Plantenvoeding

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Plantenvoeding

Bericht door AquaMartin »

Hoi,

ik ben op zoek naar een middel om mijn planten mee te helpen.
Mijn aquarium is nog in opstartfase en ik heb er met name deze planten in staan: Nomaphila stricta en Alternantera cardinalis.

Ik ben van plan om Profito te kopen hiervoor. Denken jullie dat dit voldoende is om de planten te helpen? (de planten staan er nu net een dag in)

Kreek
1000+
1000+

Re: Plantenvoeding

Bericht door Kreek »

Ik denk dat profito eerst wel voldoende is. Maar ik zou wel beginnen met een halve dosis.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik zou direct plantenvoeding gaan toevoegen. Je helpt hier de planten mee.
Ik zou echter niet alleen maar profito gaan toevoegen maar ook nitraat en fosfaat. Een tekort aan voedingsstoffen voor planten kan namelijk leiden tot algen problemen. Op deze site vind je veel goede tips: http://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

lex schreef:Ik zou direct plantenvoeding gaan toevoegen. Je helpt hier de planten mee.
Ik zou echter niet alleen maar profito gaan toevoegen maar ook nitraat en fosfaat. Een tekort aan voedingsstoffen voor planten kan namelijk leiden tot algen problemen. Op deze site vind je veel goede tips: http://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten
Dankje. Hebben de planten tekort aan nitraat en fosfaat bij het opstarten, of is dat een preventieve tip?

Die site met die Gilles vind ik erg interessant en leerzaam, maar tegelijk ook een beetje frustrerend: het is overduidelijk dat Gilles erg veel verstand heeft van aquaria, maar het nadeel eraan vind ik ook dat hij daardoor ook alles schrijft op een manier alsof het gemakkelijk is om zo'n aquarium te onderhouden voor een beginner zoals ik.
Daarnaast zijn sommige dingen die hij adviseert anders dan wat ik hier in Topics lees. Dat is lastig afwegen voor mij als beginnend aquariaan: wat is nou het beste om te doen? Geen water verversen bij de opstart, zoals op dit forum wordt geadviseerd? Of toch 3x per week 50% water verversen, zoals Gilles adviseert? Het verward me vaak meer dan dat het duidelijkheid geeft, al die verschillende visies.
Nog een voorbeeldje waarvan ik echt niet weet wat ik er nou mee aanmoet: de EI methode die hij aanraad voor plantenvoeding lijkt me een heel mooi systeem dat ongetwijfeld goed kan werken, maar ik weet er zó weinig vanaf dat ik alleen als een mechanische robot zijn tips op kan volgen. En mocht er dan iets niet helemaal goed gaan in het aquarium? Dan heb ik werkelijk géén idee waar dat aan zou liggen of hoe ik kan zorgen dat het weer goed komt.

Ik hou het dus vooral bij tips/adviezen die aansluiten bij wat ik hier op de site lees, in eerste instantie.

Ik wil dit epistel graag afsluiten met een droom: "Ik heb een droom. Ik droom dat ik, op een dag, genoeg van aquaria af weet om verstandige keuzes te maken die ik volledig kan onderbouwen, zonder te twijfelen wat ik moet doen...." :mrgreen: :mrgreen:

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

AquaMartin schreef:
lex schreef:Ik zou direct plantenvoeding gaan toevoegen. Je helpt hier de planten mee.
Dankje. Hebben de planten tekort aan nitraat en fosfaat bij het opstarten, of is dat een preventieve tip?

