vissenbestand nieuw aquarium van aqua2014
vissenbestand nieuw aquarium van aqua2014
IRIATHERINA WERNERI * Pracht Regenboogzalm
Barbus titteya * Sherry barbeel
Hyphessobrycon herbertaxelrodi * Zwarte Neon
Brachydanio rerio * Zebra Danio
Puntius pentazona * Vijfstreepbarbeel
gaat dit allemaal samen?
en hoeveel kan ik er van ieder soort in doen?
ik heb een LIDO 120, zie ook mijn ander topic: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 23#p262323
aquarium wordt momenteel ingedraaid, totaal nu 17 dagen
Barbus titteya * Sherry barbeel
Hyphessobrycon herbertaxelrodi * Zwarte Neon
Brachydanio rerio * Zebra Danio
Puntius pentazona * Vijfstreepbarbeel
gaat dit allemaal samen?
en hoeveel kan ik er van ieder soort in doen?
ik heb een LIDO 120, zie ook mijn ander topic: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 23#p262323
aquarium wordt momenteel ingedraaid, totaal nu 17 dagen
Re: vissenbestand nieuw aquarium van aqua2014
Hoi Aqua2014,
Je hebt in je lijst eigenlijk alleen maar scholenvissen staan. Scholenvissen worden meestal vanaf een stuk of 6-7 gehouden. Je kunt je voorstellen dat dat misschien een beetje druk wordt.
Daarbij komt dat ze allemaal ook nog vrij drukke zwemmers zijn. Daar moet je van houden. Ik zou helemaal gek worden
Jouw bak is zo'n 60 cm lang, dat is prima voor 1 soort scholenvissen die niet al teveel willen zwemmen. Maar eigenlijk willen de meeste scholenvissen dat wel.
Verder willen de cherry- en vijfstreepbarbelen nog wel eens naar vinnetjes happen dus dat gaat niet samen met de werneri's..
Meestal komt een scholenvis het beste tot zijn recht in een groep van 10-15 stuks (ligt natuurlijk aan de bakmaat..Sommige hebben scholen van 50
) Het is prachtig om zo'n groep samen te zien zwemmen.
Scholenvissen zwemmen alleen samen wanneer de zich bedreigd voelen (of tijdens etenstijd....) Wanneer ze zich op hun gemak voelen zwemmen ze wat verder uit elkaar. Dus het zou met zoveel scholenvissen in een bak van 60 cm breed nogal rommelig gaan ogen...
Wat je misschien beter kunt doen is één scholenvis uitzoeken, een bodembewoner, een oppervlaktevis en een koppel of harem van het één of ander.
Je hebt in je lijst eigenlijk alleen maar scholenvissen staan. Scholenvissen worden meestal vanaf een stuk of 6-7 gehouden. Je kunt je voorstellen dat dat misschien een beetje druk wordt.
Daarbij komt dat ze allemaal ook nog vrij drukke zwemmers zijn. Daar moet je van houden. Ik zou helemaal gek worden
Jouw bak is zo'n 60 cm lang, dat is prima voor 1 soort scholenvissen die niet al teveel willen zwemmen. Maar eigenlijk willen de meeste scholenvissen dat wel.
Verder willen de cherry- en vijfstreepbarbelen nog wel eens naar vinnetjes happen dus dat gaat niet samen met de werneri's..
Meestal komt een scholenvis het beste tot zijn recht in een groep van 10-15 stuks (ligt natuurlijk aan de bakmaat..Sommige hebben scholen van 50
Scholenvissen zwemmen alleen samen wanneer de zich bedreigd voelen (of tijdens etenstijd....) Wanneer ze zich op hun gemak voelen zwemmen ze wat verder uit elkaar. Dus het zou met zoveel scholenvissen in een bak van 60 cm breed nogal rommelig gaan ogen...
