Geen co2 vs. water verversen

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Geen co2 vs. water verversen

Bericht door Larske »

Op mijn 60cm aquarium zit geen co2, puur met de reden dat ik het aquarium al jaren heb en planten altijd goed hebben gegroeid zonder. Ik vind het de investering daarom niet waard.

Nu lees ik op verschillende websites dat waterwissels worden afgeraden i.v.m. de stabiliteit van co2 in het aquarium.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Zijn waterwissels in dit geval wel aan te raden, en zo ja met welke frequentie?

stylz
1000+
1000+

Re: Geen co2 vs. water verversen

Bericht door stylz »

Gilles zegt daar op zijn blog wel wat nuttige dingen over :lol:

http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Dit werkt alleen met bakken met echt weinig verlichting, als je meer licht mooi vind heb je een probleem :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Zijn afsluiter is eigenlijk wel duidelijk. Tenzij je vloeibare co2 toevoegt vermijd je het best waterverversingen. Ik voeg dagelijks vloeibare co2 toe, dus ik ga wel moeten verversen.

Breda
0-200
0-200

Bericht door Breda »

Water verversen doe je alleen als het noodzakelijk is voor je aquarium. Het zelfde met CO2 voeg je alleen toe als het noodzakelijk is voor je aquarium.
Het eerste en verstandige is om te kijken hebben mijn planten CO2 nodig en hoeveel.Heb je geen toevoeging van CO2 nodig plaats dan geen CO2 installatie.
Het zelfde met vloeibare CO2 producten deze dwingen je tot het water verversen. Vloeibare CO2 producten en ook enkele CO2 tabletten bevatten giftige stoffen die je vissen, garnalen en dergelijke kunnen doden.
Een goed bemest aquarium breekt de afvalstoffen van de vissen en dergelijk af. Je moet alleen het waterpeil van je aquarium in de gaten houden. Deze moet wekelijks op peil gebracht worden hiermee doe je al een de van je waterverversing.
Mijn advies voordat je cO2 toevoeg. Zoek uit wat je planten nodig hebben voor meststoffen. Ga dan kijken wat voor jouw de beste mogelijkheid is om dit toe te voegen. Kijk ook naar de gevoeligheid van je vissen. Zeker met snel wisselende waterwaardes.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Breda schreef:Water verversen doe je alleen als het noodzakelijk is voor je aquarium. Het zelfde met CO2 voeg je alleen toe als het noodzakelijk is voor je aquarium.
Het eerste en verstandige is om te kijken hebben mijn planten CO2 nodig en hoeveel.Heb je geen toevoeging van CO2 nodig plaats dan geen CO2 installatie.
Ik ben het hier dus niet erg mee eens :P , maar ja dat zal niemand hier erg verbazen, dit is in mijn ogen een stuk uit de oude doos en een stuk klopt gewoon niet.
Ik heb niet alles geciteerd maar ben het eigenlijk nergens erg met je eens :lol:

Waterverversen doe je alleen als het noodzakelijk is ? waneer is dat dan ? wat meet je dan, wat zie je ?
CO2 voeg je alleen toe als het noodzakelijk is voor je aquarium ? je bedoeld je planten toch en waar zie je dat dan aan ? of wacht je op algen problemen ?
Je hoeft niet te kijken of je planten CO2 nodig hebben alle planten hebben CO2 nodig.
Je planten bepalen niet of zijn extra CO2 nodig hebben dat bepaald je verlichting, afhankelijk van de sterkte van je belichting heb je wel of geen CO2 nodig, verlichting stem je af op wat je zelf mooi vind of op de meest licht behoeftige plant, dat bepaald de keuze wel of geen CO2 niets anders.
Afhankelijk daarvan produceert je bak genoeg CO2 uit zich zelf of niet, zo niet dan moet je aan de CO2 das geen nice to have.
Het water op niveau houden heeft totaal niets met waterverversen te makken, dus is zeker geen deel van je water verversing je vult immers aan, verversen zou betekenen ook een deel water afvoeren.
elk aquarium breekt zo'n beetje alle rest stoffen af, dat is iets waar het bijna nooit spaak loopt na de eerste 3 weken.
Vloeibare CO2 is idd giftig als je de dosering te boven gaat, daar onder is het onschadelijk voor je dieren en planten, hoewel zo als vallesneria maar een halve dosis mogen hebben in het begin.
deze stoffen worden volledig afgebroken en er blijft geen giftig iets achter want het bevat geen gifstoffen, alleen koolstof,waterstof en zuurstof.
Welke gevoeligheid met snel wisselende waterwaardes ? vissen vinden waterverversen heerlijk als je niet ververst maar alleen aanvult zonder verder dingen te doen om je water kwaliteit goed te houden (we hebben daar hier een expert in :lol: ) dan is dat gedoemd te mislukken, je water kwaliteit gaan nl maar een kant uit de verkeerde.

