Neontetra's, Gekuifde dwergcichlides en.....

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Neontetra's, Gekuifde dwergcichlides en.....

Bericht door AquaMartin »

Hoi,

Ik ben bezig met mijn aquariumopstarten. Vandaag of net na het weekend ga ik de bak beplanten, maar voordat ik dat doe wil ik ongeveer weten wat voor vissenbestand ik erin ga plaatsen over een paar weken.

Ik heb een Juwel Vision 180, met zwart grind (1-3mm) in de bak liggen.

Graag wil ik een school Kardinaaltetra's plaatsen, en ook een koppel Antennebaarsjes.
Nu ben ik eigenlijk nog op zoek naar wat vissen die graag bovenin de bak zwemmen. Het liefst plaats ik geen drijfplanten in de bak.
Heeft iemand suggesties hoe ik mijn bak kan aanvullen, naast de kardinaaltetra's en de Antennebaarsjes?
Laatst gewijzigd door AquaMartin op 15 okt 2014 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Re: Kardinaaltetra's, antennebaarsjes en....

Bericht door stylz »

Heb je al in de data base gekeken bij oppervlakte vissen ?

Ik zou denken iets als honing gourami, bijltjes of een epiplatys soort ??
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

folkishpeter
0-200
0-200

Bericht door folkishpeter »

Hoi, ik ben ook een opstarter, maar ik wil graag in de bovenste laag een schooltje marmerbijlvissen.

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Ik vind het erg lastig om in de database m'n weg te vinden, er staan zoveel Latijnse namen, maar ik ken maar erg weinig vissoorten.. Vandaar dat ik hier om tips vraag! Bedankt voor de suggesties, ik moet nog even kijken wat ik echt wil :)

bestaan er vissoorten die makkelijk te houden zijn voor een beginnend aquariaan, boven in een aquarium zwemmen en geen drijfplanten nodig hebben?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

guppy's ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Pseudomugil gertrudae, Alleen vrij duur en leeft erg kort.
De ringbandsnoekjes (epyplatys annulatus) zijn ook erg makkelijk en leven een behoorlijk stuk langer.
honinggourami zou ik dan weeer niet aanraden omdat het ook territorumvormers zijn.
bijlzalmen zijn ook niet heel moeilijk alleen is een dekruit wel noodzakelijk om te voorkomen dat ze tegen de lampen springen.

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Die ringbandsnoekjes lijken me wel wat :D

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Ik wil net zeggen: epyplatys annulatus.
Ze hebben een mooi contrast aan kleuren, zijn niet agressief, relatief goedkoop in aanschaf en zijn niet veeleisend. Het mooiste is om ze in blauw licht te zetten.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

folkishpeter schreef:Hoi, ik ben ook een opstarter, maar ik wil graag in de bovenste laag een schooltje marmerbijlvissen.
In een mooie brede bak komen dergelijke vissen ook heel mooi tot hun recht... Ik weet niet of je dat thuis ook zo hebt.

Grtjs, "S"

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Ik lees dat die ringbandsnoekjes nog wel eens de neiging hebben om te springen en dat ze eigenlijk ook drijfplanten nodig hebben, dat brengt me toch weer aan het twijfelen of ik ze wel wil...

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Ringbandsnoekjes zijn ontzettend mooi maar zou ze idd niet in een open bak zetten. Geldt overigens ook voor bijlzalmen. Het zijn springers! Ik haal er morgen nog wat op tijdens de beurs in Antwerpen en zet ze in mijn paludarium.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De meeste oppervlakte vissen zijn springers, dit omdat ze hun eten vaak buiten het water vangen en hiervoor een aanzienlijk eind moeten kunnen springen.
Daarbij hebben ze eigenlijk ook wel graag iets of wat oppervlakte bedekkende planten. Dit hoeven niet perse drijfplanten te zijn maar kunnen ook stengelplanten zijn die je over het oppervlak laat groeien.
Ik weet niet of ze al genoemd zijn maar halfsnavelbekjes zijn ook echte oppervlakte vissen. (moet natuurlijk wel in jouw bak en bij jouw inrichting passen) :P