Wat je misschien beter kunt doen is één scholenvis uitzoeken, een bodembewoner, een oppervlaktevis en een koppel of harem van het één of ander.
dank voor uw info!Catfish schreef:Hoi Aqua2014,
Daarbij komt dat ze allemaal ook nog vrij drukke zwemmers zijn. Daar moet je van houden. Ik zou helemaal gek worden![]()
Meestal komt een scholenvis het beste tot zijn recht in een groep van 10-15 stuks (ligt natuurlijk aan de bakmaat..Sommige hebben scholen van 50) Het is prachtig om zo'n groep samen te zien zwemmen.
welke soorten kunnen dan wel? want heb speciaal op bodem, midden, boven vissen gezocht.
Wat je zou kunnen doen, en dit is enkel een voorbeeld, Is:
Bovenin: een koppel goerami's
Midden: Een school (van welke vis je wilt, let wel op de eisen die deze vis stelt en of het samen kan met de overige vissen. Dus geen drukke vissen bij vissen die van rust houden e.d.)
Bodem: groepje corydora's van minstens 5, Pangio kuhli, Pauwooggrondels (Niet allemaal hè
)
Evt nog een solitaire vis als je bak het toestaat. (bv Labeo- Betta soorten)
Nu heb ik zelf een koppel diamantgoerami's én halfsnavelbekjes bovenin zwemmen. De goerami's maken trouwens ook dankbaar gebruik van de rest van de bak hoor....
Mijn eigen bestand:
2x diamantgoerami (bovenin/midden)
19x kegelvlekbarbeel (midden)
4x pangio kuhli (bodem)
3x pauwooggrondel (bodem/midden)
4x halfsnavelbekjes (oppervlakte)
1x labeo bicolorMijn bak is 1 meter lang met een bruto inhoud van 160 liter.
Je ziet dat ik ook meerdere bodembewoners heb. Het zijn beide rustige vissen dus ze hebben geen last van elkaar
Er is keuze genoeg! Je moet alleen kijken wat er het beste bij elkaar past en wat jij leuk vindt.
Bovenin: een koppel goerami's
Midden: Een school (van welke vis je wilt, let wel op de eisen die deze vis stelt en of het samen kan met de overige vissen. Dus geen drukke vissen bij vissen die van rust houden e.d.)
Bodem: groepje corydora's van minstens 5, Pangio kuhli, Pauwooggrondels (Niet allemaal hè
Evt nog een solitaire vis als je bak het toestaat. (bv Labeo- Betta soorten)
Nu heb ik zelf een koppel diamantgoerami's én halfsnavelbekjes bovenin zwemmen. De goerami's maken trouwens ook dankbaar gebruik van de rest van de bak hoor....
Mijn eigen bestand:
2x diamantgoerami (bovenin/midden)
19x kegelvlekbarbeel (midden)
4x pangio kuhli (bodem)
3x pauwooggrondel (bodem/midden)
4x halfsnavelbekjes (oppervlakte)
1x labeo bicolorMijn bak is 1 meter lang met een bruto inhoud van 160 liter.
Je ziet dat ik ook meerdere bodembewoners heb. Het zijn beide rustige vissen dus ze hebben geen last van elkaar
Er is keuze genoeg! Je moet alleen kijken wat er het beste bij elkaar past en wat jij leuk vindt.
woow jij hebt veel vissen zeg!
zal wel een gezellige bak zijn
dit zou dus wel kunnen:
BOVENIN: knor gourami
MIDDEN: kardinaal tetra`s of keizer tetra`s
BODEM: Corydoras Paleatus
BODEM: Pangio kuhli
zal wel een gezellige bak zijn
dit zou dus wel kunnen:
Zekerdit zou dus wel kunnen:
Knorgoerami's zijn erg leuk! Ik heb ze zelf ook gehad. Dat was nog bij mijn ouders thuis op mijn slaapkamer. als ik dan 's avonds op bed lag hoorde ik mijn knorgoerami's eh..knorren
Eigenlijk zijn de enige vissen die je continue ziet de kegelvlekjes de diamantgoerami's en de labeowoow jij hebt veel vissen zeg!
