Guppies in koud water

Onderwerp auteur
Trist
0-200
0-200

Guppies in koud water

Bericht door Trist »

Een vriend van mij heeft guppies in een vissenkom zitten zonder
Verwarmingselement ik zelf heb wel guppies met verwarming, maar
Bij mijn vriend zijn zijn guppies al een aantal keer dood gegaan.
Komt dit doordat ze in koud water leven.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Guppies in koud water

Bericht door Fabian »

Sowieso is een kom veel te klein. En als ik het goed begrijp zit er geen filter in? Zo nee, dan zijn die gupjes waarschijnlijk dood gegaan door vergiftiging ;)

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Guppen kunnen vanaf een graad of 18 worden gehouden.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Onderwerp auteur
Trist
0-200
0-200

Bericht door Trist »

oke heel erg bedankt ik zal dit tegen hem zeggen

joey10076
0-200
0-200

Bericht door joey10076 »

Sjonge jonge jonge een bak kan je ook gewoon korenbloem 'n euro of 30 nieuw zonder lichtkap maar ja het kan wel koud maar zorg wel dat die altijd boven 18 blijft

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Guppy's kunnen niet koud worden gehouden, een gewone huiskamer of slaapkamer wordt te koud voor guppy's ja en dat bewijzen ze dan al diverse keren door dood te gaan.

oh ja en er moet een ban op de vissenkom, er moet minstens een filter op wat licht en groeiende plantjes en dat heet dan weer een aquarium.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

NeondeTetra
0-200
0-200

Bericht door NeondeTetra »

Guppies kunnen heel goed leven op kamer temperauur.
Zomers kan je ook buiten in een vijver houden.

Een kom is niet zo een goed idee om vissen in te houden. Maar ik ga daar geen oordeel over vellen. Elke aquariaat is ergens begonnen en het is een leer proces voor iedereen.
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

NeondeTetra schreef:Guppies kunnen heel goed leven op kamer temperauur.
Zomers kan je ook buiten in een vijver houden.

Een kom is niet zo een goed idee om vissen in te houden. Maar ik ga daar geen oordeel over vellen. Elke aquariaat is ergens begonnen en het is een leer proces voor iedereen.
18 graden is echt het minimum voor guppy's ze worden dan vatbaar voor ziektes enz en leven duidelijk korter.
Ook is een kamer niet overal boven de 18 graden dus als je het beste met je dieren voor hebt verwarm je de bak wel, anders blijven de visjes jou leergeld betalen.

NeondeTetra
0-200
0-200

Bericht door NeondeTetra »

Je hebt gelijk de ene kamer is niet de andere kamer. Beste is een warme plek in de kamer Niet bij een groot raam want dat kan de temp. nogal beinvloeden.

Maar er is een aquariaat , wereld beroemd in heel nederland , ik ga hier niet z'n naam noemen maar die is een legende wat betreft guppen en danio's enz. in tuin vijvers gedurende de zomer maanden.

En er kan ook nog natuurlijke selectie plaats vinden . Diere kunnen zich aanpassen aan veranderende omstandig heden. Dus zou het maar zo kunnen dat als de temperatuur over zeeeeer lange tijd ( meerdere generaties ) heel langzaam daalt het soort zich hier aan past. ( klinkt als een vraag voor Midas Dekker ) .
Overigens ga ik dat niet uitproberen
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik denk dat ik wel weet over wie je het hebt :mrgreen:

Ik heb ook hier en daar wat contact met hem gehad in het vreleden over koudwater aquaria, maar een danio of een paradijsvis is toch iets anders dan een guppy.

Ik heb ook heel wat jaren net als hij specie kuipen in de tuin gehad met diverse koudwater visjes, maar veel moeten toch echt weer naar binnen als het buiten kouder wordt.

op zich is er in de korte zomer niets mis mee de geschikte vissen buiten te houden in een specie kuip, er hoeft niet eens voer in :) en aan het einde van de zomer weet je niet wat je ziet, de vissen zijn prachtig geworden en vaak met veel meer dan waar je mee begon.

kuipen niet heel de dag in de zon, half ingegraven met wat schaduw plantjes, geweldig.

