Ameca splendens: koppel, harem of groep?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Ameca splendens: koppel, harem of groep?

Bericht door Patrick K. »

Sinds een week heb ik in mijn aquarium een koppel Ameca splendens (hooglandkarpertje of vlinderkarpertje.
Niet alleen omdat ik het mooie vissen vind, maar ook omdat ik na de verhuizing van mijn aquarium een (draad- en penseel-)algenprobleem heb en ze voorzover ik lees de beste biologische bestrijders daarvan zijn.

Ik moet zeggen dat ze volledig aan mijn verwachtingen voldoen. Ze zien er goed uit, zijn lekker levendig en knabbelen bijna onophoudelijk aan de algen op de achterwand en op mijn planten.
Wat dat betreft kan ik ze iedereen (die een aquarium met enige algengroei heeft) van harte aanraden.

Alleen lees ik nu hier en daar op het internet dat deze vissen het best als groep, of anders beter als harem gehouden kunnen worden. Dit omdat bij een koppel de geslachtsdrift van de man zo sterk is dat de vrouw alleen nog vlucht en niet meer aan rust of eten toekomt.

Tot nu toe is dat niet wat ik waarneem. Weliswaar blijven ze in elkaars buurt maar meestal volgt de vrouw evenzeer de man als andersom. En zoals ik al zei: zeker de helft van de tijd wordt besteed aan het eten van algen. Maar ik wil het natuurlijk ook niet zover laten komen!

Daarom: heeft iemand ervaring met deze interessante soort? En zo ja: welke?
En als ik inderdaad naar een harem (een groep is in mijn aquarium niet haalbaar) toe moet, weet iemand waar ik hier in de buurt aan een tweede vrouw kan komen?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Re: Ameca splendens: koppel, harem of groep?

Bericht door emeraldking »

Hoi,

Ik heb ze ook altijd gehouden zoals meerdere goedeiden waar de ameca splendens onder valt. Je kunt ze gerust als koppel houden. Een groep is wel mooier maar niet per definitie nodig. Het is ook een levendbarende tandkarper die zoals meeste tandkarpers qua man-vrouwsituatie elkaar achterna zitten. En ja, ook de vrouw gaat wel eens achter de man aan i.p.v. andersom.

De goedeiden die allen uit Mexico komen zijn feitelijk echte levendbarende tandkarpers t.o.v. de eierelevendbarende tandkarpers die wij hoofdzakelijk uit de aquaristiek kennen. Gemakshalve noemen we ze allemaal levendbarend. Dus guppy's, mollies, platy's , zwaarddragers en dergelijke zijn feitelijk geen echte levendbarenden. Want net d'r is sprake van een eitje dat eerste losbarst eer we mogen spreken over een visje tijdens het werpen.

Mannelijke goedeiden hebben dan ook geen gonopodium maar een andropodium. Het is een kleiner uitstulpsel aan de voorkant op de aarsvin van de man. De jongen die zijn bij de geboorte in verhouding ook groter als dat men bij de meeste eierlevendbarende kent.

Ik wil wel inhaken op de opmerking van je dat je het aanraadt om dergelijke vissen in elke bak te zetten vanwege het alg. Maar goedeiden zijn echte vinnenknabbelaars. Dus kijk uit ermee! Ondanks dit gegeven heb ik nog een par hierzo in het gezelschapsbak zitten. maar ik heb dan medebewoners die op hun zijn afgestemd.

Ik hield ze zelf ook altijd buiten vanaf de lente t/m medio herfst. Deze vissen kunnen nl. zeer lager temperaturen verdragen.

Hierzo wat foto's van jonge ameca splendens die ik oogste in de herfst bij 10°C watertemperatuur. Als het water gedregd wordt dan en ze komen wat op het droge te liggen dan houden zij zich vrij stil. Maar zijn weer heel actief zodra je ze weer in het water zet. Hebben dus geen last van een korte gewenningsperiode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Hoi,

Ik heb ze ook altijd gehouden zoals meerdere goedeiden waar de ameca splendens onder valt. Je kunt ze gerust als koppel houden. Een groep is wel mooier maar niet per definitie nodig. Het is ook een levendbarende tandkarper die zoals de meeste tandkarpers qua man-vrouwsituatie elkaar achterna zitten. En ja, ook de vrouw gaat wel eens achter de man aan i.p.v. andersom.

De goedeiden die allen uit Mexico komen zijn feitelijk echte levendbarende tandkarpers t.o.v. de eierelevendbarende tandkarpers die wij hoofdzakelijk uit de aquaristiek kennen. Gemakshalve noemen we ze allemaal levendbarend. Dus guppy's, mollies, platy's , zwaarddragers en dergelijke zijn feitelijk geen echte levendbarenden. Want d'r is sprake van een eitje dat eerste losbarst eer we mogen spreken over een visje tijdens het werpen.

Mannelijke goedeiden hebben dan ook geen gonopodium maar een andropodium. Het is een kleiner uitstulpsel aan de voorkant op de aarsvin van de man. De jongen die zijn bij de geboorte in verhouding ook groter als dat men bij de meeste eierlevendbarende kent.

Ik wil wel inhaken op de opmerking van je dat je het aanraadt om dergelijke vissen in elke bak te zetten vanwege het alg. Maar goedeiden zijn echte vinnenknabbelaars. Dus kijk uit ermee! Ondanks dit gegeven heb ik nog een paar hierzo in het gezelschapsbak zitten. maar ik heb dan medebewoners die op hun zijn afgestemd.

Ik hield ze zelf ook altijd buiten vanaf de lente t/m medio herfst. Deze vissen kunnen nl. zeer lager temperaturen verdragen.

Hierzo wat foto's van jonge ameca splendens die ik oogste in de herfst bij 10°C watertemperatuur. Als het water gedregd wordt dan en ze komen wat op het droge te liggen dan houden zij zich vrij stil. Maar zijn weer heel actief zodra je ze weer in het water zet. Hebben dus geen last van een korte gewenningsperiode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

M'n reactie staat weer dubbel, jongens...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De beste biologische bestrijder van penseel alg is de siamese algeneter de Crossocheilus oblongus voorkomen is uiteraard beter :)

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0