Dus het oogt eigenlijk heel rustig
Zelfs de halfsnavelbekjes zie je niet altijd, die hangen graag in de drijfplanten.
En behalve de labeo zijn het allemaal vrij rustige zwemmers. (de labeo zwemt ook rustig als hij achter niemand aan zit.....)
't is leuk om voor de bak te zitten en op zoek te gaan naar vissen die zich graag verstoppen (vind ik dan..)
oke gelukkig! kan ik die vissen in 1x allemaal kopen?Catfish schreef:Zekerdit zou dus wel kunnen:
Knorgoerami's zijn erg leuk! Ik heb ze zelf ook gehad. Dat was nog bij mijn ouders thuis op mijn slaapkamer. als ik dan 's avonds op bed lag hoorde ik mijn knorgoerami's eh..knorren![]()
Eigenlijk zijn de enige vissen die je continue ziet de kegelvlekjes de diamantgoerami's en de labeowoow jij hebt veel vissen zeg!![]()
Dus het oogt eigenlijk heel rustig![]()
Zelfs de halfsnavelbekjes zie je niet altijd, die hangen graag in de drijfplanten.
En behalve de labeo zijn het allemaal vrij rustige zwemmers. (de labeo zwemt ook rustig als hij achter niemand aan zit.....)
't is leuk om voor de bak te zitten en op zoek te gaan naar vissen die zich graag verstoppen (vind ik dan..)
of eerst de bodem vissen, 1 week wachtten, midden vissen kopen, 1 week wachtten, en dan de boven vissen kopen???
en hoeveel mag/kan ik er van kopen?
volgens mij heb jij wel een leuke bak, heb je er foto`s van?? of een filmpje?
Meestal begin je met het schooltje, dan 1-2 weken later het koppeltje/harem en weer wat later de bodemvissen.
(Als ik de tussentijd verkeerd heb moeten de andere foraleden mij maar even corrigeren maar dit stond mij bij..
)
Dit omdat je anders kans hebt je bak in één keer te overbelasten met een nitrietpiek tot gevolg.

De eerste foto is niet meer actueel, maar hoe verder je komt hoe actueler hij wordt
Dit is mijn bak
Ik heb net even iets aangepast in de bak daarom is het water wat wazig

(Als ik de tussentijd verkeerd heb moeten de andere foraleden mij maar even corrigeren maar dit stond mij bij..
Dit omdat je anders kans hebt je bak in één keer te overbelasten met een nitrietpiek tot gevolg.
Als je op de foto onder mijn bericht klikt kom je op mijn aquarium topicvolgens mij heb jij wel een leuke bak, heb je er foto`s van?? of een filmpje?
De eerste foto is niet meer actueel, maar hoe verder je komt hoe actueler hij wordt
Dit is mijn bak
Ik heb net even iets aangepast in de bak daarom is het water wat wazig

Catfish schreef:Meestal begin je met het schooltje, dan 1-2 weken later het koppeltje/harem en weer wat later de bodemvissen.
(Als ik de tussentijd verkeerd heb moeten de andere foraleden mij maar even corrigeren maar dit stond mij bij..)
Als je op de foto onder mijn bericht klikt kom je op mijn aquarium topicvolgens mij heb jij wel een leuke bak, heb je er foto`s van?? of een filmpje?
De eerste foto is niet meer actueel, maar hoe verder je komt hoe actueler hij wordt![]()
Dit is mijn bak
Ik heb net even iets aangepast in de bak daarom is het water wat wazig![]()
oke, dan hou ik uw advies aan:vis:
nog wat aanpassingen:
BOVENIN: knor gourami 5x
MIDDEN: Citroen Tetra 8x
BODEM: Corydoras Paleatus 8x
BODEM: Pangio kuhli 2x
gaat bovenstaand goedkomen? of moeten er juist meer vissen bij?
en kan ik evt. nog een vissoort doen, die overal doorheen zwemt?
moet ik in de tussentijd als de vissen erin zitten, nitriet nog meten? of is dat overbodig?
je hebt een schitterende bak hoor! jammer dat er hier geen 1m bak past.
maar wie weet over een jaartje of 2
Zeg maar jij hoor 
Ik las in je andere topic dat je de EI methode gaan toepassen? Dan is het eigenlijk niet nodig om je water te testen. Je ververst 1x per week dan 50% van je water om je bak weer te resetten.