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Dit is wel een iets oudere topic maar maar ik kan het na het lezen van de reacties toch niet nalaten om hier wat over te stellen. Want er is een hele duidelijke misstand omtrent guppen.

Guppen zijn doorgaans optimaal te houden bij temperaturen tussen 18°C en de 26°C. Precies zoals ik het stel “optimaal”. Doch ze kunnen ook temperaturen rond de 10°C en 28°C en hoger verdragen doch niet te langdurig achter elkaar. Bij te hoge temperaturen raakt de levenscyclus versneld. Houdt in: sneller op kleur, eerder geslachtsrijp ( behoeft niet per definitie ook groter qua bouw te zijn) en daardoor ook een korter leven.
Bij lagere temperaturen van ongeveer 17°C en lager gaat het metabolisme in de regel omlaag en worden ze slomer. Dit houdt niet per definitie in dat ze dan doodgaan m.u.v. heel langdurig blootstellen aan dergelijke lage temperaturen. Ik durf hier 100% achter te staan met deze stelling domweg omdat het in de vrije natuur ook zo gaat (nachtelijke temperaturen in de ondiepe wateren waar zij voorkomen) en ikzelf o.m. guppen vanaf de lente t/m medio herfst buiten hou zonder enige verwarmingselement danwel isolerende bescherming. Moet hierbij wel stellen dat deze vissen dan de tijd hebben gehad om aan deze temperatuursschommelingen te wennen. Ik haal mijn guppen gemiddeld medio oktober eruit en dat gaat frequent gepaard met watertemperaturen van rond de 10°C. En ze zijn nog hartstikke vrolijk. Vissen die maar een vrij korte gewenningsperiode hierin hebben, zullen een lager metabolisme verkrijgen zoals reeds eerder door mij is vermeld.

Dan nog een misvatting die bij deze even rechtgezet wordt: Guppen zijn subtropisch en niet tropisch. In de volksmond wordt de gup zoals bij vele zoetwateraquariumvissen worden gedaan, een label afgegeven van een tropsich visje. Ze kunnen hogere temperatuursschommelingen aan da in de zg. aquariumvissenboeken vermeld staan. Doch ook hier een kanttekening: Commerciële guppen die wij hier in Nederland kennen komen tegenwoordig veel uit Thailand en die hebben in het algemeen inderdaad een lagere weerstand. Waardoor het houden op wat lagere temperaturen wel weer funest kunnen zijn.

Ik stel dit alles omdat je vaak op fora het verhaal krijgt dat guppen absoluut niet op lagere temperaturen gehouden kunnen worden. Niets is minder waar m.u.v. wat ik hierboven dan heb gesteld. Het algemene verhaal wat men domweg via de literatuur door de jaren heen heeft meegekregen, wordt maar al te vaak ter hand genomen zonder gewaar te zijn van de juiste bestendigheid van dergelijke vissen. Maar ik kan me de bezorgdheid van aquarianen wel indenken als zo’n topic als dit wordt aangesneden. Dus begrijp mij hier niet verkeerd in…

Ik heb overigens zelf twee bakken binnen staan die geen mechanische filter kennen en de bakken draaien goed zonder dat de vissen er hinder van ondervinden. Maar dat heeft te maken met het biologisch evenwicht in de bakken. Het kent een geheel natuurlijke filtratie zoals de bakken op m'n balkon en in de tuin.

Ik hou overigens al sinds jaren verscheidene subtropische en tropische zoetwatervissen gedurende gemiddeld een half jaar buiten. De vissen zijn fraaier op kleur vanwege de uv-gehalte in het daglicht (hoogst haalbare t.o.v. kunstlicht) en door de natuurlijke voeding, ze zijn vaak wat groter van bouw, zijn reproductiever maar zijn vooral ook sterker dan de vissen die binnen worden gehouden.

