LED verlichting van Ledstripkoning.nl

stylz
1000+
1000+

Re: LED verlichting van Ledstripkoning.nl

Bericht door stylz »

Nee hoor bij kite light geven ze gewoon echt goede service en doen ze oprecht hun best.
Ik weet het niet een groenen LED kan alleen maar groen geven, uiteraard kan je dat mengen en met RBG's kan je ongeveer een miljoen plus kleuren maken.
Maar feit blijft dat de groene LEDs een verkeerd spectrum afgeven waar je planten niets mee kunnen.
Dat de kleur voor ons het zelfde over komt zegt niets.
In de meeste samengestelde planten lampen zie je dan ook geen groen.

Hier de site van orpkek met wat hun zeggen over planten lampen, het nederland komt uit een vertaal machine dus ...
http://nl.orphek.com/pr72-planted/

Afbeelding

dit is hun idee van welke LEDs je nodig hebt, zoals je ziet geen groen, ook wit houden ze hoog in K ik heb hier over contact gehad met de eigenaar van orphek en die stelt dat groen en oranje mn algen opwekken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Dus eigelijk kan je beter gaan voor 2x SMD?

szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

De dochter van een collega van mij is momenteel wetenschappelijk onderzoek aan het naar welk licht het beste algen laat groeien (zij onderzoeken het dus juist voor de productie van algen)
Maar mooi om te weten is dus dat als de kleur bekend is dat we dan ook weten welke kleur minder te gebruiken.
Zodra ik meer weet zal ik dat natuurlijk delen!
En, kijk er niet van op. Tot nu toe halen ze de beste resultaten met BLAUW licht.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat zegt niet zo gek veel eigenlijk in blauw en rood liggen de beide par pieken daar werkt fotosynthese het best, voor algen en voor planten.

Afbeelding

Je ziet er zit een deuk in waar het menselijk oog het gevoeligst is dus wat wij als veel licht ervaren in het geel groene gebied.
Dat licht moet je dus voor je planten niet echt hebben, groen al helemaal niet dat refelecteren ze, vandaar dat wij planten als groen zien.
Ongetwijfeld zal als in de beide PAR gebieden goed groeien het is immers een van fotosynthese afhankelijk organisme, maar verhoudings gewijs hebben algen meer aan geel groen dan planten dus ga je ze met dat licht voor trekken op je planten en dat wil je niet, plus dat het gewoon weg gegooide energie is, hoewel voor ons lijkt het licht terwijl je planten voor hun gevoel in het donker staan.

Ik ken het spectrum van SMD niet helaas, dus kan daar geen zinnig woord over zeggen, van de lampen die ik eerder gelinkt heb weet ik dat er goede ervaringen zijn.

richard1
0-200
0-200

Bericht door richard1 »

http://www.voordeel-toko.nl/index10.html
http://www.voordeel-toko.nl/index3.html
voorbeelden

Kijk ook eens bij http://www.voordeel-toko.nl hier worden ze op maat gemaakt en zijn de leds van hoge kwaliteit.
Ook kun je ze in een glasheldere acrylbuis laten monteren zodat ze in de houders van je t5 of t8 passen!
Dus geen geklooi dmv zagen en frames erin maken.
Ook in combinatie met led controller en is goedkoper als kitelight.
Naar mijn mening is dit een betere en mooiere optie.

Mail naar voordeel-toko en je hebt snel antwoord.

geen aandelen hierin
Laatst gewijzigd door richard1 op 11 sep 2014 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

En wat vinden jullie dan van de Easy LED van Aqualantis ?

http://www.aquatlantis.com/index.php?id ... tos&crct=1

szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Deze heb ik gehad en gaf goed en mooi licht. Tussen alle witte LEDs zitten her en der ook rode en blauwe.
Nadeel vond ik zelf dat de standaard controller (voor het langzaam aan en uit laten gaan vd verlichting) redelijk aan de prijs en binnen 2 a 3 minuten is de lamp aan of uit.
Er is ook een nog veeeeeeel duurdere controller en met deze kun je zelf wat dingen programmeren.

Omdat ik het persoonlijk mooier vond om de verlichting langzaam aan en uit te laten gaan, wat meer met de kleur te kunnen doen en zelf de lichtsterkte te kunnen bepalen heb ik deze teruggebracht en ben toen overgestapt naar de Kitelight.