Al kan het geen kwaad om wanneer je net begint je nitriet goed in de gaten te houden.
Wat je wel aan wilt schaffen is een co2 continuetester wanneer je co2 gaat toevoegen.
Ik ben zelf ooit begonnen met een 60 cm bakje da's ook niet ruim
De meterbak past hier toevallig precies op de schouw, anders had ik waarschijnlijk 120 cm ofzo gehad..
Jij hebt een mooie bakmaat om mee te beginnen hoor
Ik las in je andere topic dat je de EI methode gaan toepassen? Dan is het eigenlijk niet nodig om je water te testen. Je ververst 1x per week dan 50% van je water om je bak weer te resetten.
Al kan het geen kwaad om wanneer je net begint je nitriet goed in de gaten te houden.
Wat je wel aan wilt schaffen is een co2 continuetester wanneer je co2 gaat toevoegen.
Dankjeen btw, je hebt een schitterende bak hoor! jammer dat er hier geen 1m bak past.
maar wie weet over een jaartje of 2
De meterbak past hier toevallig precies op de schouw, anders had ik waarschijnlijk 120 cm ofzo gehad..
Dit is een mooi bestand.BOVENIN: knor gourami 5x
Ik neem aan dat je van de knorgoerami 2 mannen en 3 vrouwen neemt? Goerami's zijn koppelvormend, wat er dan kan gebeuren is dat je straks twee koppels hebt en 1 singel dame..Je hebt dan kans dat die dame wordt verjaagt. Dus misschien beter 2 heren en 2 dames..Dit is mijn eigen ervaring met knorgoerami's, ik had 1 man en twee dames. 1 dame was duidelijk dominant over de andere en die andere zag je ook bijna niet, was continue verstopt. Uiteinelijk is ze overleden door stress en volgens mij ondervoeding....
De pangio's zou je kunnen uitbreiden naar 3 of 4, het zijn geen scholenvisjes maar ze stellen elkaars gezelschap erg op prijs. Bij mij zie je ze ook altijd samen
Citroentetra's zou je denk ik beter in een school van 10 kunnen houden (meer vrouwen dan mannen)
Dus wat je dan krijgt is:
4 knorgoerami's (2 man, 2 vrouw)
10 citroentetra's
7-8 Corydoras Paleatus
3-4 pangio kuhli
Dit is alleen een advies hoor, ben benieuwd wat het gaat worden
Catfish schreef:Zeg maar jij hoor
Dankjeen btw, je hebt een schitterende bak hoor! jammer dat er hier geen 1m bak past.
maar wie weet over een jaartje of 2![]()
ja klopt, en heb sinds kort ook een CO2 set (JBL BIO 160)
zal straks eens foto`s maken
ja vindt ik ook, ik kan helaas ook niets groters kwijt hier. maar dat komt wel goed
eerst maar eens dit bakje zien te opstarten
zijn wel lkkr veel vissen die erin mogen! had zelf gedacht dat ik er maximaal 15 in kwijt kon ofzoiets...Catfish schreef:Dit is een mooi bestand.BOVENIN: knor gourami 5x
Ik neem aan dat je van de knorgoerami 2 mannen en 3 vrouwen neemt? Goerami's zijn koppelvormend, wat er dan kan gebeuren is dat je straks twee koppels hebt en 1 singel dame..Je hebt dan kans dat die dame wordt verjaagt. Dus misschien beter 2 heren en 2 dames..Dit is mijn eigen ervaring met knorgoerami's, ik had 1 man en twee dames. 1 dame was duidelijk dominant over de andere en die andere zag je ook bijna niet, was continue verstopt. Uiteinelijk is ze overleden door stress en volgens mij ondervoeding....