Nogmaals, ik wilde dit toch even als reactie plaatsen omdat hier nogal wat misvattingen over bestaan...

Grtjs, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Oh ja, dit nog ff...
Chinese danio's en paradijsvissen zijn bestand om langdurig in water te verkeren tussen de 10°C en de 15°C zonder enige schade op te lopen. Da's al jaren bekend... Het zijn zeer sterke vissen. Zelf hou ik de chinese danio's op het moment ook buiten.

Zie hier één van de chinese danio's die ik laatst even eruit heb gehaald om te kijken hoe het met ze was. Dit bij een watertemperatuur van 11°C en ze bleek kuitdragend te zijn.

Afbeelding

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hallo Stan,

toevallig kwam ik van de week op de nederlandse wikipedia pagina over de gup en vond het opmerkelijk dat daar werd geschreven over guppen in nederlands open water en dat ze daar zelfs 12 cm zouden worden. Weet jij misschien meer in detail hier iets over?

groetjes, Fenna (met 3 gupjes tussen 8 black molly's en een platy in d'r meterbak)

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Hoi Fenna,

Guppen worden ook bij een x-aantal energiecentrales o.m. in Nederland, Duitsland en andere landen gebruikt en worden daar ook redelijk op formaat. Ook bij de Hoogovens kun je in de grachten ze vinden. Ze doen er overigens wel minder gemakkelijk over om mensen toe te laten om weer guppen daarzo te vangen.
Ja, het kwam in het verleden voor dat ook in nederlandse plassen wel eens guppen uit werden gezet.
In de jaren '70 en '80 werden best wel frequent sierguppen in vijvers en zelfs in bakken annex emmers gezet in de tuin. M.n. die in de vijvers werden dan vrij groot. Zulke uit de kluiten gewassen guppen noemden wij dan de zg. keizersguppen. Ik heb op andere fora in het verleden wel eens de vraag gelezen wat dan keizersguppen waren. Ik las toch van die grote onzin van bepaalde leden wat keizersguppen zouden zijn. Het waren dan ook vrij jonge gasten die meenden het antwoord er op te hebben. Ik heb ze uit de droom gehaald en het correcte antwoord gegeven. Keizersguppen zijn niets minder dan verdraaid grote guppen t.o.v. het formaat die we uit de aquaria kennen. Ik zal denk ik ook wel wat ouder zijn dan jou dat ik dit kan vertellen. Maar je kunt het zelf ook wel uitproberen door dergelijke vissen in een buitenbak te doen.

Ik moet heel eerlijk gestellen dat vele soorten aan zg. zoetwateraquariumvissen vele malen groter kunnen worden als dat wij menen. Dat geldt van een neon tetra t/m een blauwe spat om maar even extremen op te noemen Vele soorten gourami's zoals leeri's en spat ( officieel is het eigenlijk sepat i.p.v. spat), beiden zeer vergelijkbaar qua soort, kunnen rustig rond een meter worden in de vrije wateren van zuid-oost Azië. Daar worden ze zelfs gegeten (meestal gepekeld). Ik ben zelf indisch en weet er wel over mee te praten. Neon tetra's van rond de 5-6 cm zijn zeer goed mogelijk. Voor ons een unicum maar in de vrije natuur heel normaal. En nogmaals, dit geldt voor vele soorten vissen dat ze uitbundiger kunnen worden qua formaat.

Hoop een beetje een antwoord ermee te hebben kunnen geven.

Grtjs, Stan

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Dank je wel Stan :)

Een mooie uiteenzetting waar ik weer wat van opsteek :)

groetjes, Fenna (die ook al wat jaartjes meegaat, maar pas kort in de aquariumwereld)