Gaten in Staurogyne

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Gaten in Staurogyne

Bericht door aquarioot »

Sinds een week heb ik mijn bak heringericht(water 50% behouden)
plantenbestand:
-hemianthus callitrichoides(blijft loskomen door algeneters die door het grind kruipen)
-Staurogyne repens
-Rotala Yao Yai
-1 javavaren

die Staurogyne heb ik mooi verdeeld en sinds een dag of 3 beginnen de bladeren donkere gaten in te vallen. Ik dacht misschien aan een Kalium tekort maar ik voeg dagelijks 4ml Aqua Rebell NKP(nitraat-kalium-fosfaat) toe en CO2 staat in het geel(vissen nergens last van)
2x in de week voeg ik profito toe(40 ml per week op een 110liter netto bak)
Hebben jullie een ander gedacht hierover?
Afbeelding

waterwaarden momenteel:

GH7
KH7
PH6,6
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0,8

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Gaten in Staurogyne

Bericht door Linda »

De repens is een plantje die voedingsstoffen vooral uit de bodem haalt. Een kleibol bij de wortels is dus altijd aan te raden.
Je hebt geen plantenetende vissen in je bak verder? Mijn ervaring bij een vriendin van mij is dat veel vissen/slakken dit een smakelijk plantje vinden..

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Staurogyne is zeer makkelijk en stelt haast geen eisen,kleibolletjes zijn zeker geen vereiste.
Ik heb namelijk ook staurogyne en vul er elke week de vuilbak mee :mrgreen: groeit als kool :P
Op de foto vindt ik je staurogyne echter nogal flauw van kleur,normaal ziet die er fris hel groen uit wat bij jou ook niet het geval is :( Jouw plantjes komen wel wat meer tekort dan wat klei ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Staurogyne is zeer makkelijk en stelt haast geen eisen,kleibolletjes zijn zeker geen vereiste.
Ik heb namelijk ook staurogyne en vul er elke week de vuilbak mee :mrgreen: groeit als kool :P
Op de foto vindt ik je staurogyne echter nogal flauw van kleur,normaal ziet die er fris hel groen uit wat bij jou ook niet het geval is :( Jouw plantjes komen wel wat meer tekort dan wat klei ;)
Maar jouw bak is ook niet te vergelijken met de onze omdat jij een gesloten systeem hebt Erik... :roll:
En mijn repens ging duidelijk beter groeien met behulp van 'wat klei' :P

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Dat klopt,bij mij werkt het geheel anders ;)
Klei kost niets,dus proberen mag je zeker wel.........,toch heb ik de indruk dat deze plantjes echt wegkwijnen :roll:
Gisteren was ik op een bijeenkomst met vertegenwoordigers van sera :lol:
Al snel merkte ze op dat ik niet zomaar een toeschouwer was en er totaal andere theorieën op na hou waarop ze zelf niet goed wisten hoe daarop te reageren :D Had wel een super leuke namiddag met de sera boys die meer van mij dan ik van hun geleerd heb :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Dat klopt,bij mij werkt het geheel anders ;)
Klei kost niets,dus proberen mag je zeker wel.........,toch heb ik de indruk dat deze plantjes echt wegkwijnen :roll:
Gisteren was ik op een bijeenkomst met vertegenwoordigers van sera :lol:
Al snel merkte ze op dat ik niet zomaar een toeschouwer was en er totaal andere theorieën op na hou waarop ze zelf niet goed wisten hoe daarop te reageren :D Had wel een super leuke namiddag met de sera boys die meer van mij dan ik van hun geleerd heb :D
Maar wat is dan de reden dat ze wegkwijnen..?
Ik las dat je 2x per week profito toevoegt, terwijl het beter is om de wekelijkse dosis over 1 dagen te verdelen dan over twee. Planten hebben iedere dag voedingsstoffen nodig.
Het kan ook nog zo zijn dat de repens zich aan het omzetten is van emers (bovenwater) naar submers (onderwater) cultuur.
Hij verliest dan zijn bladeren om later nieuwe onderwater bladeren te vormen..

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Inderdaad weinig aan toe te voegen ;)
Tijd geven voor het omzetten,is nodig bij elke plant!
Dagelijks bemesten met kleine dosis ipv wekelijks veel te veel in 1 keer :D
Staurogyne is echter zo makkelijk dat ik nauwelijks wat gemerkt heb van het omzetten,sloeg vrijwel onmiddelijk aan wat me zeker niet met elk plantje lukt!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Inderdaad weinig aan toe te voegen ;)
Tijd geven voor het omzetten,is nodig bij elke plant!
Dagelijks bemesten met kleine dosis ipv wekelijks veel te veel in 1 keer :D
Staurogyne is echter zo makkelijk dat ik nauwelijks wat gemerkt heb van het omzetten,sloeg vrijwel onmiddelijk aan wat me zeker niet met elk plantje lukt!
Ja, maar zoals je zelf al zei in een ander topic, iedere bak is anders. Je kunt 4 bakken naast elkaar zetten met elk precies dezelfde toevoegingen, waarden etc. maar toch zullen ze niet allemaal precies dezelfde resultaten boeken ;)

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Zo is het,toch dwing ik elke bak naar iets moois ;)

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Ik heb bij mijn vorige inrichting een hele poos dagelijks profito toegediend ipv 2xper week en dat gaf sneller tekorten dan wat ik nu doe.
Enige wat ik nu sterk in de gaten moet houden is de verhouding nitraat/fosfaat.

