Slakkenplaag
Slakkenplaag
Het onderwerp zegt het al...een van mijn aquaria zit bomvol met slakken. Iemand tips wat ik hier tegen kan doen? Een paar slakken vind ik niet erg maar volgens mij zijn het er ondertussen over de honderd...
Re: Slakkenplaag
Je kan even googlen over "Helena slakken" en kijken of het geschikt is voor jou.Coco86 schreef:Het onderwerp zegt het al...een van mijn aquaria zit bomvol met slakken. Iemand tips wat ik hier tegen kan doen? Een paar slakken vind ik niet erg maar volgens mij zijn het er ondertussen over de honderd...
Bij mij heeft het goed en redelijk snel geholpen alleen toen de slakken weg waren begonnen ze aan mijn garnalen dus heb ze nu op 1 na weg gedaan.
Je zou een stukje groente zoals sla of komkommer in je bak kunnen leggen en kijken of ze hier op af komen. als ze er opzitten kun je ze er zo uitpakken.
Bedankt voor de reacties!
Komkommer heb ik een aantal keer geprobeerd...maar dat was geen succes, wel voor de overige bewoners overigens!
De Helena slak als me die aan de garnalen gaat zeg ik nee. Heb ook ergens gelezen dat ze slakken goed opruimen maar vervolgens zelf een plaag kunnen worden
Misschien nog tips in omloop?
Komkommer heb ik een aantal keer geprobeerd...maar dat was geen succes, wel voor de overige bewoners overigens!
De Helena slak als me die aan de garnalen gaat zeg ik nee. Heb ook ergens gelezen dat ze slakken goed opruimen maar vervolgens zelf een plaag kunnen worden
Misschien nog tips in omloop?
Tomaat schijnt ook goed te werken. Dat helenaslakken achter garnalen aan gaan heb ik in mijn bak nog nooit gezien.
De Macrobrachium Assamensis (Roodschaargarnaal) lust ook wel een slakje. Heb ze hier vaak genoeg in een slakkenhuis zien zitten peuteren.
De Macrobrachium Assamensis (Roodschaargarnaal) lust ook wel een slakje. Heb ze hier vaak genoeg in een slakkenhuis zien zitten peuteren.
Greetings...
Vaak ligt de oorzaak bij je zelf, je voert te veel of je hebt een algen kweek fabriek waardoor je te veel slakken krijg, of te veel ze zijn in balans met het voedsel aanbod.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Kogelvisjes zijn ook echte slakken eters. Het zijn echter ook vinnenbijters...en ze lusten ook wel een garnaaltje. Dus niet echt geschikt voor een geselschapsbak .. Mijn cpo 's zijn ook goeie slakken bestrijders 
Het klopt wel dat wanneer je teveel voert, je een slakkenplaag kan veroorzaken en vervolgens in stand houdt, maar dat is niet altijd het geval. Probeer wat minder te voeren of 2x per dag een klein beetje. Heb je veel last van alg?
Het klopt wel dat wanneer je teveel voert, je een slakkenplaag kan veroorzaken en vervolgens in stand houdt, maar dat is niet altijd het geval. Probeer wat minder te voeren of 2x per dag een klein beetje. Heb je veel last van alg?
Die had ik idd ook al gezien.. Maar heb je dan niet de kans dat je er ook garnalen mee vangt..? 
Betwijfel of zo'n slakkenval echt werkt. Denk dat je beter de oorzaak kunt aanpakken wat vaak te veel voeren is. Als je minder gaat voeren word alles door de vissen opgegeten voor het bij de slakken terecht komt. Op den duur houd je dan niet veel slakken meet over 
Als je wel voor een slakkenval gaat zullen de garnalen niet een heel groot probleem vormen. Die kun je altijd weer uit je slakkenval vissen.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg dieren die wel een slakje lusten. Maar zorg er wel voor dat je die dieren niet zomaar in je bak stopt. Je moet ze dan namelijk nog wel een hele tijd blijven houden en als je ze dan niet leuk vind is dat ook niet echt handig.
Ook moeten ze de andere medebewonders natuurlijk ook niet gaan lastig vallen.
De beste optie blijft het voedseloverschot aan te pakken vind ik.
Als je wel voor een slakkenval gaat zullen de garnalen niet een heel groot probleem vormen. Die kun je altijd weer uit je slakkenval vissen.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg dieren die wel een slakje lusten. Maar zorg er wel voor dat je die dieren niet zomaar in je bak stopt. Je moet ze dan namelijk nog wel een hele tijd blijven houden en als je ze dan niet leuk vind is dat ook niet echt handig.
Ook moeten ze de andere medebewonders natuurlijk ook niet gaan lastig vallen.
De beste optie blijft het voedseloverschot aan te pakken vind ik.
Voedseloverschot lijkt me sterk...ik voer ze maar om de dag.
Heb ook geen last van alg in die bak.
Heb de bak in april overgekocht...toen had ik niet gezien dat er slakken in zaten want ze zaten allemaal in de bodem, toen waren het er al best veel.
Cpo zal niet gaan in de bak want ik heb er al florida kreeften in zitten, heb deze helaas nog nooit zien eten aan de slakken.
Ga eens een tomaat proberen dan!
Bedankt voor de reacties zover!
Heb ook geen last van alg in die bak.
Heb de bak in april overgekocht...toen had ik niet gezien dat er slakken in zaten want ze zaten allemaal in de bodem, toen waren het er al best veel.
Cpo zal niet gaan in de bak want ik heb er al florida kreeften in zitten, heb deze helaas nog nooit zien eten aan de slakken.
Ga eens een tomaat proberen dan!
Bedankt voor de reacties zover!
Zelfs als je om de dag voert kan het wel degelijk een voedseloverschot zijn. Als je namelijk te veel in een keer voert word dus niet alles meteen opgegeten en zal dus een tijdje in het aquarium blijven liggen. Dan zullen de slakken daar dus mooi van eten.
Als je minder slakken wil maakt het niet uit hoe vaak je voert maar hoeveel per keer.
Als je minder slakken wil maakt het niet uit hoe vaak je voert maar hoeveel per keer.
wat ik ook al eerder aangaf en das wat Rick ook zegt, slakken plagen hebben meestal een oorzaak, in een gewone schone bak ontstaan geen slakken explosies.
al die slakken worden ergens door in leven gehouden, normaal blijft je aantal gewoon binnen de perken.
Ga je nu slakken uitvangen dan heb je kans dat je problemen alleen maar groter worden, vermoedelijk zijn die slakken n.l. zeer nuttig voor jou bezig
al die slakken worden ergens door in leven gehouden, normaal blijft je aantal gewoon binnen de perken.
Ga je nu slakken uitvangen dan heb je kans dat je problemen alleen maar groter worden, vermoedelijk zijn die slakken n.l. zeer nuttig voor jou bezig
Ok dan ga ik eens proberen met minder voeren. Zou ik dan snel resultaat moeten zien?
Hoe weet ik of ik teveel of te weinig geef?
Hoe weet ik of ik teveel of te weinig geef?
Dat is lastig het is ook veel gevoel, hoeveel bodem visjes heb je, je moet eigenlijk net zo geven dat ze allemaal wat hebben, maar dat er niet echt iets blijft liggen.
dat is lastig als je snelle boven zwemmers hebt en bv corry's wat help is dan voor de tragere vissen gericht wat te voeren.
dat is lastig als je snelle boven zwemmers hebt en bv corry's wat help is dan voor de tragere vissen gericht wat te voeren.