dat wil ik helemaal niet

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

dat wil ik helemaal niet

Bericht door Erick »

De algen beginnen toe te slaan. Op de ruit, kienhout en steen. Ik doe om de week water verversen (40 liter). Verder heb ik 2 ledbalken, 1 kleur (brand 12 uur) en 1 wit (Brand 9 uur) . Verder gebruik ik na iedere waterwissel plantenvoeding van easylife en dat carbospul van hs aqua. Wat doe ik fout?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: dat wil ik helemaal niet

Bericht door Linda »

Erick schreef:De algen beginnen toe te slaan. Op de ruit, kienhout en steen. Ik doe om de week water verversen (40 liter). Verder heb ik 2 ledbalken, 1 kleur (brand 12 uur) en 1 wit (Brand 9 uur) . Verder gebruik ik na iedere waterwissel plantenvoeding van easylife en dat carbospul van hs aqua. Wat doe ik fout?
Dat is moeilijk te zeggen met zo weinig informatie..
Iedere bak heeft last van alg. De een meer dan de ander. Sommige algen worden gezien als plaag en andere worden weer gezien als mooi en natuurlijk. Je kunt alg in je bak nooit helemaal voorkomen. Maar wel onder controle houden als alle factoren stabiel zijn. Co2, licht, plantenvoeding/sporenelementen, plantenbestand/visbestand. Hier moet een balans in zitten anders krijg je inderdaad alg..
Als je zowel carbo als easylife alleen toevoegt na het water verversen kan het zo zijn dat je planten voeding tekort komen. Zij zijn de grootste concurrenten van alg. Zorg er dus goed voor. Planten hebben iedere dag voeding en co2 nodig. Jij eet toch ook niet maar 1x per week?

Wat voor 'n alg is het?
Hoeveel 'carbo/easylife spul' doe je erin en wanneer. Hoeveel planten heb je in je bak staan. Hoeveel bewoners.
Hoelang draait je bak. Waar staat hij in de kamer. Komt er direct zonlicht bij. Wat voor 'n filtersysteem heb je.
Dus ik zou zeggen, kom maar op met de info, alles wat je kunt bedenken.
Foto's zijn ook altijd welkom ;)

AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

Lastig dat je last van alg hebt, kan me voorstellen dat je er het liefst van af wilt komen! Mijn eerste gedachte: 12 uur verlichting aan is wel behoorlijk lang, misschien helpt het om de verlichtingstijd iets terug te schroeven?
Zelf heb ik een bak zonder co2 toevoer, die mag ik maximaal 8 uur verlichten per dag... (Maar dat betekent natuurlijk niet dat jouw bak ook maar 8 uur verlicht kan worden, ik zeg alleen dat ik 12 uur verlichten best wel veel vind)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Wat catfish al aangeeft wat voor alg is het soms zet dat je gelijk op het goede spoor.

Wat voor elke bak handig is, is een CO2 checker http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... erle/71265
Veel problemen ontstaan uit een gebrek aan CO2, is je verlichting te sterk dan zakt je CO2 na een paar uur naar nu, gevolg is dat planten suikers gaan lekken en je alg krijgt.

Uiteraard moeten alle andere sporenelemeneten ook voldoende aanwezig zijn, maar 9 van de 10 keer is te lage CO2 de oorzaak.
Daarom mag een CO2 checker eigenlijk niet ontbreken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Kan het zijn dat dat algenproces al een paar weken aan de gang is en nu pas echt openbaart. Ik heb vanavond weer getest en kom nu aan de 19 mg/l. Zo hoog is het sinds opstarten nog niet geweest.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

