maanvisje eet niet

Plaats reactie

Onderwerp auteur
angela12
0-200
0-200

maanvisje eet niet

Bericht door angela12 »

hallo allemaal ,

ik heb 2 jonge maanvisjes gekocht, zij zitten in een juwel 260 met nog 4 al iets grotere maanvissen, verder zitten er 1 algeter in van ongeveer 7 cm en een groep roodkopzalmen van 30 stuks.
nu gaan de maanvissen prima met elkaar om en ze aten ook allemaal goed alleen is er 1 maanvijsje wat achterblijft in groei en zich ook steeds meer terug gaat trekken, hij eet nu voor de derde dag ook helemaal niets.
wat kan ik mogelijk nog doen om hem te redden? ik zie helemaal niets aan hem behalve dat hij al vermagert en dus ook een stuk kleiner is dan de rest.
verder kan ik niets ontdekken we doen regelmatig een waterwissel .
ik heb er nu voor de derde dag voogle ingedaan omdat ik dacht dat dat hem misschien nog zou helpen maar tot nu toe geen resultaat.
heeft er iemand nog een tip?
ik voer ze droogvoer en rode muggenlarven uit de diepvries.

stylz
1000+
1000+

Re: maanvisje eet niet

Bericht door stylz »

als een vis niet eet is levendvoer meestal de beste optie, pakken ze dat ook niet dan is er meestal niets aan te doen.

Ik maak er een gewoonte van om met nieuwe vissen altijd gelijk levendvoer te voeren een paar dagen zodat ze kunnen wennen aan diepvries en vlokken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
angela12
0-200
0-200

Bericht door angela12 »

oke ik kan levend voer gaan proberen dan ga ik dat zometeen alsnog halen, hij zit er nu al een maand of twee in en vanaf het begin af aan aten ze allemaal goed hij heeft nooit levend voer gehad.
ik wil alles proberen en er zijn tuincentra's zat open tot 21.00 dus ga het halen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Angela, wordt hij niet weggejaagd door de andere grotere vissen? Kom hij wel bij het eten of durft hij er gewoonweg niet bij te komen vanwege de anderen?
Ik weet dat maanvissen aardig fel kunnen zijn naar andere vissen..Ook soortgenoten..

Onderwerp auteur
angela12
0-200
0-200

Bericht door angela12 »

hallo catfish,
sorry voor het late antwoord, het maanvisje is er inmiddels niet meer.
ik denk toch dat hij wat gemankeerd heeft, hij kon wel bij het eten en hij werd ook door geen enkele vis opgejaagd.
hij zat bij andere jonge maanvissen en tot nu toe wordt er niet gevochten of opgejaagd, gelukkig.
ik heb weleens anders meegemaakt.
ik heb er een ander voor in de plaats bijgekocht.
wat ik me wel afvroeg,
ik vind dat alle maanvisjes die je kunt kopen nog zo klein zijn, kan dat er iets mee te maken hebben gehad?
ik voer wel meerdere keren per dag en zo afwisselend mogelijk.
ze vliegen allemaal op het eten af en ik verspreid het door de hele bak ,maar het is me al eerder gebeurd dat een klein maanvisje het bij mij niet overleefd heeft.
en dit komt niet agressie dat is iets wat ik zeker weet.
al mijn maanvissen zijn behoorlijk verdraagzaam tegenover elkaar en er wordt op wat najagen na verder niet gevochten.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hoi Angela, geeft niks hoor.
Wat jammer van je maanvis...
Ik heb helaas niet al te veel ervaring met maanvissen. Ik wou dat ik meer ervaring erin kon opdoen, ik vind ze prachtig maar mijn bak is gewoonweg te klein..
Maar ik heb wel eens situaties meegemaakt waarin net geplaatste vissen, die inderdaad nog erg jong zijn, het niet redden in hun nieuwe omgeving helaas. Waar het aan ligt? Wie weet..Stress, ziekte, afwijking van de vis zelf.
Hoelang heb je het visje uiteindelijk gehad?
Fijn dat ze verder zo goed met elkaar overweg kunnen :)

Onderwerp auteur
angela12
0-200
0-200

Bericht door angela12 »

ik heb de vis 2 maanden gehad.
voordat ik deze groep had heb ik altijd pech gehad met maanvissen , ze groeiden allemaal goed maar enorm agressief,zo erg dat ik er wel eens voor weg heb moeten doen , ze bleven tot verwondingen aan toe vechten.
nu lijkt het er eindelijk ook op dat het wel een keer goed gaat, vind het ook prachtige vissen, dit aquarium is groot genoeg voor ze, en we doen er ook altijd alles aan om ze gezond te houden, hoop dat het nu weer even beter blijft gaan , vind het altijd erg jammer als er een vis overlijd maar soms kun je er inderdaad niets aan doen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Wat mij wel eens is opgevallen, is dat als je een bepaald aantal vissen van dezelfde soort in je bak hebt, en er gaan er wat dood, zodat je er bv nog 5 hebt, en je koopt er weer wat bij om het aantal aan te vullen, je toch weer bij 5 uitkomt. Alsof de groep zo stabiel is. Dit is mij al opgevallen met verschillende scholenvissen maar ook met harems.
Zo had ik een groep van 15 tetra's waar ik er op een gegeven moment nog maar 11 van had. Dus ik er 4 bijgekocht. Maar binnen de kortste keren wederom 11. Nu heb ik een school van 19 kegelvlekjes. Dat waren er 20. Voor deze school was er een school kegelvlekjes die helaas dood zijn gegaan na een fout gelopen verhuizing naar een nieuwe bak, die ook begonnen met 20, maar vervolgens met 19 verder gingen. Ik weet niet of dit toeval is of dat de scholen (maar ook andere vissen) zich gewoon aanpassen aan de bak oid...Maar ik vind het wel opvallend.
Wat ik dus wil zeggen, is dat als jouw groepje maanvissen nu stabiel is en goed met elkaar overweg kan, zou ik het lekker zo laten ;)

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Idd het groepje mooi zo laten :)
Je zegt dat het geen agressie is, maar ik weet zeker van wel, maanvissen hebben rangorde in hun groep en elke nieuweling wordt hevig getest (hoeft niet met specifiek aanvallen te gebeuren hoor)
Je hebt met een groep maanvissen altijd achterblijvers, die moet je ook niet verwijderen of ze moeten dood gaan. Anders krijg je vaak weer een nieuw pispaaltje.