Ga je dan opeens wel verversen dan gaat je bak idd in een soort doodsslinger waar je niet zo maar ff uit komt.

Sorry maar ik ben het niet erg met je adviezen eens :lol:
Ik hoop dat je e.a. toe kan lichten ben benieuwd hoe jou bak het doet b.v. en hoe je jou ziens wijze onderbouwd.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik voel me aangesproken stylz :duim:
Wat stylz schrijft over CO2 is de enige waarheid,planten hebben altijd CO2 nodig!
Ik geloof gerust dat er mensen een aquarium met succes in stand houden zonder extra CO2 toediening.
Deze mensen hebben er echter geen idee van hoe hun aquarium er zou uitzien als ze wel gebruik zouden maken van CO2 toediening! Het verschil is enorm,zonder CO2 toediening kan dus maar de groeisnelheid ligt merkelijk veel lager.
Problemen met algengroei en of het moeilijk kunnen houden van de wat moeilijkere planten zijn dan ook dikwijls gelinkt aan CO2 gebrek.

In tegenstelling tot stylz ben ik geen voorstander van vloeibare koolstof,gezien ik er niet van overtuigd ben dat het product geheel onschadelijk is op lange termijn.
Persoonlijk vindt ik carbo ook onzin,als je enig niveau wenst te halen kom je er niet zonder echte CO2 toediening!
Bio CO2 is veel goedkoper en effectiever dan carbo,begrijp dus niet waarom sommigen naar een minderwaardig en duurder alternatief grijpen met bedenkelijke bijwerkingen.

Dat vissen zot zijn van waterwissels zit vooral tussen de oren ;)
Pomp eens een emmer oud water uit je bak en giet die er onmiddellijk weer in,de visjes gaan net hetzelfde reageren omdat ze denken dat er wat te eten valt :lol:

Stylz is een voorstander van de ei methode,en dus een groot waterververser ;)
Ei voorstanders zien een aquarium zonder verversen niet zitten,stylz weet nochtans dat het wel kan vanwege mijn bijdrage ;) Desondanks heeft stylz wel grotendeels gelijk,wie geen water ververst moet wel het nodige doen om waterkwaliteit op niveau te houden.Wie hier echter in slaagt,creëert een leefomgeving die constanter is dan de ei aanhangers met hun grote waterwissels.De meeste aquarianen slagen hier echter niet in!

Voor mezelf kan ik echter stellen,dat water verversen nooit noodzakelijk is :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Helemaal gelijk Erik :)
Maar in het stukje waar ik op reageer is denk ik iets anders bedoeld dan de manier waarop jij het voor elkaar krijgt niet te verversen, of het constanter is en of je waardes niet toch wat weg lopen in de loop van de jaren kan je over van mening verschillen, resultaat wat je haalt is gewoon goed.

Wat hier geadviseerd wordt is alleen verdamping aanvullen dat is al een deel van de verversing en verder is blijkbaar niets nodig, dat is een route naar ellende, dus ik vraag me af wat er nog meer gedaan wordt en hoe de bak er dan bij staat.

