CO2 toevoegen of niet?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
stefan92
0-200
0-200

CO2 toevoegen of niet?

Bericht door stefan92 »

Beste leden,

Mijn aquarium staat nu een kleine 3 weken te draaien, Heb in de eerste week direct een paar visjes uitgezet weet dat niet iedereen dit een goed idee vind echter ging het bij mij heel goed. in het begin een klein beetje nitriet in het aquarium gehad, paar keer water gewisseld waarna naar 3 dagen nitriet mooi op 0 kwam. Echter nu het volgende probleem, er zitten al aardig wat bewoners in mijn aquarium echter is er geen spoor van nitraat te vinden m.b.v. de teststripjes. Ook doen mijn plantjes het niet super dus wil nu denk ik de EI methode gaan toepassen. Heb echter geen CO2 installatie en ben ook niet van plan om deze te gaan aanschaffen. Eventueel wil ik wel een beginnerssetje kopen (spuitbus of setje met de kleine catridges) Bio co2 heb ik ook geen zin in. Maar hoe zit dat met easycarbo en dergelijke wat is beter om te gaan gebruiken? en is het echt nodig? dit is mijn plantenbestand:
- Javamos
- cabomba aquatica (groeit aardig snel trouwens)
- echinodorus aflame 2x (1 heeft een nieuw blad en de ander krijgt nu een nieuwe)
- echinodorus harbil
- cryptocoryne
- anubias nana bonzil (zit op stuk hout, wortelen groeien maar voor de rest niks te zien)

stylz
1000+
1000+

Re: CO2 toevoegen of niet?

Bericht door stylz »

Je kan easy carbo zonder meer gebruiken het help altijd.
Je verlichting moet je laag houden op intensiteit, wees allert op penseel en baard alg zodra je dat ziet, licht intensie verder terug draaien, dag lengte rond de 10 uur.
Als je planten zichtbaar assimileren zit je, te hoog in intensiteit van je licht.
Ik zou nog eerder op bio CO2 overgaan dan op wegwerp, voorkeur blijft hervulbaar voor mij.

EI kan je zonder meer toepassen, is ook beter, krijg je dan algen problemen weet je dat je het in je CO2 moet zoeken :P
Op zich maakt je planten bestand niets uit, zolang ze maar niet een grote lichtbehoefte hebben, want dat gaat niet zonder CO2.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Als je vindt dat er meer CO2 toevoeging nodig is dan zou ik in eerste instantie niet al teveel geld uitgeven aan commerciële toestanden. Ga eens ff naar de supermarkt en haal spa rood op. En dan zonder een specifiek smaakje want dan zitten er weer suikers bij in. Werkt net zo goed (in de juiste verhouding) en scheelt heel wat centen.

Ik ben zelf geen echte voorstander van de commerciële middeltjes. Maar dat is m'n eigen preferentie. Da's aan een ieder zelf hoe hij/zij die keuze wilt gaan maken. Meestal zijn de huis-, tuin- en keukenmiddeltjes het doeltreffenst... en het minst schadelijk voor de levende have. Weet nl. wel mensen dat vele commerciële supplementen op basis van zware metalen gemaakt zijn. En één van de grootste vijanden van vissen zijn zware metalen...
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik heb hier werkelijk nog nooit over na gedacht maar hoeveel gram CO2 zit er in een fles spa rood ?
Easy carbo en aquacarbo
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... carbo-2500
bevatten veel meer koolstof dan een fles spa rood in mijn gevoel en zijn relatief goedkoop in gebruik zeker tov een CO2 installatie.
overigens kunnen ze geen CO2 vervangen het vult alleen aan.

Onderwerp auteur
stefan92
0-200
0-200

Bericht door stefan92 »

Co2 setje is aangeschaft, in de vorm van hs aqua co2 starterskit. Dit is met een spuitbus co2 van 550ml. Heb deze aangeschaft om te kijken of het helpt in mn plantengroei, dus puur om te proberen. Mocht het goed werken dan ga ik het overwegen om een goed systeem aan te schaffen in de vorm van of een nano set of 1 met 509gram fles (ligt eraan hoelang ik met dit kan doen). Nu maar hopen dat de plantjes het een beetje lekker gaan doen en mn vissenbestand wat uitbreiden

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Hou ons op de hoogte :lol: