(over)bevolking

Onderwerp auteur
bandit
0-200
0-200

(over)bevolking

Bericht door bandit »

Ondertussen heb ik voor alle te grote vissen, muv 2 corydassen en 2 jonge ancistrussen, uit mijn 60 liter bak, een beter thuis gevonden. Dit houdt in dat ik mijn aquarium ondertussen al met wat nieuwe bewoners aangevuld heb.
Maar hoeveel vissen kan ik verantwoord (nog) erbij plaatsen?

Op mijn hieronder geplaatste vissenbestand, zou ik graag nog een groepje (8st) platys (rood/oranje) erbij willen.
Kan dit? Of zeggen jullie niet doen!

2 jong ancistrus (ong. 6 cm)
1 corydora (corydora rabouti)
1 corydora (Corydora julii)
2 corydora’s panda
8 neontetra’s (Paracheirodon innesi)
8 Dalmatier platy’s (5 vrouwen/3 mannen)
8 (jonge) Dalmatier molly’s (begin sept. 2014)
2 kleine algeter (Otocinclus affinis of evt. Otocinclus vitatus)
3 slakken (Anatome Helenaslak)

Alvinho12
0-200
0-200

Re: (over)bevolking

Bericht door Alvinho12 »

Ik zou zeggen: Nee, per liter mag je 1 cm vis in je aquarium hebben. Dus totaal 60 cm. Aangezien je al 2 Ancistrus algeters hebt (2x6=12) zou ik het niet doen

Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

Per liter een cm vis is niet helemaal een juist maat. De ene vis zwemt namelijk veel meer terwijl hij heel klein is terwijl een grote vis misschien wel heel weinig doet. Daar hoef je dus niet zo zeer op te letten.

Wat je nu in je bak hebt zitten is meerdere groepen in dezelfde waterlaag. Dit zou voor conflicten kunnen zorgen. Nu heb je niet de moeilijkste of agressiefste vissen maar zit het al wel aardig vol.

Als je kijkt naar wat het fijnste is voor je visjes in een 60cm bak kies je 1 soort voor de bodem, 1 school voor in het midden en misschien nog een oppervlakte of een koppel visje. Dan zou ik er in jouw geval dus zeker niks meer bij doen.
Hallo Afbeelding

Onderwerp auteur
bandit
0-200
0-200

Bericht door bandit »

Hoe leuk het ook is om nog wat erbij te zetten. Niet doen dus!
Achteraf denk ik dat idd mijn gevoel al zei, dat de bak vol genoeg was, maar dat het door jullie als kenners nog even bevestigd moest worden!
Dank jullie wel voor de tips! :lol:

Moshimoshi
0-200
0-200

Bericht door Moshimoshi »

Lijkt me ook inderdaad al een aardig volle bak! :roll:
Mijn Trigon 190...

魚をお願いします

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik zou zeggen dat je bak eigenlijk een béétje té vol zit...Vooral omdat platy's aardig van zich af kunnen poepen heb je sneller kans op vervuiling van je bak..60 liter is niet zó heel veel..

Onderwerp auteur
bandit
0-200
0-200

Bericht door bandit »

Hum, natuurlijk niet leuk om te horen, maar eerlijkheid boven alles! Ik zal kijken hoe het allemaal gaat lopen, ook omdat er zeker ook nog wel vermenigvuldigd zal gaan worden. Wel zegt m'n gevoel dat het nog niet onverantwoord is. Nu zitten er midden in de bak dan 3 groepjes van elk 8. Dit gaat allemaal per groep/of apart hun eigen weg, behalve dan met etenstijd, dan is het even (voor het zicht) gezellig spitsuur.

Wel is mij opgevallen, dat de twee kleine ancistrussen (vlgs mij vrouwtjes) die zijn achtergebleven, de laatste dagen elkaar najagen. Dit was kort geleden, toen ze nog met zijn allen (15 stuks ancistrussen/corydoras) in deze bak zaten zeker niet. Alles leefde in harmonie met elkaar. Kennen vissen ook rangorde?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Kennen vissen ook rangorde?
Zeker weten! Je zult in een groepje altijd merken dat er een dominantere vis is en een onderdanige.
Dit geld mn bij de mannen maar vrouwen kunnen er ook wat van (Betta's bijvoorbeeld)
Er zijn zelfs mannen die zicht vermommen als dame om zo geaccepteerd te worden door de dominante man.

Onderwerp auteur
bandit
0-200
0-200

Bericht door bandit »

Catfish schreef:
Kennen vissen ook rangorde?
Zeker weten! Je zult in een groepje altijd merken dat er een dominantere vis is en een onderdanige.
Dit geld mn bij de mannen maar vrouwen kunnen er ook wat van (Betta's bijvoorbeeld)
Er zijn zelfs mannen die zicht vermommen als dame om zo geaccepteerd te worden door de dominante man.
Jeetje, waar de natuur en zelfs bij vissen wel niet toe in staat is, zeg! :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:D haha In de zee zwemmen zelfs vissen die geboren worden als vrouw en later veranderen in mannen. Weet even niet meer welke dat zijn.....

Maar let maar eens op bij honinggoerami's. Deze kunnen zich heel goed camoufleren als dames. :P

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Catfish schreef::D haha In de zee zwemmen zelfs vissen die geboren worden als vrouw en later veranderen in mannen. Weet even niet meer welke dat zijn.....

Maar let maar eens op bij honinggoerami's. Deze kunnen zich heel goed camoufleren als dames. :P
In zee zijn dat heel veel vissen, bv dwergkeizers, vlagbaarsjes enz enz
Het is zelfs zo geregeld dat de vrouwtjes pas man worden als er plek voor ze is, dus stel je hebt 5 visjes 4 vrouw een man, gaat de man bv dood dan wordt de sterkste vrouw een man en is er weer een harem.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Wat bijzonder, dat wist ik helemaal niet. Wel een handige manier om je soort in stand te houden. Kikkers doen ook zoiets soortgelijks.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
bandit
0-200
0-200

Bericht door bandit »

Een kleine up to date!
Er heeft een wissel in de, zoals ik begrepen heb, mijn overbevolkte bak, met de twee ancistrusdames plaatsgevonden. Het boterde niet zo goed meer tussen elkaar. Er dus een vrouw uitgegaan en weer een voormalige ancistrusman terug gekomen. En nu gelukkig is de rust wedergekeerd. :lol:

En ..... tja.. het aquarium, een 54 liter, ís overbevolkt en ook nu de ancistrusman weer terug is :oops: ...

...is mijn man over... ik krijg een nieuw aquarium!. Het wordt een ADM. 80x40x50. Ben helemaal blij. :banana2:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

He leuk joh :D 80 is inderdaad al een heel stuk beter. Weet je al wanneer je hem krijgt?

Onderwerp auteur
bandit
0-200
0-200

Bericht door bandit »

Catfish schreef:He leuk joh :D 80 is inderdaad al een heel stuk beter. Weet je al wanneer je hem krijgt?
Ik hoop goed genoeg! :oops: Volgende week komt hij, maar het zal nog even een aantal weken duren voordat hij zijn plek gaat innemen. Hebben nl. tevens besloten om het één en ander in de huiskamer te veranderen. Tot die tijd gewoon op het gemak inlezen. Ik wil een goede start maken. Wel spannend, hoor!