Bruine aanslag op planten

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Ossie
0-200
0-200

Bruine aanslag op planten

Bericht door Ossie »

Afbeelding Afbeelding
Goedenavond allemaal,
Ik hoop dat jullie me willen en kunnen helpen met dit probleem.
Ik heb sinds maart een aquarium 100x37x60 180 ltr
Nu heb ik sinds een paar maanden last van het lijkt bruine aanslag op mijn planten,het lijkt in het begin een soort lichtbruine stof,ik heb voor dit probleem al paar keer nieuwe plantjes gekocht maar het probleem blijft,erg irritant op mijn mooie groene blaadjes.
Mijn verlichting is 2x t5 39w 840k en 830k
Doorstroming oké.
Elke week bemest ik volgens EI methode en doe waterwissel van 50%.
Verder voeg ik co2 toe met automatisch systeem,stuur pH aan op 6.9(gemeten) met kh van 6.
Tevens voeg ik iedere dag easycarbo toe.
Heb wel gelezen dat het mogelijk silicium is wat het veroorzaakt maar wil toch graag jullie mening hierin of advies.Kan bv silicat-ex kopen maar vraag me af of dit de oplossing is.
Ik hoop op jullie hulp zodat ik eindelijk een kan genieten van een aquarium met mooie groene planten.
Gino

stylz
1000+
1000+

Re: Bruine aanslag op planten

Bericht door stylz »

Je kan je pH nog doordrukken naar 6.8 en evt je verlichting wat verlengen, tot maximaal 12 uur.
Doorstroming heeft hier normaal niets mee te maken maar wat ik ok ?

Is inderdaad kiezelwier volgens mij, je kan een keer een week overslaan met verversen of het water wat je ververst eerst door een silicaatfilter halen.

Meestal gaat dit vanzelf weg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Ossie
0-200
0-200

Bericht door Ossie »

Doorstroming is goed,alles plantjes bewegen netjes mee met de stroming.ik zou inderdaad de pH nog iets verder kunnen verlagen,maar hebben meer mensen hier in eens mee te maken,want meestal komt dit toch na de opstart? Qua verlichting: deze kan ik nog wel iets verlengen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Kiezelwier is heel normaal bij een opstartend aquarium gewoon omdat leidingwater veel kiezelzuur SiO2 bevat.

over het algemeen als het in een al goed draaiend de bak de kop op steekt duid het op te weinig verlichting, maar in dit geval is het vermoedelijk gewoon de opstart, ik zou je nu niet aanraden je licht sterk op te voeren want dan val je vermoedelijk in andere problemen met andere algen.
Overigens is dit geen alg :)

Wat er gebeurt is dat de het kiezelwier het aanwezige silicaat opneemt als je weer ververst gaat er nog maar de helft vers water in dus minder silicaat enz enz, tot uiteindelijk het probleem zich zelf oplost.
Kan overigens wel even duren, maar het kan ook geen kwaad het ziet er alleen niet uit.

Onderwerp auteur
Ossie
0-200
0-200

Bericht door Ossie »

Goedemiddag,
Nog ff het eea uitgezocht,bij ons thuis bedraagt het leidingwater 7mg per liter silicaat,wat is nu een toelaatbare grens welke geen problemen veroorzaakt of juist wel?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

volgens mij heeft je aquarium al antwoord gegeven :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Tijd voor een osmose apparaat :P

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Catfish schreef:Tijd voor een osmose apparaat :P
Een osmose apparaat haalt silicaat niet uit het water daar heb je aparte silicaat harsen voor nodig, die kan je plaatsten voor je osmose apparaat. :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Catfish schreef:Tijd voor een osmose apparaat :P
Een osmose apparaat haalt silicaat niet uit het water daar heb je aparte silicaat harsen voor nodig, die kan je plaatsten voor je osmose apparaat. :lol:

Oh da's raar....Ik kwam gisteren een site tegen die beweerde dat dat met een osmose apparaat ook kon :?
Ok..Ik heb niks gezegd :P
Die silicaat filter kwam ik inderdaad ook tegen...

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Een osmose apparaat laat het silicaat gewoon door.
Normaal is het de bedoeling een silicaat filter achter het osmose apparaat aan te sluiten.
Beter en niet duurder is echter een vol ontzouter achter het osmose apparaat te schakelen.
Op die manier heb je niet alleen silicaat vrij water,maar ook water met een microsiemens van 0.0!!
Zeer zuiver water dus ;) Een doorsnee osmose apparaat geeft water met een microsiemens rondom de 30 microsiemens.
Mijn tip,start altijd op met silicaat vrij water dan heb je dit verschijnsel niet ;)
Voor de fans van het water verversen zou ik zeggen,maak gebruik van een silicaat filter voor je verversingswater want anders dien je permanent nieuw silicaat toe :lol:
Stylz merkt terecht op dat het typisch bij de opstart hoort en meestal vanzelf verdwijnt,wat geheel waar is!
Toch had je dit beter vermeden,het is geen zicht en silicaat ben je liever kwijt dan rijk ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je kan je verversings water silicaat vrij maken moet je ook zeker doen als je telkens weer bruine aanslag krijgt denk ik, ik zelf doe het niet en heb na de eerste opstart nooit meer last gehad.

Ik ververs elke week 1000 liter dus ik gooi er zat silicaat in, maar de bak kan het hebben.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Zo is dat stylz,bij de meeste bakken is het slechts bij de opstart dat silicaat echt vervelend gaat doen ;)
Toch zijn er nog andere algen die hun voordeel kunnen halen met silicaat in het water.
Daarom heb ik liever geen silicaat in de bak,en gezien ik nooit water ververs is dit ook zeer eenvoudig voor mij.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja je krijgt het alleen uit je kraanwater dus ben je het eenmaal kwijt dan ben je er vanaf :P :P