Die site met die Gilles vind ik erg interessant en leerzaam, maar tegelijk ook een beetje frustrerend: het is overduidelijk dat Gilles erg veel verstand heeft van aquaria, maar het nadeel eraan vind ik ook dat hij daardoor ook alles schrijft op een manier alsof het gemakkelijk is om zo'n aquarium te onderhouden voor een beginner zoals ik.
Daarnaast zijn sommige dingen die hij adviseert anders dan wat ik hier in Topics lees. Dat is lastig afwegen voor mij als beginnend aquariaan: wat is nou het beste om te doen? Geen water verversen bij de opstart, zoals op dit forum wordt geadviseerd? Of toch 3x per week 50% water verversen, zoals Gilles adviseert? Het verward me vaak meer dan dat het duidelijkheid geeft, al die verschillende visies.
Nog een voorbeeldje waarvan ik echt niet weet wat ik er nou mee aanmoet: de EI methode die hij aanraad voor plantenvoeding lijkt me een heel mooi systeem dat ongetwijfeld goed kan werken, maar ik weet er zó weinig vanaf dat ik alleen als een mechanische robot zijn tips op kan volgen. En mocht er dan iets niet helemaal goed gaan in het aquarium? Dan heb ik werkelijk géén idee waar dat aan zou liggen of hoe ik kan zorgen dat het weer goed komt.

Ik hou het dus vooral bij tips/adviezen die aansluiten bij wat ik hier op de site lees, in eerste instantie.

Ik wil dit epistel graag afsluiten met een droom: "Ik heb een droom. Ik droom dat ik, op een dag, genoeg van aquaria af weet om verstandige keuzes te maken die ik volledig kan onderbouwen, zonder te twijfelen wat ik moet doen...." :mrgreen: :mrgreen:

Nu, 5 dagen verder (en heeeel veel lezen en nadenken verder.... :mrgreen: ) zit ik er wel over na te denken om mijn aquarium meer te bemesten (profito, carbo, nitro en fosfo van Easylife...). De angst die ik alleen wél heb is dat ik de bak juist in de problemen breng met voedingsstoffen doordat ik geen co2 toevoer heb (en ook geen geld om zo'n dure co2 installatie te starten/angst voor schommelingen in co2 waarden met een bio-co2).

Op dit moment groeien mijn planten niet (ze staan er een week in), maar heb ik ook geen last van algen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn planten gaan groeien, zonder co2-systeem, maar dat ik toch geen last van algen krijg?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik werk volgens de zelfde methode als Gilles dus EI, ik weet niet waar jij 3 x per week 50% verversen vandaan hebt het is 1 x per week 50 %
Dat doe je eigenlijk om je bak weekelijks te resetten, je overdoseert nl aan voedings stoffen om te korten te voorkomen, van uit te korten ontstaat immers alg.

Maar je hebt zeker gelijk de adviezen zijn niet helemaal gelijk, soms vind je ook verouderde info, zaken die al lang achterhaald zijn als redfield ratio's, fosfaat is de vijand hou het op nul met killers enz.

Ja is lastig, volg een lijn volg iemand waar je vertrouwen in hebt, vaak ook aan zijn/haar bak te zien.
Maar doe dan wel 100% na :P wat die persoon doet.
Onze systemen zijn flexibel een fout kan soms opgevangen worden soms niet.

sterkte :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Je hebt gelijk, ik had het verkeerd opgeslagen van het water verversen.
Ik vertrouw Gilles zeker wel, hoe meer ik van h'm lees hoe meer ik onder de indruk raak van z'n kunde!
Mijn probleem is alleen dat ik geen co2-systeem heb (en liever ook niet wil). Hij draagt wel als oplossing aan om dan geen water te verversen, maar dat is ook wat ik niet wil haha, want ik wil toch wel dat m'n planten iets sneller groeien...

Kheb h'm benaderd met een mailtje, hopelijk kan hij me van wat tips voorzien hoe ik goed kan voeden zonder co2 systeem mét water verversen :)

Bedankt voor al je tips trouwens, je bent 1 van de weinigen die echt elke keer weer de moeite neemt om me van advies te voorzien, ben er erg blij mee en het helpt enorm in m'n denkprocessen :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik vind het gewoon leuk om te helpen en ja dit systeem werkt echt, dus wil je ook graag andere mensen helpen het toe te passen zodat ook zij van een prachtige bak kunnen genieten zonder algen en met mooie planten.