Ik heb mn twijfel bij dergelijke adviezen en zou trouwens ook een leek niet aanraden om jou methode zo maar toe te gaan passen Erik :P
Mensen zijn wat huiverig van CO2 maar juist CO2 zorgt er voor dat aquarium houden makkelijker wordt, je kan dan aanpassen aan de hoeveelheid CO2 die je verlichting vraagt, wie weet heel weinig (checker) of wat meer maar je blijft uit de algen hoek weg.
Ik ben geen voorstander van verversen zo als je stelt ik zie het als een noodzakelijk kwaad om mn waterwaardes te beheersen en te weten wat ze zijn.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Mijn vermoeden in dit stukje gaat een beetje dezelfde richting uit,maar zeker zijn we niet.
Zeker zijn we pas als we een foto van de bak te zien krijgen waaruit we de nodige conclusie kunnen trekken.
In tegenstelling tot de talrijke ei voorstanders,zeg maar de new school aquarianen die grote waterwissels als een noodzakelijk kwaad beschouwen,blijf ik uitdrukkelijk bij mijn mening dat een gesloten systeem veel constanter en stabielere waarden heeft.Maar......er is een grote maar aan verbonden en daar deel ik stylz zijn mening dan volledig in.Wie dit wenst te verwezenlijken heeft heel wat kennis en ervaring nodig om hieraan te beginnen.
Als ik zie hoeveel tijd en energie ik investeer in mijn aquariumwater,dan is dit zeg maar een hobby/passie op zich!
Ikzelf haal er enorm veel voldoening uit een gesloten systeem in stand te houden,maar zoals stylz al aangeeft is dit niet voor iedereen weggelegd. Er vanuit gaan dat een beetje verdamping aanvullen voldoende is om alles in stand te houden is echt old school,gedateerd en bewezen fout! Er vanuit gaan dat verversen absoluut noodzaak is en de absolute sleutel tot succes is,is even fout ;) De sleutel tot succes is juist om met regelmatige onderhoud een stabiele leefomgeving te creëren,CO2 is in beplante bakken hierin een grote hulp!
De drempel om CO2 toe te passen is naar mijn mening vooral het financiële aspect,de hoge kostprijs van een CO2 systeem schrikt af :| Bio CO2 echter kost bijna niets en doet het even goed,ikzelf gebruik alleen bio 2 ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Jeeeeeeeetje...Wat zijn oude mensen toch altijd lang van stof.... :P
Geweldig om te lezen jullie twee!

Ik zou het niet erg vinden nooit meer waterwissels te hoeven doen...Ik gebruik lekker ouderwets de emmer en haal er wekelijks 4x 12 liter uit...en 4x 12 liters weer in...... Mijn rug is niet blij met mij kan ik wel stellen...Gelukkig wil mijn man voor mij een aansluiting maken voor een tuinslang in de kelder...
Ik ben alleen bang dat ik de ervaring een beetje mis daarin..maar wat niet is kan nog komen :)
Plus het feit dat ik ook een EI-er ben!! :mrgreen:
Ik stechel wel een beetje...ik ververs 40% ipv 50% shhhhtt!!!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Catfish schreef:Jeeeeeeeetje...Wat zijn oude mensen toch altijd lang van stof.... :P
Geweldig om te lezen jullie twee!

Ik zou het niet erg vinden nooit meer waterwissels te hoeven doen...Ik gebruik lekker ouderwets de emmer en haal er wekelijks 4x 12 liter uit...en 4x 12 liters weer in...... Mijn rug is niet blij met mij kan ik wel stellen...Gelukkig wil mijn man voor mij een aansluiting maken voor een tuinslang in de kelder...
Ik ben alleen bang dat ik de ervaring een beetje mis daarin..maar wat niet is kan nog komen :)
Plus het feit dat ik ook een EI-er ben!! :mrgreen:
Ik stechel wel een beetje...ik ververs 40% ipv 50% shhhhtt!!!
40 % is niet echt een probleem, alleen lopen je water waardes wat verder weg bij je gewenste waardes zal niet echt problemen geven.
Ja soms moet je iets duidelijk uitleggen voor de jonkies en dan nog......
Wel leuk dat je zelf toegeeft dat je een ei bent :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Misschien moet je het gewoon wat beter uitleggen :P
En ja, dat ik een ei ben was algemeen bekend :roll:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:Afbeelding
Ben ik de rechter? :lachen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

nee toch ?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:nee toch ?
Ik lik anders niet aan andere eieren hoor :mrgreen:

Wat ik me afvroeg Erik..Hoe hevel je de bodem schoon? Of hoeft dat niet? Wat gebruik je om de bodem schoon te houden?
Ik ga sowieso jouw topic maar eens doorlezen :)