CO2 is inderdaad zeer belangrijk,maar zeker niet de enige mogelijke reden dat je algen hebt.
Een aquarium dat goed draaid,zoals men dat weleens zegt,heeft nauwelijks last van algen.
Jouw aquarium zal dus duidelijk niet draaien zoals het hoort,en CO2 zal hier zeker wel een rol in spelen maar of het enkel te lage CO2 zal zijn is geen zekerheid.
Je moet namelijk het totaal pakket bekijken,en indien nodig alles nog eens herbekijken.
Verlichting,CO2,filtratie,stroming,bodem,macro+micro voedingsstoffen,watersamenstelling,ph......etc
Allemaal parameters die ergens een stabiel geheel moeten gaan vormen,alvorens je een alg arm aquarium zal hebben.
Enkel focussen op CO2 zal niet het gewenste resultaat brengen.
Zorg voor goede maar vooral stabiele waterwaarden!!!
Hecht geen geloof aan wondermiddeltjes zoals carbo,deze zijn namelijk best te missen als je aquarium wel op orde staat ;) Als al je waarden op punt staan en je dan ook je voedingsstoffen en CO2 op peil houd is er slechts nog een weinig geduld nodig om het aquarium te zien opleven zonder algproblemen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef:CO2 is inderdaad zeer belangrijk,maar zeker niet de enige mogelijke reden dat je algen hebt.
Een aquarium dat goed draaid,zoals men dat weleens zegt,heeft nauwelijks last van algen.
Jouw aquarium zal dus duidelijk niet draaien zoals het hoort,en CO2 zal hier zeker wel een rol in spelen maar of het enkel te lage CO2 zal zijn is geen zekerheid.
Je moet namelijk het totaal pakket bekijken,en indien nodig alles nog eens herbekijken.
Verlichting,CO2,filtratie,stroming,bodem,macro+micro voedingsstoffen,watersamenstelling,ph......etc
Allemaal parameters die ergens een stabiel geheel moeten gaan vormen,alvorens je een alg arm aquarium zal hebben.
Enkel focussen op CO2 zal niet het gewenste resultaat brengen.
Zorg voor goede maar vooral stabiele waterwaarden!!!
Hecht geen geloof aan wondermiddeltjes zoals carbo,deze zijn namelijk best te missen als je aquarium wel op orde staat ;) Als al je waarden op punt staan en je dan ook je voedingsstoffen en CO2 op peil houd is er slechts nog een weinig geduld nodig om het aquarium te zien opleven zonder algproblemen.
maar als nog 90% van je problemen ontstaat uit CO2 tekort :mrgreen:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Als je voor 90% gezond bent,ben je helaas nog voor 10 % ziek en presteer je niet optimaal :mrgreen:
In 1840 was er een zekere Justus freiherr von liebig die onderzoek verrichte naar wat men sindsdien de wet van Liebig is gaan noemen.De wet van liebig houd in dat een plant voor zijn groei afhankelijk is van de stof die in geringste mate aanwezig is,en of helemaal niet aanwezig is.Ontbreekt er dus 10 % dan heb je dus weinig aan de resterende 90% want je hebt geen ideale conditie en dus creëer je een handicap ten opzichte van je plantengroei.
Gevolg is kans op algen,deze liggen namelijk permanent op de loer je te bezoeken als de condities gunstig voor ze zijn.Algen zijn grootmeesters in hun aanpassingsvermogen,planten niet en dus was en is deze wet van liebig nog steeds voor de volle 100 % actueel ;)

Ook stylz wist dit natuurlijk,want het is basis kennis in de aquaristiek.
De reden waarom hij het liever niet over die 10% had was gewoon om mij uit mijn tent te lokken vermoedelijk :P

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Nee hoor ik wilde je niet uit je tent lokken en ja uiteraard was dat bekend had je iets anders verwacht maatje :mrgreen:

Blijft wel dat je 90% van de mensen die stromplend uit de woestijn komen water geeft en niet moet gaan denken wie weet heeft deze ijzer te kort, dikke kans dat hij dood gaat aan vocht tekort terwijl je hem onderzoekt op ijzer te kort :mrgreen:

Kijk eerst of je CO2 te kort hebt met algen problemen heb je dat niet !!!! check dan of je wie weet CO2 tekort hebt !!!!
heb je dat niet ga dan eens kijken of er een ander tekort is :lol:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Nee hoor ik had met zekerheid van 100% geen twijfel dat liebig jou gekend zou zijn,maar misschien is er dan toch weer iemand wat wijzer uit geworden :mrgreen:

Nee stylz in de woestijn krijg je me niet,zoals gekend loop ik nooit met emmertjes water rond,ik filtreer het alleen :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:mrgreen: Hahahaha Clash of the titans weer bezig?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

:lachen: wie een beetje humor heeft kan hier toch best om lachen ;)
90% informatief en 10% humor houdt alles wat luchtig niet? :D

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Ik zit nu op de 15 mg/l CO2. En ik gebruik bio co2

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

Hoi.
Zorg dat je nitraat/fosfaat verhouding goed is. Ik had ook veel algen. Ben nitraat en fosfaat gaan toevoegen en mijn algen gingen op zijn retour. Mijn verhoudingen zijn 20 ppm nitraat en 2 ppm fosfaat. Ga snel groeiers er in zetten. Verlichting max. 8 uur.
Gr. Trudy

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

in mijn ogen zit er geen magie in de verhouding nitraat fosfaat dat is de in mijn ogen achterhaalde redfield ratio.

Maar door het op 20:2 te houden voorkom je wel 2 mogelijke tekorten :)

Daarnaast zijn er nog veel meer te korten die alg kunnen veroorzaken en die moet je ook aan pakken, ik vind de redfieldratio een incomplete EI methode.