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

en welke heb je dan besteld bij Kitelight ?

richard1
0-200
0-200

Bericht door richard1 »

Henton schreef:En wat vinden jullie dan van de Easy LED van Aqualantis ?

http://www.aquatlantis.com/index.php?id ... tos&crct=1

Ziet er goed uit! Wat kost dit en waar zijn deze te koop?

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Als je ff googled op internet vind je er wel een paar.
Kosten lopen uiteen van € 140,- tot €200 of meer.
Deze LED lamp vervangt 2 T8 of T5 lampen, dus als je 2 T8 of T5 lampen hebt hoef je er eigelijk maar 1 te kopen.
En nog een voordeel van de LED lamp, je kan hem in het voetje van de T8 of T5 plaatsen zonder aanpassingen aan je lichtbalk.

szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Henton schreef:en welke heb je dan besteld bij Kitelight ?
Veel keuze is er niet SMD en RGB (wit en kleur) Enigste verschil is gewoon de lengte die je wilt hebben
Ik heb 2x wit en 1x kleur + de controller
Henton schreef:Deze LED lamp vervangt 2 T8 of T5 lampen, dus als je 2 T8 of T5 lampen hebt hoef je er eigelijk maar 1 te kopen.
En nog een voordeel van de LED lamp, je kan hem in het voetje van de T8 of T5 plaatsen zonder aanpassingen aan je lichtbalk.
Het klopt dat 1 lamp 2 T5 of T8 lampen vervangt. Maar de hoek van de led is niet zo groot dat dan je hele aquarium verlicht wordt. Plaats je hem ipv de achterste TL dan heb je (boven) voorin naar mijn mening te weinig licht.
Hetzelfde geldt als je hem ipv de voorste TL doet. Dan heb je een donkere achterwand.
Je komt dan toch op 2x LED uit of je moet er een andere lamp naast houden om die donkere spot te verlichten.
Verder komt er wel een bak licht uit :D (en dat moet je dan ook wel willen)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kijk wel uit met TL's en LED een op een vervangen je gooit er dan veel meer licht op en das vragen om problemen en werkt zeker als je nog geen CO2 gebruikt kosten verhogend.

szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Kosten verhogend in de zin van onderhoud ed?
Niet in verbruik in ieder geval.

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

stylz schreef:kijk wel uit met TL's en LED een op een vervangen je gooit er dan veel meer licht op en das vragen om problemen en werkt zeker als je nog geen CO2 gebruikt kosten verhogend.
Deze snap ik ook niet helemaal.

Ik zit nog in de opstart fase van mijn bak, dus voor mij is het geen probleem. Het is juist beter voor de planten om in de opstart fase met weinig licht te beginnen omdat de planten in eerste instantie toch alleen op de wortels groeien.
Als de planten daan aanslaan, dan kan er gerust volle bak licht op, natuurlijk wel langzaam het aantal licht uren opvoeren.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Wortels zijn voor veel planten niet meer dan ankers, de groei van wortels kost wel energie uiteraard.

Dus nee het is niet beter voor je planten om met weinig licht te beginnen, maar je platen krijgen dan meer gelegeheid aan te slaan zonder dat de algen het gelijk over nemen, in verhouding profiteren algen meer van veranderende omstandigheden dan planten.
Vandaar het advies rustig te beginnen, dat is niet voor je planten maar tegen je algen.

Gerust de volle bak licht er op :?
Dit is geen goed plan, te veel is een enorm probleem, ook later niet als je je TL's een op een vervangen hebt door LED's het grootste probleem met aquaria is te veel licht !
De meeste aquaria zitten met T5 al redelijk max uitgelicht van uit de fabriek, ga je dan op LED over dan krijg je voedingsstof problemen.
Meer licht vraagt meer CO2 meer nitraat,meer fosfaat,meer ijzer,meer stroming,meer kalium,meer magnesium afijn je snap het verdere plaatje.
Het licht is je gas pedaal, hoe meer licht hoe hoger je verbruik, je loopt dan ook eerder tegen te korten aan en elk tekort zorgt voor problemen lees algen :lol:

Dus wees heel voorzichtig met te veel licht.

Als je voor LED's ga kies er dan met goede drivers, zons op en ondergang instelbaar en met een fllinke duur, dus niet in 3 min donker, kies voor LEDs met drivers die je ook je sterkte gemakkelijk laten regelen evt meerdere sterktes per dag, mij LEDs draaien maar op 30% van hun vermogen maximaal meer heb ik niet nodig, zet ik ze op 100% dan heb ik algen.
een goede klok is heel belangrijk en ook het bedienings gemak.