Ik heb een 60x35 aquarium met op dit moment guppen en vuurgarnaaltjes. Ik moet zeggen dat het een grote bende is. Wat ik ook doe, hoe vaak ik ook schoon maak, al het troep blijft op de steentjes liggen. Onze filter heeft mijn vader iets mee gedaan waardoor hij niet meer zo hard blaast, want alle visjes konden er gewoon niet meer tegenin zwemmen, zo hard als hij ging. Nu gaat hij dus wat zachter waardoor het troep maar minimaal wordt meegezogen. En ik heb heel veel guppen die alleen maar blijven voortplanten en alles onder poepen dus het is binnen de kortste keren al een grote zooi!
Dit is mijn bak toen hij net was schoongemaakt: (immiddels met javamos en garnalen)
http://oi60.tinypic.com/axlkxz.jpg
Alle planten zijn inmiddels 2x zo groot en knip ik af en toe af. Wat betreft mijn guppen en garnalen, die doen het uitstekend. De laatste die dood is gegaan is volgens mij een halfjaar geleden.
Maar nu heb ik besloten om alles op zijn kop te gooien en een nieuw bestand te gaan houden. Alle guppen worden morgen opgehaald door iemand met een veel groter aquarium, dus die komen goed terecht. De garnaaltjes houd ik. Het zijn er nu 9 volgens mij. Ik wil heel graag hulp!
Ik wil dus nieuwe visjes aanschaffen. Maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, weet ik niet waar ik moet beginnen met zoeken naar geschikte vissen. Ze moeten:
- in een bak van 60x35 kunnen
- NIET snel voortplanten
- Visjes die met een paar vuurgarnaaltjes kunnen.
En ohja, de plantjes. Hoe plaatsen jullie die? Halen jullie die helemaal uit het bakje en verspreid je die gewoon mooi in de bak en plaats je die gewoon in het grint? Gaan ze dan niet dood? Op dit moment heb ik ze dus gewoon in het bakje zitten en dan in het grint gedrukt.
En dan nog de kleine slakjes. Die zich als kool voortplanten en ook geen houden meer aan is. Hoe doen jullie dat toch? Elke week haal ik er wel een stuk of 30 uit. Je kan wel spreken over een plaag! Ik zat te denken om een helena slak aan te schaffen. Kan die alleen leven, of moet er een soort genootje bij?
Jullie merken vast wel dat dit topic een warboel is geworden en ik even niet weet waar ik aan moet beginnen! Ik hoop dat mensen tussen zitten die mij heel graag uit de brand willen helpen! Waar moet ik beginnen?