Ramirezi's zijn eigenlijk geen beginnersvissen. Ze zijn heel gevoelig voor watersamenstellingen en houden het vaak niet lang vol..Mocht je ze toch graag willen ik las net dit topic http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=16&t=10328 van Emeraldking die er nog wat over heeft ;)

Honing goerami's zijn naar mijn ervaring juist erg goede beginnersvissen. Zij vormen wel een territorium maar erg agressief zijn ze niet. Ik heb ze zelf gehad en heb ze ook aangeraden aan een vriendin van mij die net begonnen is en bij haar gaat het zonder problemen in een 60x30x30 bakje met andere vissen erbij.

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Catfish schreef:De meeste oppervlakte vissen zijn springers, dit omdat ze hun eten vaak buiten het water vangen en hiervoor een aanzienlijk eind moeten kunnen springen.
Daarbij hebben ze eigenlijk ook wel graag iets of wat oppervlakte bedekkende planten. Dit hoeven niet perse drijfplanten te zijn maar kunnen ook stengelplanten zijn die je over het oppervlak laat groeien.
Ik weet niet of ze al genoemd zijn maar halfsnavelbekjes zijn ook echte oppervlakte vissen. (moet natuurlijk wel in jouw bak en bij jouw inrichting passen) :P

Ramirezi's zijn eigenlijk geen beginnersvissen. Ze zijn heel gevoelig voor watersamenstellingen en houden het vaak niet lang vol..Mocht je ze toch graag willen ik las net dit topic http://www.AquaforA.nl/viewtopic.php?f=16&t=10328 van Emeraldking die er nog wat over heeft ;)

Honing goerami's zijn naar mijn ervaring juist erg goede beginnersvissen. Zij vormen wel een territorium maar erg agressief zijn ze niet. Ik heb ze zelf gehad en heb ze ook aangeraden aan een vriendin van mij die net begonnen is en bij haar gaat het zonder problemen in een 60x30x30 bakje met andere vissen erbij.
Ik lees inderdaad allemaal wisselende ervaringen over de Ramirezi's, maar de meerderheid schrijft toch dat het nog best een pittige vis kan zijn om goed te onderhouden. Toch nog maar eens verder kijken dan. Jammer, want ik vind het wel echt een schitterende vis :)

Dat brengt me bij een volgende vraag:
Bij veel bodemvissen die ik in de database heb bekeken(zo niet alle) zie ik staan dat ze een zandbodem nodig hebben. Ik heb geen zand, maar wel kiezels van 1-3mm. Wat voor bodemvis kan daar wél in gehouden worden?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb zelf Indische modderkruipers op grint van 1-3 mm en dat gaat prima.. Zijn erg leuke visjes. Evt zou je pauwooggrondeltjes kunnen nemen. Zijn erg mooie vissen die mn op de bodem vertoeven maar ook wel wat door de bak heen zwemmen. Ipv de ramirezi's misschien een koppel diamantgoerami's? Alleen hebben die liefst een bak van minstens 1 meter..

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Re: Kardinaaltetra's, garnaaltjes(?), en.....??

Ondertussen twijfel ik steeds meer over het houden van wat garnaaltjes op de bodem, en eventueel een of twee appelslakken...

Mijn kraanwaterwaarden zijn:
pH (zuurgraad): 7,88 gemiddeld
kH (carbonaathardheid): (voor zo ver ik weet niet bekendgemaakt, moet ik nog opmeten).
gH ((totale) hardheid): 10,0 gemiddeld

Het liefst wil ik een schooltje kardinaaltetra's in de bak (15-20 stuks), maar zijn mijn waterwaarden daar wel geschikt voor?

pff, keuzes, keuzes! :D
Adviezen/aandachtspunten die ik mee moet nemen in m'n overwegingen zijn overigens nog altijd welkom, evenals suggesties :)