De pangio's zou je kunnen uitbreiden naar 3 of 4, het zijn geen scholenvisjes maar ze stellen elkaars gezelschap erg op prijs. Bij mij zie je ze ook altijd samenEn het zijn geen drukke zwemmers.
Citroentetra's zou je denk ik beter in een school van 10 kunnen houden (meer vrouwen dan mannen)
Dus wat je dan krijgt is:
4 knorgoerami's (2 man, 2 vrouw)
10 citroentetra's
7-8 Corydoras Paleatus
3-4 pangio kuhli
Dit is alleen een advies hoor, ben benieuwd wat het gaat worden
oke, want sommigen zeggen tegen mij, dat de corydora`s en de kuhli`s niet samen gaan.
en het een drukke bodem wordt!! klopt dit of niet?
Ik heb zelf geen ervaring met cory's maar kuhli's zijn vrij rustig. Soms zie je ze niet eens. Meestal tegen de avond of net na voedertijd gaan ze de bodem afstruinen naar eten.
Ik had nog niet gehoord dat ze niet samen gaan maar misschien kun je er een aparte topic over openen? Wie weet zijn er mensen die er ervaring mee hebben..
Maar ik kijk ook naar het type vis, de grootte, het temperament, of het wel bij elkaar past, of er voldoende schuilplekken zijn e.d..
Je moet inderdaad niet je bak vol gooien met allemaal territoriale vissen. Maar het bestand wat jij nu aangeeft zou elkaar niet in de weg moeten zitten.
Ik zat wel te twijfelen over het aantal cory's wanneer je ook 4 kuhli's zou nemen...Maar zonder kuhli's is het natuurlijk geen probleem.
En kans op vervuiling is met 50% waterwissel per week ook niet groot..
Ik had nog niet gehoord dat ze niet samen gaan maar misschien kun je er een aparte topic over openen? Wie weet zijn er mensen die er ervaring mee hebben..
Er zullen geheid mensen zijn die het er niet mee eens zijn hoorzijn wel lkkr veel vissen die erin mogen! had zelf gedacht dat ik er maximaal 15 in kwijt kon ofzoiets...
Je moet inderdaad niet je bak vol gooien met allemaal territoriale vissen. Maar het bestand wat jij nu aangeeft zou elkaar niet in de weg moeten zitten.
Ik zat wel te twijfelen over het aantal cory's wanneer je ook 4 kuhli's zou nemen...Maar zonder kuhli's is het natuurlijk geen probleem.
oke, ik ga hier eens achteraan of de kuhli`s samen kunnen met de corydora`sCatfish schreef:Ik heb zelf geen ervaring met cory's maar kuhli's zijn vrij rustig. Soms zie je ze niet eens. Meestal tegen de avond of net na voedertijd gaan ze de bodem afstruinen naar eten.
Er zullen geheid mensen zijn die het er niet mee eens zijn hoorzijn wel lkkr veel vissen die erin mogen! had zelf gedacht dat ik er maximaal 15 in kwijt kon ofzoiets...Maar ik kijk ook naar het type vis, de grootte, het temperament, of het wel bij elkaar past, of er voldoende schuilplekken zijn e.d..
2 kuhli`s en 8 corydora`s lijkt mij geen probleem. maar ik ben ook maar een groentje in deze hobby!!!
update: de khuli`s kunnen dus prima omgaan met de corydora`s.
jammer dat sommige aquarianen betweters zijn (andere fora) ze raden aan om geen khuli`s met corydora`s te doen.
had ook gelezen dat ik er max.3 in mijn bak mocht doen (hobbykwekers)
wat raden jullie aan? alleen corydora`s op de bodem (10 stuks)
of corydora`s (8 stuks) en 2 kuhli`s