaats blijken te zitten.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

of je neemt de data base :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0