Daarom denk ik er ook sterk over na om naar de EI methode over te gaan. Iemand voor of tegen?

Ik hoop dat het inderdaad de overgang is naar onderwater wat ik hier meemaak. Alhoewel me verteld werd dat de bovenste blaadjes de nieuwe waren en het net die zijn die afsterven.

Ook heb ik deze keer wel een substraat als voedingsbodem gebruikt. Bij mijn vorige bak stak ik kleibolletjes maar door de bodem te stofzuigen is die klei blootgeraakt en trok dit helemaal op niks meer. Wat ik wel kan doen is de easy life root sticks gebruiken indien dit echt nodig zou zijn, die zouden zo snel niet oplossen bij contact met water?

qua vissen heb ik het onderstaande:
black mollys
kegelvlekbarbelen
kardinaaltetra's
1 colisa lalia
hele boel anatome helena slakjes

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Profito moet je eigenlijk iets overdoseren wil je tegemoet komen aan de behoeften van je plantjes.

EI-methode ik zeg ja!
Ik volg hem zelf ook. Dit principe gaat uit van een overdosering dus kun je nooit een tekort hebben.
Deed je al iets met Co2? Dit is geen vereiste met Ei. Er zijn ook co2 vrije bakken maar dan moet je ook je lichtduur inkorten.

Dus je gebruikt nu een voedingsbodem..? Misschien is dat het probleem wel. Voedingsbodems wordt tegenwoordig vaak afgeraden omdat het maar 6 mnd werkt waarna je vervolgens alles weer uit je bak mag halen om je voedingsbodem te vervangen. Gevolg: Hoop rommel...Veel werk..
Kijk anders even naar de worteltjes van de repens. Als zijn wortels zwart zijn kan het aan de bodem liggen..

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

de bak draait pas een week.
Voedingsbodem zou dus nog top moeten zijn nu, na een hele poos is die zijn werking kwijt, dat weet ik. maar dat zou nu nog geen nadelen mogen hebben.
Ik geef Co2 met drukflessen. Telkens 10,5uur CO2 en 10,5 uur licht.(2uur startverschil tussen de 2) Co2 staat geelgekleurd dus meer dan voldoende, vissen hebben nergens last van dus dit mag ik zo houden?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

aquarioot schreef:de bak draait pas een week.
Voedingsbodem zou dus nog top moeten zijn nu, na een hele poos is die zijn werking kwijt, dat weet ik. maar dat zou nu nog geen nadelen mogen hebben.
Ik geef Co2 met drukflessen. Telkens 10,5uur CO2 en 10,5 uur licht.(2uur startverschil tussen de 2) Co2 staat geelgekleurd dus meer dan voldoende, vissen hebben nergens last van dus dit mag ik zo houden?
Ja dat is prima, zolang je vissen inderdaad geen tekenen vertonen van co2 overschot. Ik heb zelf ook een poos mijn co2meter op geel gehad..
Misschien heeft je repens gewoon moeite om aan te slaan. Soms gebeurd dat. Je zegt hem opgedeeld te hebben ik kleinere stekjes. Zaten er overal al worteltjes aan? Best kans dat wanneer hij een wat groter wortelgestel heeft hij ineens begint te groeien. Wat je nog zou kunnen proberen is toch je profito dagelijks te gaan toevoegen en de dosering iets te verhogen. Overdoseren kan geen kwaad. Onderdoseren is veel schadelijker voor planten.

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

er zaten overal worteltjes aan. Het zal wellicht wel de overgang zijn, hopelijk want het begint herfst te worden bij die staurogyne hoor :lol:

Ik ga overschakelen op de EI methode. Kan je dan nog iets doen met profito? of is dit volledig nutteloos en teveel voeding.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

aquarioot schreef:er zaten overal worteltjes aan. Het zal wellicht wel de overgang zijn, hopelijk want het begint herfst te worden bij die staurogyne hoor :lol:

Ik ga overschakelen op de EI methode. Kan je dan nog iets doen met profito? of is dit volledig nutteloos en teveel voeding.
Ik geloof dat je met de Ei ook profito kunt gebruiken...Maar daar weet stylz meer vanaf. Dan kun je hem in ieder geval opmaken, anders is het ook zonde :)