weet je wat het is met CO2 is het allemaal wat makkelijker, je licht is minder kritisch want je geeft niet meer zo makkelijk te veel.
Je voegt steeds iets te veel sporen elementen toe dus aan het eind van de week heb je iets te veel maar dat geeft niet want juist te kort geeft problemen, sporenelemeneten kan je zwaar overdoseren zonder schadelijke effecten.
Na een week doe je een harde reset en ververs je 50%
Veel mensen zijn stressig over sporen elemeneten toevoegen maar het is niet anders dan pokon bij de plantjes in de vensterbank gieten, ook dan weet je het niet precies maar is altijd goed :)
Net als met CO2 ja het is een aanschaf maar het is geen rocket science ieder een kan het met wat hulp.

Wat jij wil is alleen iets wat niet gaat.

Je planten groeien door licht niet door sporen elementen of CO2 licht is de drijfveer zonder dat gebeurt er nix.

wil je je planten dus sneller laten groeien heb je meer licht nodig, maar dat betekend ook meer CO2, meer sporen elementen en meer stroming, anders kan je plant zijn fotosynthese proces niet rond krijgen.
Gevolg is lekke van suikers en alg.
De plant heeft voor zijn fotosynthese al die stoffen nodig, geef je hem meer licht dan gaat het verbruik omhoog maar krijg je ook meer plant in de zelfde tijd.
Het is net een auto trap je je gas pedaal dieper in gaat hij harder maar voer je niet voldoende brandstof toe (CO2 sporen elementen) dan slaat de motor af.
Dus terug naar het aquarium, je kan maar zoveel licht geven als dat je sporenelementen kan aanbieden.

wat jij wil is minder licht voor nodig dus minder sporen elementen maar dan zal je ook in de zelfde tijd minder plant maken.
Alleen sporen elementen aanbieden zal dus je plant niet sneller laten groeien daar heb je echt licht voor nodig :0

pffff tik me gek :P :P maar vind het leuk dat je zo goed bezig bent

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Heldere en complete uitleg, tnx! Het maakt het allemaal een stuk duidelijker voor me. Geduld zal ik mezelf dan moeten oefenen (of hard sparen voor een duur co2 systeem/toch overwegen om een bio-co2 op te starten)

(en inderdaad: ik kan me voorstellen dat je je vingers er bijkans afgetypt hebt met zoveel tekst ) :mrgreen: :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

:lol: :lol: :lol:
Bio CO2 met een bakje zie je goede resultaten mee, en uiteindelijk maakt het je plant niet uit uit welke systeem de CO2 komt.

Gilles
0-200
0-200

Bericht door Gilles »

Hallo

Ik zag hier mijn website voorbij komen, bedankt voor het delen! :lol:
Indien jullie vragen hebben, mogen jullie me altijd via mail contacteren hoor, geen probleem.

@AquaMartin: geen schrik hebben om iets fouts te doen, daar leer je het meeste van. Gewoon uitproberen! :)

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Gilles schreef:Hallo

Ik zag hier mijn website voorbij komen, bedankt voor het delen! :lol:
Indien jullie vragen hebben, mogen jullie me altijd via mail contacteren hoor, geen probleem.

@AquaMartin: geen schrik hebben om iets fouts te doen, daar leer je het meeste van. Gewoon uitproberen! :)
Hoi, we hebben al wat mailcontact gehad. Bedankt voor de adviezen! Ben er erg blij mee. En idd: fouten zijn er om van te leren, maar toch hoop ik er niet al teveel te maken haha!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Bedankt voor al je tips trouwens, je bent 1 van de weinigen die echt elke keer weer de moeite neemt om me van advies te voorzien, ben er erg blij mee en het helpt enorm in m'n denkprocessen :D
En ik dan.....? :cry:

http://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium Over bio co2..

http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2 Over bakjes zonder co2 ;)

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Catfish schreef:
En ik dan.....? :cry:
Jij ook, absoluut! Door mensen zoals jullie is het forum echt levendig en gezellig :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:P